InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Noten, lekker en gezond

Noten, lekker en gezond

Noten, lekker en gezond Naast het feit dat ze gezond zijn zijn noten eigenlijk ook multifunctioneel en overal toe te passen. Er zijn enorm veel verschillende soorten noten die overal voor gebruikt worden. Enkele voorbeelden.

Gezondheid

Allereerst kan gesteld worden dat noten gezonde vetten, vezels en mineralen bevatten. Er is inmiddels onderzocht (TNO) dat noten eten een verlaagd risico tot hart- en vaatziekten, overgewicht en diabetes tot gevolg heeft.

Noten zijn zo te eten, liefst zonder zout, maar ook te verwerken in allerlei producten.

Recepten

Enkele recepten van heerlijke taarten waar de noot nadrukkelijk in verwerkt is.

Notentaart voor bij de koffie

Ingrediënten

Voor de bodem;
  • 300 gr bloem
  • 150 gr witte basterdsuiker
  • 150 gr margarine
  • 1 groot ei

Voor de vulling;
  • 300 gr suiker
  • 50 gr margarine
  • 1 dl room
  • 300 gr noten
  • snufje zout

Bereiding
Voor de bodem bovengenoemde ingrediënten samenvoegen en er een beslag van kneden. Vervolgens uitrollen en de bakvorm met een laag bekleden. Zorg dat je voldoende overhoudt om een mooie toplaag op de taart te maken.

Voor de vulling suiker en boter in een pannetje al roerend op het vuur langzaam laten kleuren. Vervolgens van het vuur halen en de room, noten, en het snufje zout erdoor roeren. De vulling in de taart doen en deze “dichtmaken” met de overgebleven deeg. 1 uur bakken in een oven op 4 a 5 of 240 graden. Eventueel kan aan de vulling nog een banaan in stukjes toegevoegd worden.

Notentaart als dessert

Ingrediënten
  • 250 gr bloem
  • 1/2 zakje bakpoeder
  • 250 gr margarine
  • 1 ei
  • 50 gr rozijnen
  • 2 appels (Elstar)
  • een scheut rum
  • 250 gr grofgehakte walnoten
  • 2 eetlepels jam met hele vruchten
  • 1 eetlepel cacao
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 1 zakje vanillesuiker

Bereiding
Week de rozijnen in de rum en meng de bloem met de boter en het bakpoeder, voeg er vervolgens het ei, de rozijnen (in rum) en suiker, ¾ van de noten en vanillesuiker aan toe en meng alles goed door elkaar. Zet het deeg vervolgens ca. 1 uur in de koeling.

Vervolgens gelijkmatig het deeg in de met boten ingesmeerde bakvorm doen en glad strijken. Leg hier een laagje jam op en aansluitend de appels (in kleine schijfjes gesneden). Als finishing touch het restant van de noten hier overheen gooien.

Aluminiumfolie er overheen en bij ca. 175 graden een uur in de oven laten staan even afkoelen en serveren als dessert.

Smullen maar!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Noten, lekker en gezond"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!