InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Monchoutaart met rozenjam, framboos en witte chocolade

Monchoutaart met rozenjam, framboos en witte chocolade

Monchoutaart met rozenjam, framboos en witte chocolade Het voorjaar is een mooie tijd om de klimrozen in de tuin te ontdoen van een deel van de rozenblaadjes. Deze kun je weer gebruiken voor het maken van rozenjam en het vaak in de Oosterse keuken gebruikte rozenwater. Als aan het eind van de zomer dan de frambozen hun oogst geven is het tijd voor monchoutaart met framboos, roos en witte chocola. Op een bodem van bastognekoekjes. Rondom voorzien van een fijne laag donkerrode frambozenjam.

Inhoudsopgave

De veelzijdige roos

Rozen bestaan al minstens 35 à 40 miljoen jaar op aarde. Waarschijnlijk langer, maar van deze periode is er bewijs: een bewaard gebleven fossiel.

De roos is een bloem die al duizenden jaren tot de verbeelding van velen spreekt. Zo is ze vaak gebruikt als symbool: nu nog als symbool van de liefde (de rode rozen dan), eerder bijvoorbeeld als symbool voor zwijgen. Bevond zich een roos boven de deur van de vergaderruimte, dan moest het besprokene binnen de muren van de vergaderruimte blijven. De witte roos staat weer voor onschuld, reinheid en kuisheid. In het oude Egypte had Cleopatra een zwak voor de roos. Zo liet ze haar slaapkamer bij tijd en wijle kniehoog vol leggen met rozenblaadjes en gebruikte ze rozenwater en olie bij haar persoonlijke verzorging.

Culinair gezien is de roos ook veelzijdig. Ook al is dat in Nederland (nog) niet erg gebruikelijk. Van de rozenblaadjes kan jam worden gemaakt of rozenwater. Van de rozenbottels kan ook rozenbotteljam worden gemaakt. Van het rozenwater kan weer rozensiroop worden gemaakt door het rozenwater te koken met veel suiker. De rozenblaadjes of de hele rozen kunnen gesuikerd worden, waardoor ze gebruikt kunnen worden als een mooie versiering op bijvoorbeeld de taart. Het rozenwater wordt in dit recept gebruikt voor het smaak geven aan de taart. In de Oosterse keuken is het gebruik van rozenwater veel gebruikelijker: in desserts, drankjes en hartige gerechten.

Het is ook niet zo gek om regelmatig wat rozenblaadjes te nuttigen. In rozenblaadjes vind je namelijk aanzienlijke hoeveelheden antioxidanten.

Als je in de keuken rozenblaadjes gebruikt voor je jam of rozenwater is het belangrijk dat ze onbespoten zijn. Als de rozen uit je eigen tuin komen, weet je dat zeker. Vraag het anders even goed na.

Recept taart

Ingrediënten

  • 1 pak bastognekoekjes
  • 100 gram roomboter
  • 400 gram monchou
  • 150 gram basterdsuiker
  • 0,75 liter slagroom
  • 4 eetlepels rozenjam
  • 1 theelepel kristalsuiker
  • 2 theelepels rozenwater
  • 10 frambozen
  • stukje witte chocola
  • frambozenjam

Benodigdheden

Springvorm van 25 cm doorsnee, steelpan, 2 kommen, mixer.

Bereidingswijze

De bodem: Vet de springvorm in. Verkruimel de bastognekoekjes. Smelt de boter in een pan en roer de kruimels er gelijkmatig doorheen. Verdeel de massa over de bodem van de springvorm en druk aan. Zet de springvorm tot gebruik in de koelkast.

De monchoulaag: Mix de monchou en de suiker door elkaar. Mix in een andere kom 0,5 liter slagroom (zonder suiker). Roer voorzichtig de mengsels door elkaar met vier eetlepels rozenjam. Verdeel het mengsel over de bastognebodem. Versier de taart met een mooi patroon: spuit daarvoor jam met een fijn spuitmondje over de taart. Zet het geheel weer terug in de koelkast en laat weer verder opstijven in de koelkast: ongeveer twee uur.

De versiering: Klop 0,25 l slagroom stijf met 2 theelepels suiker. Voeg twee theelepels rozenwater toe aan de stijve slagroom en klop nog 2 seconden. Spuit 10 rozetten slagroom over de taartpunten. Leg er 10 frambozen bovenop. Rasp er witte chocola overheen. Veeg een laagje frambozenjam met de bolle kant van een eetlepel over de buitenkant van de taart.

Recept rozenjam

Ingrediënten

  • 100 gram rozenblaadjes
  • 300 ml water
  • 400 gram geleisuiker
  • sap van een halve citroen

Bereidingswijze

Kook de rozenblaadjes een half uur zachtjes in 300 ml water. Giet de inhoud door een vergiet, vang het vocht op en gooi de rozenblaadjes weg (rozenblaadjes worden taai als je ze kookt). Breng het rozenwater aan de kook met de geleisuiker en het sap van de halve citroen. Laat het vier minuten doorkoken. Giet de jam in een gesteriliseerde jampot en zet deze 5 minuten op zijn kop. Hierdoor verdwijnt het teveel aan lucht uit de pot en trekt de pot vacuüm. De jam is dan langer houdbaar. Laat de jampot rustig afkoelen. Bewaren van de jam kan buiten de koelkast: daar is de jam in ieder geval een jaar houdbaar. Na openen bewaar je de jam in de koelkast waar deze in ieder geval twee maanden houdbaar is.

Recept rozenwater

Ingrediënten

  • Een kom vol rozen, gewicht ongeveer 200 gram
  • 300 ml kraanwater

Bereidingswijze

Steriliseer een klein flesje of een jampot. Breng het water aan de kook. Voeg de rozenblaadjes toe. Laat het met het deksel erop ongeveer 2 uur heel zacht koken. Roer regelmatig even om. Giet het vocht door een trechter in het flesje of potje. De rozenblaadjes kunnen worden weggegooid: je kunt ook even een vergiet boven de trechter houden bij het overgieten in het flesje of potje, zodat alle rozenblaadjes worden opgevangen.

Recept frambozenjam (drie jampotjes)

Ingrediënten

  • 900 gram frambozen
  • 1000 gram geleisuiker
  • sap van een halve citroen

Bereidingswijze

Frambozen hebben niet overdreven veel pectine. Pectine zit in vruchten en zorgt ervoor dat plantencellen aan elkaar plakken. Bij het koken van de jam komt de pectine vrij en deze zorgt voor stevigheid in de jam (veel pectine) of niet (weinig pectine). In geleisuiker zit pectine toegevoegd, er is dan ook meer geleisuiker nodig bij pectinearm fruit. De verhouding 900 gram fruit, 1000 gram suiker is dan ook een goede. Meng de frambozen en de suiker in een pan. Verhit de massa totdat deze vloeibaar is en kookt. Laat dan 4 minuten koken: blijf rustig roeren. Giet de jam met behulp van een trechter in drie vooraf gesteriliseerde jampotjes. Bij sommige jams is het handig de staafmixer even op de jam te zetten: doe dat bij deze vooral niet, dan zou de prachtige kleur verloren gaan. Zet de potjes na vullen 5 minuten op de kop om ze vacuüm te laten trekken.

Valentijnsdag

Deze taart misstaat zeker niet op Valentijnsdag (14 februari). De frambozen die je hebt geplukt in de nazomer, kunnen goed bewaard worden in de vriezer.

Variaties op de monchoutaart met roos

Er zijn allerlei varianten mogelijk. Zo kan de framboos vervangen worden door handrijpe peer of door stukjes gare stoofpeer. De frambozenjam / peer of stoofpeer kan ook in het midden van de taart gelegd worden, zoals kersen traditioneel op de monchoutaart worden gelegd. Rozenbotteljam kan hiervoor ook gebruikt worden. De buitenkant van de taart kan bestreken worden met munt- of basilicumgelei in plaats van frambozenjam. Allemaal goede combinaties met roos.

Gesuikerde rozen

Wie de taart wil optillen naar banketbakkersniveau, kan tien kleine gesuikerde rozen tegen de toef slagroom schikken. Dit ziet er mooi uit, uiteraard kun je het steeltje van de roos niet eten.

Lees verder

© 2017 Wida, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oreotaart maken: drie makkelijke en overheerlijke receptenOreotaart maken: drie makkelijke en overheerlijke receptenOreo's kennen we allemaal als de populaire Amerikaanse chocoladekoekjes met de zoete, witte vulling. De koekjes zijn inm…
Leuke ideeën voor ValentijnsdagValentijnsdag is elk jaar op 14 februari. Op deze dag kan je je geliefde wat extra aandacht of een cadeau geven. Natuurl…
High tea: luxe taarten om zelf te makenDe high tea staat garant voor een middag gezelligheid en lekker eten. Als u zelf een high tea organiseert is het leuk ve…
Recept voor zoete hartjesDit recept voor zoete hartjes kan je voor ontelbare gelegenheden gebruiken. De hartjes zijn bijvoorbeeld ideaal voor Val…
Valentijnsdag, ideeën, tips en cadeautjesValentijnsdag, ideeën, tips en cadeautjesOp 14 februari is het weer Valentijnsdag. Deze dag worden veel mensen verrast door hun partner, vriend(in) of geheime li…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HelgaKa, Pixabay
  • http://sourceb.nl/files/4314/0067/9206/iz_roadmap_has.pdf

Reageer op het artikel "Monchoutaart met rozenjam, framboos en witte chocolade"

Infoteur: Wida
Gepubliceerd: 27-09-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!