InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Confituur maken in de nazomer van zoete vruchten en bessen

Confituur maken in de nazomer van zoete vruchten en bessen

Confituur maken in de nazomer van zoete vruchten en bessen Sommige fruitsoorten zijn op zijn lekkerst in de nazomer. Zo zijn er meloenen, pruimen, druiven, perziken en kweeperen. Ideaal om hier eind augustus of begin september confituur en/of gelei van te maken. Maar ook minder voor de hand liggende fruitsoorten en zelfs bloemen lenen zich uitstekend tot het maken van confituur of gelei. Alleen of in combinatie met meer courante fruitsoorten. Denken we aan vlierbessen, lavendelbloemen, rozen, rozenbottel en zelfs vogelbessen.

Lavendel perzik

Twee vliegen in één klap

Met deze confituur vang je twee vliegen in een klap. Je maakt lekkere, nazomerse confituur en je maakt je lavendelplant klaar voor de volgende zomer. Immers, op het einde van de zomer is het aan te raden om je lavendelstengels zo kort mogelijk af te knippen. Zo verhardt je lavendelplant niet en krijg je volgende zomer weer een mooi bloeiende lavendelplant.

Werkwijze

1,5 kilo perziken, 1 vanillestokje, 100 gram gedroogde lavendelbloemen, 1 kilo geleisuiker, 8 à 10 confituurpotten van 200 gram.

De perziken wassen, de pitten er uit halen en de perziken in stukjes snijden. Vanillestokje leegkrabben en samen met de lavendelbloemen in twee of drie theelepels steken. Alles samen met de geleisuiker in een kookpot doen en kort laten opkoken. Theelepels er uit halen en de confituur onmiddellijk in met warm water gespoelde potten gieten. Sluiten en laten opstijven. Wanneer je na een tijdje "klik" hoort, zijn je potten hermetisch gesloten.

Vogelbessen appel

Niet giftige vogelbessen

Vogelbessen zijn oranje-rode bolletjes, die in trosjes bij elkaar hangen. Vogelbessen zijn niet giftig, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. Rauw zijn ze bitter en niet lekker, maar in confituur of gelei zijn ze best te eten, zeker als je ze combineert met iets anders.

Werkwijze

1 kilo vogelbessen, 1 kilo appelen, 500 ml water, 1 vanillestokje, citroensap van 4 citroenen, 1 kilo geleisuiker.

De vogelbessen wassen en daarna (met een vork) van de takjes afritsen. Appels schillen, klokhuis verwijderen en in stukjes snijden. De vruchten in een halve liter water 20 minuten laten koken. Het sap er uit persen en laten afkoelen. Sap in een kookpot doen samen met het citroensap, het vanillestokje en de geleisuiker. Alles opkoken. Vanillestokje verwijderen en confituur in met warm water gespoelde potten gieten. Sluiten en laten afkoelen en opstijven.

Meloen muntconfituur

Werkwijze

Een kilo watermeloen, 1 kilo Cavaillon meloen of honingmeloen, sap van 2 citroenen, 1 kilo geleisuiker, een paar takjes munt.

De meloenen schillen en ontpitten. Alles in hele kleine stukjes snijden en in een kookpot doen samen met het citroensap, de geleisuiker. Wanneer de meloen kookt, de in kleine stukjes gesneden muntblaadjes toevoegen. Nog even alles kort opkoken. In met warm water gespoelde potten gieten. Sluiten en laten afkoelen.

Vlierbessengelei

Goed voor de weerstand en bij verkoudheid

Vlierbessen zijn rijp wanneer alle vruchtjes zwart zijn. Dan kan je best de trosjes afknippen van een boom die op een zonnige plaats staat. De bessen zijn rauw niet echt lekker maar verwerkt in sap of in gelei smaken ze best zoet. Van de vlierbesbloemen wordt ook de populaire drank Hugo gemaakt. Vlierbessen zijn gekend voor hun geneeskundige eigenschappen. Ze versterken de weerstand en zijn een goed middel bij hoest en verkoudheid.

Werkwijze pure vlierbessengelei

1,5 kilo vlierbessen, 2 à 3 takken rozemarijn, citroensap en 1 kilogram geleisuiker.

De vlierbessen van de takken doen en kort wassen. Samen met de rozemarijn, het citroensap en de geleisuiker in een kookpot doen en kort opkoken. Alles door een zeef of een handdoek halen. Gelei kort terug opkoken en in met warm water gespoelde potten gieten tot aan de rand. Potten op zijn kop zetten tot de confituur is opgesteven.

Werkwijze vlierbessen- appelgelei

500 gram vlierbessen, 500 gram appelen, 1 kg geleisuiker, kaneelstokje.

De vlierbessen van de takken doen en kort wassen. Appels schillen, klokhuis uithalen, in blokjes snijden. Vlierbessen en appels samen met kaneelstokjes en geleisuiker in een kookpot doen. Kort opkoken. Alles door een zeef of handdoek gieten. Gelei kort terug opkoken. In met warm water gespoelde potten gieten tot aan de rand. Potten op zijn kop zetten tot de confituur opgesteven is.

Werkwijze vlierbessen- sinaasappelgelei

500 gram vlierbessen, 500 ml sinaasappelsap, 1 kilo geleisuiker.

De vlierbessen wassen en van de takjes ritsen. Sinaasappelen persen tot men 500 ml sinaasappelsap bekomt. Alles samen met de geleisuiker in een kookpot doen en kort opkoken. Alles door een zeef of handdoek halen. Goed uitpersen. Gelei kort terug opkoken en in glazen potten gieten. Deksel opvijzen en laten afkoelen.

Kweeperengelei

Kweeperen-en kweeappels

Een iets minder bekende vrucht, die in een appelvormige en in een peervormige variant bestaat. Niet lekker rauw maar wel heerlijk gekookt, gebakken of in confituur.

Werkwijze

1,5 kilo kweeperen, 1 kilo geleisuiker, sap van 2 citroenen.

De kweeperen schillen en het klokhuis er uit halen. In kleine stukjes snijden en opkoken in een weinig water. Sap recupereren en samen met sap van de citroenen en de geleisuiker kort terug opkoken. In glazen potten gieten. Deksel opvijzen en laten afkoelen.

Rode bes frambozengelei

Werkwijze

250 g rode bessen, 250 g frambozen, 500 g geleisuiker, een beetje water.

Bessen en frambozen ontdoen van steeltjes. Kort afspoelen. In een kookpot doen met de geleisuiker en een bodem water. Laten koken. Door zeef of handdoek gieten. Gelei nog even kort opkoken. In met warm water uitgespoelde potten gieten tot aan de rand. Deksel opzetten en potten op zijn kop zetten. De gelei zo laten opstijven, daarna omdraaien.

Rozengelei

Rozenpracht in een potje

Dat rozen ook kunnen gegeten worden, dat is nu wel algemeen bekend. Maar je kan er ook heel lekkere gelei van maken. Natuurlijk ga je maar hele kleine potjes hebben of je moet al heel veel rozen gaan kaal plukken. Wil je enkel de smaak, dan kan je de rozen ook combineren met appel-of perengelei. In dit geval laat je de blaadjes er op het einde in, dan "zweven" ze door het potje.

Werkwijze

200 g rozenblaadjes (ongeveer 12 onbehandelde rozen), 400 g geleisuiker, citroensap van 2 citroenen en een beetje water.

De rozenblaadjes voorzichtig van de bloem halen en kort wassen. In een kookpot doen samen met het citroensap, het water en de geleisuiker. Laten koken. Alles door een zeef of door een handdoek gieten. Gelei nog even kort opkoken. In met warm water uitgespoelde potten gieten tot aan de rand, deksel opdoen en de potten op zijn kop zetten. De confituur zo laten opstijven.

Rozenbottelgelei

Rozenbottel

Rozenbottels zitten vol vitaminen. Denk maar aan de Rose Vicéedrankjes die je als kind te drinken kreeg. Pluk je rozenbottels op een plek waar niet te veel verkeer voorbij komt, zo zijn ze het gezondste!

Werkwijze

2 kilo rozenbottel, 1 kilo geleisuiker, sap van 2 citroenen.

De rozenbottels in water koken. Sap zeven en laten afkoelen. In kookpot doen samen met citroensap en geleisuiker. Kort opkoken en in glazen potten gieten. Deksel opvijzen en laten afkoelen.

Probeer zelf nog andere combinaties uit. Wat dacht je van rozen-lavendelconfituur? Of rozenbottel-appelgelei? De mogelijkheden zijn eindeloos en de basisbereiding is eigenlijk altijd hetzelfde!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gelei, zomer in een potje zonder stukkenGelei, zomer in een potje zonder stukkenEr zijn mensen die niet houden van confituur, van die stukjes fruit op de boterham. Geen paniek, dan is er nog altijd ge…
Lekkere zelfgemaakte jam: vitamientjes voor de wintermaandenLekkere zelfgemaakte jam: vitamientjes voor de wintermaanden"Nog een paar bakjes aardbeien om confituur van te maken?" "Neen hoor, 'k zou niet weten hoe ik dat moet doen!". Deze co…
Bananenconfituur: lekker en gezond met rijpe bananen!Bananenconfituur: lekker en gezond met rijpe bananen!Het is weer zo ver. Je hebt bananen gekocht en ze zijn weer blijven liggen. Ze zijn overrijp en met al die bruine plekje…
3 keer kokosvetKokosvet is zeer gezond en kan in de meeste gerechten gebruikt worden. De typische smaak verrijkt veel gerechten. In dit…
Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziektePannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziektePannenkoeken zijn door iedereen gekend als een zoete lekkernij, maar ook als voedsel om aan te sterken na een ziekte heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blumenbiene, Flickr (CC BY-2.0)
  • Liebes Land nr. 8, augustus 2015
  • Landlust september /oktober 2015
  • Blumen & Pflanzen, september 2015
  • www.diamant-zucker.de
  • Mein Schöner Garten, augustus 2015

Reageer op het artikel "Confituur maken in de nazomer van zoete vruchten en bessen"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Confituur
Schrijf mee!