InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept: Surinaamse Bakabana met Surinaamse pindasaus

Recept: Surinaamse Bakabana met Surinaamse pindasaus

Ben jij ook dol op Surinaams eten, maar heb je geen zin om lang in de keuken te staan? Dan is de bakabana het perfecte tussendoortje of nagerecht. Bakabana wordt niet gemaakt met de 'Nederlandse' banaan, maar met de Surinaamse bakbanaan (bij de toko of buitenlandse groentewinkels te verkrijgen). In de Indische keuken wordt deze banaan pisang genoemd. Bakbananen zijn in de volgende kleuren te verkrijgen; groen (onrijp), geel (rijp) en zwart (overrijp). Ze kunnen niet rauw worden gegeten, ze worden op verschillende manieren bereidt. Bakabana wordt gemaakt van overrijpe bakbanaan en is zwart of zwart met wat geeltinten. Ze zijn erg vezelrijk en bevatten veel vitamine C. Bakabana komt oorspronkelijk uit de Javaanse keuken.

Over de bakbanaan

Bakbanaan is wat langer en rechter dan de Nederlandse banaan. Tegenwoordig worden ze geïmporteerd vanuit Colombia, Brazillië, Panama en heel tropisch Afrika. Ze bevatten vitamine- A, C, E, enkele B- vitamines en ook niacine, kalium, foliumzuur, fosfor, magnesium en ijzer. Tevens zijn ze rijk aan koolhydraten. De bakbanaan is groen, geel of donkerbruin/zwart en heeft een harde stevige schil. Echter als hij verder doorrijpt naar zwart wordt de schil zachter en dunner en is deze makkelijker te verwijderen. Vanwege het hoge koolhydratengehalte is hij rauw moeilijk verteerbaar. Afhankelijk van hoever hij is doorgerijpt kan hij worden gekookt, gebakken of worden gegrild.

Bewaaradvies

Voor een ideaal rijpingsproces kunnen bakbananen het beste bij kamertemperatuur worden bewaard. Een hogere temperatuur versnelt het rijpingsproces. Ze kunnen niet tegen koude temperaturen, dus bewaar ze niet in de koelkast. Op kamertemperatuur zijn ze ongeveer 1 week houdbaar. Als de schil zwart is of zwart met gele tinten dan is hij goed doorgerijpt om er bakabana mee te maken.

Deze variant is heerlijk om als tussendoortje of als nagerecht te eten. Bakabana wordt gegeten met: Surinaamse pindasaus, eventueel ook verkrijgbaar in een zakje bij de toko.

Recept: Surinaamse Bakabana

5-6 personen
Bereidingstijd ±20 minuten

Ingrediënten:

  • 2 overrijpe bakbananen
  • 100 gram zelfrijzend bloem
  • 2 eetlepels suiker
  • 2 dl spa rood of water (1kop)
  • 1 mespunt zout
  • Zonnebloemolie
Indien je water gebruikt ipv spa rood, ook een klein scheutje bier toevoegen.

Bereiding:

  • Schil de bakbananen en snijd ze schuin over de lengte in dunne plakken.
  • Meng de bloem, de spa rood of water met de suiker en het zout tot een klontvrij beslag.
  • Verhit een ruime hoeveelheid zonnebloemolie in een koekenpan.
  • Doe de bakbanaan één voor één in het beslag.
  • Het is belangrijk dat het beslag er goed omheen zit, dus deze moet niet te dun of te dik zijn. Mocht het beslag te dun zijn een beetje meer bloem erdoor mengen, als het te dik is een klein beetje water erdoor mengen.
  • Vervolgens de bakbaan in de olie goudgeel bakken aan beide zijde. Je kunt er 3 of 4 tegelijkertijd bakken.

Recept: Surinaamse pindasaus

Bereidingstijd: ±15 minuten

Ingrediënten:

  • 150 gram pindakaas (de helft van een kleine pot)
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 rode Surinaamse madame jeanet peper (zonder pitjes)
  • 2 theelepels trassi
  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 2 stukjes kentjor (gedroogde javaanse gember)
  • 1 eetlepel zoute ketjap
  • 2 eetlepels bruine suiker
  • 3 tamarinde pitjes, of 1 eetlepel citroensap/azijn
  • 3/4 glas water
  • Snufje zout
Optioneel: Voor een mildere variant gebruik je een klein stukje madame jeanet (ipv een hele), of je laat deze achterwege.

Bereiding:

  • Doe de pindakaas in een schaaltje en meng deze met 3/4 glas warm water, goed doorroeren.
  • Doe de olie op een laag vuurtje in een steelpan en voeg de fijngesneden knoflook, peper en 2 theelepels trassi hieraan toe.
  • Voeg de opgeloste pindakaas toe aan dit mengsel.
  • Voeg de zoute ketjap, suiker, geraspte kentjor, de tamarinde pitjes of citroensap/azijn. Goed mengen en maak het vuur na ongeveer 30 seconden uit.
  • Op smaak afmaken met een snufje zout.

Serveer de bakabana met de Surinaamse pindasaus.

Serveertip: Koude bakabana's zijn het lekkerst om kort op te warmen in de oven, in plaats van de magnetron. Zo blijven ze lekker knapperig!
© 2015 - 2019 Rachell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
La Petite Maison, mooi gelegen hotel in ParamariboLa Petite Mason is een charmant hotel aan de mooiste boulevard van Paramaribo; de waterkant. La petite Maisom is een kle…
Surinaams culinairSurinaams culinairMet de immigratie van Surinamers (vooral vanaf 1975) maakte Nederland kennis met één van de belangrijkste onderdelen van…
Kwaku, het leukste festival van AmsterdamKwaku, het leukste festival van AmsterdamKwaku is een festival dat elk jaar in de Bijlmer wordt gehouden. De naam Kwaku is vernoemd naar een slaaf in Suriname di…
Bara: de Surinaamse snackDe bara is een Surinaams/Hindoestaanse snack. Deze is gemaakt van deeg en specerijen en is het lekkerst met een hete sau…
Internationaal kokenInternationaal kokenInternationale gerechten worden steeds populairder in ons land. Zo wisselen we de oerhollandse pot steeds vaker af met o…
Bronnen en referenties
  • http://www.dole-benelux.com/Producten/Verse-vruchten/Bakbananen#datenschutz

Reageer op het artikel "Recept: Surinaamse Bakabana met Surinaamse pindasaus"

Infoteur: Rachell
Gepubliceerd: 16-04-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!