InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelfgemaakte nasi en nasi van bloemkool rijst met pindasaus

Zelfgemaakte nasi en nasi van bloemkool rijst met pindasaus

Zelfgemaakte nasi en nasi van bloemkool rijst met pindasaus In de supermarkt kun je heel veel pakjes en zakjes kopen om nasi te maken. Helaas zitten hier ook vaak toevoegingen in die je misschien liever niet wilt zoals smaakversterkers, kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Hieronder volgt een recept waarmee je zelf nasi kunt maken zonder allerlei toevoegingen, gewoon puur natuur. Daarnaast heb ik ook een alternatief, koolhydraat arm recept toegevoegd, voor mensen die minder koolhydraten willen eten of een koolhydraat arm dieet volgen. Tenslotte kun je hier een recept vinden voor eenvoudige zelfgemaakte pindasaus, die heerlijk smaakt bij beide gerechten.

Zelfgemaakte nasi

Ingrediënten

  • 400gr rijst
  • 250 gram gerookte spekblokjes (of gerookte kalkoenreepjes)
  • 250 gram koud gaar vlees zoals kipfilet, varkenslapjes of ham.
  • 400 gr groente zoals ui prei paprika wortel of een nasi groenten pakket.
  • 6 eetlepels ketjap manis
  • 2 el komijnpoeder
  • 2 tl korianderpoeder
  • 2 tl kurkuma

Bereiding

Kook de rijst volgens de aanwijzing van de verpakking en bewaar voor later.
Snijdt de groente zeer fijn. Bak de spekblokjes in de pan en voeg als ze iets uitgebakken zijn de groente toe. Blijf steeds goed roeren tot de groente beetgaar is.Voeg de kruiden en specerijen toe en bak nog even door. Voeg het in blokjes gesneden koude vlees toe en voeg de ketjap erbij. Doe de gare rijst erbij en warm nog even goed door. En klaar is je zelfgemaakte nasi!
Hierbij kun je eventueel nog een zelfgemaakte pindasaus serveren en een gebakken eitje. Ook kun je er ook nog wat kroepoek en augurkjes en zilveruitjes bij geven.

Nasi van bloemkool rijst

Ingrediënten

  • 1 bloemkool
  • 6 eetlepels ketjap manis
  • 2 el komijnpoeder
  • 2 tl korianderpoeder
  • 2 tl kurkuma

Bereiding

Rasp de bloemkool fijn. Of hak de bloemkool fijn in een keukenmachine. Dit is de vervanging voor de rijst. Snijdt ook de rest van de groente fijn. Bak de spekblokjes in de pan en voeg als ze iets uitgebakken zijn de groente en de geraspte bloemkool toe. Blijf steeds goed roeren tot de groente beetgaar is.Voeg de kruiden en specerijen toe en bak nog even door. Voeg het in blokjes gesneden koude vlees toe en voeg de ketjap erbij en warm nog even goed door. En klaar is je zelfgemaakte nasi zonder rijst.
Hierbij kun je eventueel nog een zelfgemaakte pindasaus serveren en een gebakken eitje.

Pindasaus

Ingrediënten

  • 200 ml melk
  • pindakaas
  • zout
  • peper
  • knoflookpoeder
  • ketjap manis

Bereiding

Warm de melk op in een pannetje. Voeg 3 eetlepels pindakaas toe en roer tot de saus kookt. Zet het vuur zachter en voeg naar smaak zout, peper, knoflook, ketjap en suiker toe. Is de saus te dun voeg dan nog wat pindakaas toe. Is te saus te dik voeg dan nog een scheutje melk toe.

Eet smakelijk!
© 2014 - 2019 Jellieroorda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelfgemaakte nasi en nasi van bloemkool rijst met pindasaus"

Infoteur: Jellieroorda
Gepubliceerd: 12-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!