InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Low budget recepten met vis

Low budget recepten met vis

Low budget recepten met vis We willen allemaal bezuinigen, maar we willen ook gezond en gevarieerd eten. Het liefst willen we ons eten zo snel mogelijk op tafel. Volgens de richtlijnen van het voedingscentrum moeten we twee keer per week vis eten, maar is dit mogelijk met een laag budget? Hier vindt u twee simpele visgerechten onder de 1,50 per persoon.

Twee keer per week vis

Het voedingscentrum adviseert om twee keer in de week vis te eten. Vis zit boordevol vitaminen, mineralen en vooral goede vetzuren. Vis is snel te bereiden, gezond en lekker.

Diepvries vis

Het is lastig om low budget recepten met verse vis te bedenken. Gelukkig is diepvries vis een goed alternatief. Diepvries vis zit boordevol vitaminen en mineralen. Diepvries vis is makkelijk en snel te bereiden. Helaas wijst onderzoek uit dat slechts 10% van de Nederlandse huishoudens een voorkeur heeft voor diepvries vis.

Aanbiedingen en de markt

Groenten zijn vaak in de aanbieding. Let op deze aanbiedingen en pas het gerecht hier op aan. Veel groenten zijn ook makkelijk te vervangen door andere groenten. Kijk ook altijd even op de markt. Op de markt zijn groenten meestal lager van prijs dan in de supermarkt.

Recepten

De onderstaande recepten zijn gebaseerd op een gezin bestaande uit twee volwassenen en twee kinderen.
De gerechten zijn makkelijk te bereiden en bevatten diepvries vis.

Zalm met spaghetti, broccoli en roomsaus

Ingrediënten

  • 500 gram schoongemaakte broccoli ( 0,75)
  • 1 grote tomaat of twee kleine tomaten ( 0,50)
  • 1 ui ( 0,10)
  • Een kuipje roomkaas met kruiden ( 0,60)
  • 3/4 pak spaghetti ( 0,35)
  • 4 zalm filets uit de vriezer ( 3,50)
Totaalprijs: 5,80

Bereidingswijze

Laat de zalm een avond van te voren in de koelkast ontdooien. U kunt de vis ook in de magnetron ontdooien. Dep de ontdooide vis droog. Kook de spaghetti volgens het pak. Kook de broccoli ongeveer 5 minuten. Snijd de tomaat en ui in blokjes. Verhit boter in de pan. Voor een gezonde keuze kies dan voor vloeibare boter met roomboter smaak. Snijd de vis in blokjes. Bak de vis samen met de ui in een aantal minuten gaar. Voeg vervolgens de tomaat, broccoli en roomkaas toe. Laat het even een paar minuten koken. Serveer de pasta en de saus apart.

Tip: Bak een paar teentjes knoflook met de zalm mee.

Gebakken pangafilet met Chinese kool en bami

Ingrediënten

  • 3 a 4 (450-500 gram) diepvries pangafilets of soortgelijke vis ( 2,50)
  • 500 gram Chinese kool ( 2)
  • 1 middelgrote tomaat ( 0,25)
  • 3/4 pak Chinese bami ( 0,75)
  • 3 tenen knoflook (0,10)
  • 1 ui ( 0,10)
  • Een scheutje Ketjap
Totaalprijs: 5,70

Bereidingswijze

Snijd de vis in reepjes. Verhit olie in een wok. Roerbak de vis samen met de ui, knoflook, peper en zout in tien minuten gaar. Schep de vis uit de wok. Roerbak de kool nu 5-10 minuten. Zet ondertussen het water voor de bami op. Kook de bami volgens de verpakking. Doe alle ingrediënten in de wok en voeg een scheutje ketjap toe. Schep alles om tot alle ingrediënten goed gemengd zijn.

Tip: De Chinese kool kan ook vervangen worden door spitskool of paksoi. Kerrie smaakt ook erg lekker bij dit gerecht.
© 2014 - 2019 Nathalier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.msc.org
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Low budget recepten met vis"

Infoteur: Nathalier
Gepubliceerd: 10-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!