InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > 7x een gezonde avondmaaltijd voor 1 per persoon per dag!

7x een gezonde avondmaaltijd voor 1 per persoon per dag!

7x een gezonde avondmaaltijd voor 1 per persoon per dag! In deze tijd, de tijd van crisis is het lastig om je hoofd boven water te houden. Soms weet je gewoon niet meer waar je nog op kunt besparen. Bij besparing op het avondeten wordt snel gedacht aan een vegetarische maaltijd, maar dat is helemaal niet nodig! Deze simpele gerechten bevatten allen vlees, zijn gezond, gevarieerd, en 1 euro per persoon.

Aanbiedingen

Met deze gerechten wordt er van uitgegaan dat er producten in de aanbieding worden gekocht. Er is elke week wel een bepaalde verse groente in de aanbieding. Dit geldt ook voor vlees, aardappelen, rijst en pasta. Let wel altijd op de kiloprijs van een product. Een aanbieding is niet altijd het voordeligst. Kies ook altijd voor de goedkopere huismerk producten. De prijzen zijn gebaseerd op de prijzen van verschillende supermarkten: Albert Heijn, C1000, Boni, Aldi, Lidl en Jumbo.
De gerechten zijn gebaseerd op een vier persoonshuishouden bestaande uit twee volwassenen en twee kinderen. Er wordt in de prijs geen rekening gehouden met de bakproducten zoals: olie en boter. Er wordt ook geen rekening gehouden met kruiden.

De markt

Haal zoveel mogelijk groenten op de markt. Op de markt zijn er altijd wel groenten voor een lagere prijs te koop dan in de supermarkt. Let er wel op dat de groenten vers zijn. Ook is een kippenboer op de markt vaak voordeliger dan de supermarkt, mits er geen aanbieding is.

Gezond, gevarieerd en lekker eten

Bij de onderstaande gerechten wordt er rekening gehouden met gerechten waar elke dag vlees in voorkomt. Het zijn simpele hedendaagse recepten, maar wel gevarieerd en gezond. De extra toe te voegen producten zijn optioneel. Zonder deze ingrediënten is de maaltijd ook prima, maar deze ingrediënten voegen wel iets extra toe. Een maaltijd kun je extra lekker maken als je de volgende ingrediënten in huis hebt: knoflook, maggiblokjes, peper, zout en ketjap. Andere kruiden zoals paprikapoeder, kerrie en rozemarijn kunnen ook lekker zijn. Voor het bietjes recept zijn azijn, laurierbladeren, kruidnagels en suiker extra ingrediënten die gebruikt kunnen worden.

Hoofdmaaltijd op maandag voor vier personen: gekookte aardappeltjes met bietjes en verse worst

Ingrediënten

  • 650-700 gram ( 5 stuks) verse middelgrote bietjes, of kant en klaar gekookte bietjes ( 1 )
  • 13 kleine tot middelgrote aardappels ( 1,50 )
  • 4 verse worsten ( 1,75)
  • Extra toe te voegen bij de verse bietjes: scheutje azijn, 1/2 kopje suiker, 2 kruidnagels, 2 laurierbladeren
Totaalprijs: 4,25

Bereidingswijze

Maak de bietjes onder de kraan goed schoon met een borstel.
Doe de bietjes in een grote pan en zorg dat ze helemaal onder water staan. Voeg hier de kruidnagels, laurierbladeren, suiker en een scheut vloeibare boter of klontje boter toe. Laat vervolgens ongeveer 40 minuten koken.
Schil en snijdt ondertussen de aardappels. Kook de aardappels met zout in 15-20 minuten gaar.
Verhit boter in de pan en bak de worsten in 15-20 minuten gaar.
Spoel de bieten onder koud water af en haal het velletje eraf. Snijdt de bietjes in blokjes of schijfjes.

Hoofdmaaltijd voor 4 personen op dinsdag: bruine bonen met gebakken spekjes, groenten en stokbrood

Ingrediënten

  • Een grote pot bruine bonen 800 gram ( 1)
  • 2 grote winterpenen ( 0,50)
  • 1 paprika ( 0,50)
  • 2 middelgrote tomaten ( 0,50)
  • 2 a 3 uien ( 0,25)
  • 150 gram spekreepjes ( 0,50)
  • 2 afbak stokbroden ( 0,40)
Totaalprijs: 3,65

Bereidingswijze

Zet de oven van te voren aan op 200 graden. Als de oven op temperatuur is, doe dan de stokbroden in de oven. Snijdt de groenten in kleine blokjes. Bak ondertussen ook de spekreepjes zodat ze bruin en knapperig worden. Giet vervolgens het vet af. Laat de spekjes verder uitlekken en dep eventueel nog wat vet af. Roerbak de uien (eventueel met wat knoflook) tot ze glazig worden. Voeg vervolgens de wortel en paprika toe. Roerbak dit ongeveer 5 minuten. Voeg de tomaten, spekjes en bruine bonen toe. Laat dit nog even 5 minuten stoven. Serveer het bonengerecht met de stokbroodjes. In plaats van stokbrood kan het bonengerecht ook met rijst geserveerd worden.

Hoofdmaaltijd voor 4 personen op woensdag: gebakken vis met doperwten, wortel en aardappeltjes uit de oven

Ingrediënten

  • 1 grote winterpeen in blokjes gesneden ( 0,30)
  • 1 zak diepvries doperwten, 450 gram ( 0,70)
  • 12 middelgrote aardappels ( 1,50)
  • 3 a 4 (450-500 gram) diepvries pangafilets of soortgelijke vis ( 2,50
Totaalprijs 4,50

Bereidingswijze

Zorg dat de oven voorverwarmd is op 180 graden. Was de aardappels heel goed onder de kraan met een borstel, en snijdt eventuele plekjes of uitlopers weg. Snijdt de aardappels zonder te schillen in partjes. Vet de ovenschaal in. Verdeel de aardappelpartjes over de schaal. Meng de aardappelpartjes met zout en een scheutje olie. Door uien, knoflook, rozemarijn of andere kruiden toe te voegen kun je nog eens van smaak wisselen. Zet de schaal in de oven. Roer de aardappels na 25 minuten even om. Laat de aardappels nog 25 minuten in de oven garen. Verhit ondertussen bakboter in de pan, kruidt de pangafilets met peper en zout en bak de pangafilet volgens de verpakking gaar. Doe diepvriesdoperwten samen met de wortelblokjes in een pan met een beetje water zodat het bijna onder staat. Laat deze 5-10 minuten stoven. Eventueel een beetje boter voor de smaak toevoegen.

Hoofdmaaltijd voor 4 personen op donderdag: Pasta met rode saus, groenten en gehakt

Ingrediënten

  • 3/4 zak macaroni 500 gram ( 0,25 cent)
  • 1 pot rode pastasaus ( 0,70)
  • 3 middelgrote winterpenen gesneden ( 0,50)
  • 1 zakje geraspte poederkaas ( 0,50)
  • 400 gram gehakt ( 2)
Totaalprijs 3,95

Bereidingswijze

Zet het water voor de pasta op. Rul het gehakt met peper, zout en eventueel andere kruiden zoals knoflook. Snijdt ondertussen de winterpenen in kleine reepjes of schijfjes. Giet het gehakt af en zet het even apart. Roerbak nu de wortel in 5 minuten gaar. Voeg de pastasaus en het gehakt toe. Verwarm alles nog vijf minuten. Meng alles samen in een schaal en strooi de geraspte kaas erover.

Hoofdmaaltijd voor vier personen op vrijdag: Ketjap boontjes met rijst en kipfilet

Ingrediënten

  • 1 zak diepvries sperziebonen 450 gram ( 0,70)
  • 400 gram zilvervliesrijst ( 0,50)
  • 2 middelgrote tomaten ( 0,50)
  • 2 uien ( 0,25)
  • 400 gram kipfilet ( 2)
Totaalprijs 3,95

Bereidingswijze

Zet het water voor de rijst op. Als het water kookt, kook de rijst dan volgens de verpakking. Bak de kipfilet met de uien en eventueel met oosterse kruiden ( bv. vijfkruiden poeder, kerrie, knoflook, ketoembar) gaar. Kook de sperzieboontjes in een pan met een beetje water zodat het bijna onder staat in 5-10 minuten gaar. Snijdt ondertussen de tomaten in blokjes. Doe de boontjes, de kipfilet met de uien en de tomaten in de pan. Gooi er een flinke scheut ketjap bij en laat dit ongeveer 5 minuten even smoren. Voor een dikkere saus kan er eventueel wat maizena toegevoegd worden. Serveer in een schaal met de rijst apart. Eventueel wat komkommerschijfjes ernaast. Een lepel sambal maakt dit gerecht wat pittiger.

Hoofdmaaltijd voor vier personen op zaterdag: omelet met snijworst, brood en rauwkost

Ingrediënten

  • 6 eieren ( 0,80)
  • 11 sneetjes brood ( 0,60)
  • 1/2 pakje snijworst ( 0,35)
  • 1 komkommer ( 0,50)
  • 1 tomaat (0,25)
  • 1 grote paprika ( 0,50)
Totaalprijs 3

Bereidingswijze

Doe de eieren samen met peper, zout en eventueel wat maggi in een grote schaal en klop deze luchtig. Een scheutje melk maakt de eieren extra luchtig. Snijdt de snijworst en voeg deze toe. Bak hier vier omeletten van en verdeel deze over de sneetjes brood. Snijdt de rauwkost en serveer deze in een apart schaaltje.

Hoofdmaaltijd voor vier personen op zondag: ragoutschotel met doperwten, mais en aardappelpuree

Ingrediënten

  • 1 blikje ragout ( 1,40)
  • 1 zak diepvries doperwten (0,70)
  • 1 blikje mais ( 0,50)
  • Aardappelpuree uit pak voor 4 a 5 personen ( 0,70)
Totaalprijs 3,30

Bereidingswijze

Verwarm de oven op 180 graden. Bereid de aardappelpuree volgens het pakje. Bij sommige pakjes is dit met melk en bij andere pakjes alleen met water. Verwarm en ontdooi de doperwten in ongeveer 5 minuten. Voeg de uitgelekte mais en de ragout toe. Verwarm nogmaals 5 minuten. Vet de ovenschaal in en voeg het ragoutmengsel toe. Smeer boven op het mengsel de aardappelpuree. Zet het in de oven tot er na 15 minuten een knapperig laagje op de aardappelpuree zit.

Eet smakelijk!!

Totaalprijs voor 4 personen voor 7 dagen: 26,60. Gemiddeld per persoon per dag: 0,95 cent!
© 2014 - 2019 Nathalier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld besparen: leer goedkoop eten makenGeld besparen: leer goedkoop eten makenJe hebt gelukkig een baan maar toch houd je naar je zin aan het einde van de maand te weinig over om substantieel te spa…
Goedkope, snelle en gezonde maaltijden bereiden + tips!Goedkope, snelle en gezonde maaltijden bereiden + tips!Zit je krap bij kas? Heb je geen zin om te koken? Maak dan een van deze makkelijke, gezonde en kostenbesparende maaltijd…
Zuinig leven: besparen op levensonderhoudZuinig leven: besparen op levensonderhoudIn economisch slechte tijden en voor mensen die van een minimum moeten zien rond te komen is het van belang om zuinig te…
Besparen in de keuken, minder geld uitgeven aan etenBesparen in de keuken, minder geld uitgeven aan etenBesparen in de keuken kan op verschillende manier: minder voedsel laten bederven en minder eten weggooien scheelt vaak a…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "7x een gezonde avondmaaltijd voor 1 per persoon per dag!"

Infoteur: Nathalier
Gepubliceerd: 09-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!