InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lauwwarme avocado salade

Lauwwarme avocado salade

Lauwwarme avocado salade Heb je op een warme zomerdag geen trek in een warme maaltijd? Of heb je trek in een gezonde en goed gevulde maaltijd salade? Dan is deze salade zeer geschikt. Het bevat de nodige groenten, koolhydraten en eiwitten evenredig aan een gewone warme maaltijd. Door de vele variatie tips is de salade lekker voor iedereen.

Algemene informatie

Deze salade is geschikt voor ongeveer 4 personen. Wanneer je met meer of minder personen bent, verdubbel of halveer dan de ingrediënten. De bereidingstijd van de salade is ongeveer een half uur. Er komt veel snijwerk bij kijken door de vele verschillende ingrediënten. Toch is de salade erg gemakkelijk om te maken. Na bereiding is de salade nog ongeveer 1-2 dagen te bewaren in de koelkast.

Benodigde ingrediënten salade

  • 2 avocado's
  • 200 gram feta
  • 250 gram gerookte spekreepjes
  • 65 gram zonnebloempitten
  • 200 gram rode druiven
  • 2 augurken
  • 75 gram rucola
  • Krop ijsbergsla
  • Olijfolie
  • 800 gram vastkokende aardappels of kant en klare aardappelpartjes

Benodigde ingrediënten dressing

  • 1 limoen
  • Verse koriander
  • Olijfolie
  • Wittewijn azijn

Overige benodigdheden

  • Wokpan
  • Koekenpan
  • Keukenpapier
  • Grote salade schaal
  • klein schaaltje voor de dressing
  • Eetlepel

Bereiding salade

Bak de spekreepjes in een droge koekenpan in circa 10 minuten krokant. Voeg dan de zonnebloempitten toe en bak deze nog circa 4 minuten mee. Let wel op want zonnebloempitten branden erg snel aan. Laat de spekjes en zonnebloempitten uitlekken op een stuk keukenpapier. Halveer de druiven en verwijder eventueel de pitjes. Snijd dan de augurken in partjes. Verkruimel de feta of snijd het in kleine blokjes. Meng in de slaschaal de augurken, de feta, de druiven, de spekjes en zonnebloempitten door elkaar. Was de ijsbergsla, snijd deze in stukjes en voeg deze toe aan de schaal. Voeg ook de rucola en een scheutje olijfolie toe aan de schaal. Snijd de avocado in tweeën. Het is raadzaam om de avocado door de lengte door te snijden en met een draaiende beweging de twee helften van elkaar los te maken. Verwijder de pit en lepel dan in een stuk de avocado eruit. Snijd dit daarna in kleine stukjes. Meng de salade goed door elkaar. Verhit een scheut olijfolie in de wokpan. Bak zodra de olie goed warm is de aardappelpartjes in goudbruin. Voeg eventueel nog wat zout en peper toe tijdens het bakken om de aardappels op smaak te brengen. Serveer de warme aardappelpartjes over de salade.

Bereiding dressing

Knijp de limoen uit en doe twee eetlepels in een kommetje. Hak de koriander fijn en voeg daarvan drie grote eetlepels toe aan het limoensap. Meng dit geheel goed door elkaar en voeg ongeveer 125 ml olijfolie toe. Als laatst voeg je ook nog een grote eetlepel wittewijn azijn toe aan het mengel en roer dit wederom even goed door elkaar. Serveer de dressing los van de salade zodat men zelf zoveel kan toevoegen als wenselijk.

Variatie tips

  • Vervang de aardappelpartjes door penne of een andere pasta
  • Vervang ijsbergsla door veldsla of rucola melange
  • Vervang de spekjes door reepjes gerookte kip
  • vervang feta door een andere geitenkaas
  • Vervang de zonnebloempitten door pijnboompitten
  • Voeg witte druiven toe
  • Voeg walnoten toe
  • Voeg rozijnen toe
  • Voeg radijsjes toe

Eet smakelijk!
© 2013 - 2019 Christel3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.24kitchen.nl/shows/makkelijkemaaltijd/recepten/goedgevulde-avocadosalade
  • http://www.saladesenzo.nl/604/de-10-lekkerste-simpele-dressings/

Reageer op het artikel "Lauwwarme avocado salade"

Infoteur: Christel3
Gepubliceerd: 01-10-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!