InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Mexicaanse keuken – Soepen

Mexicaanse keuken – Soepen

Mexicanen onderscheiden twee verschillende soorten soep: de ‘gewone’ soep, zoals wij die kennen en de sopas secas, de ‘droge’ soep. Deze soep wordt zo genoemd, omdat er een droog ingrediënt in zit dat (bijna) alle vocht absorbeert.

Caldo Tlalpeno

De enige vaste ingrediënten in deze soep zijn kip en avocado. Men gebruikt het als kippenbouillon of als groentebouillon. Dit recept is een eenvoudige, authentieke versie voor 4 personen.

Ingrediënten voor 4 personen

  • 100 gr kippenfilet
  • 1 l kippenbouillon
  • 1 of 2 gedroogde rode pepers
  • 1 tot 5 teentjes knoflook
  • 3 eetlepels water
  • 1 avocado
  • koriander voor versiering
  • zout naar smaak

Snijd de kip in smalle reepjes. Als de kip niet gekookt is, voegt u het bij de bouillon en brengt deze aan de kook. Laat de kip zachtjes gaarkoken (minder dan 5 minuten). Naar wens kunt u ook meer kip gebruiken. Verwijder de zaadjes uit de pepers en trek de pepers in stukjes. Maal ze met het knoflook en het water fijn in een vijzel. Giet het mengsel bij het bouillon. Laat de soep nog even al roerend doorkoken en voeg zout naar smaak toe. Schil de avocado en snijd in reepjes. Haal de reepjes voorzichtig van elkaar voordat u ze in de soep doet, anders blijven ze aan elkaar plakken. Nadat de plakjes weer aan het oppervlak verschenen zijn, is de soep klaar. Hak wat koriander fijn en strooi wat over de soep.

Soap de ajo – Knoflooksoep

De knoflook wordt eerst gebakken en daarna in de soep gekookt. Hierdoor is de smaak niet zo overdonderend als de meeste denken. Het is een heel verfijnd soepje.

Ingrediënten voor 4 personen

  • 10 teentjes knoflook
  • ½ theelepel bloem
  • 2 eetlepels boter
  • 1 l runder- of kippenbouillon
  • 4 eieren
  • hete saus (tabasco)
  • croûtons (naar keuze)
  • peper en zout
  • 2 eetlepels geraspte kaas voor garnering
  • 1 eetlepel fijngehakte peterselie voor garnering

Hak de knoflook zo fijn mogelijk en stamp het fijn. Voeg de bloem toe en bak het mengsel zachtjes in de boter. Is de knoflook glazig, voegt u de bouillon toe. Breng het geheel aan de kook en laat het 15 minuten zachtjes pruttelen. Giet de soep door een fijne zeef en breng op smaak met peper, zout en tabasco. Zet de pan weer op het vuur. Als de soep zachtjes kookt, voegt u de eieren toe en pocheert ze. Als de eieren stevig zijn, is de soep klaar. Serveer de soep met de croûtons en garneer met de geraspte kaas en fijngehakte peterselie.

Variaties

Probeert u eens het volgende, een andere manier dan de traditionele:
  • Verwarm 4 soepkommen in een oven op 120˚C. Giet de soep in de kommen en voeg alleen eierdooiers toe. Laat het een paar minuten afgedekt staan en serveer het. De dooier is nog vrij vloeibaar, maar dat is normaal in Mexico. Voeg de croûtons en de peterselie toe, indien gewenst.
  • Bak een ei in olijfolie en laat het op de soep glijden (dooierkant boven). Croûtons dienen goed ter ondersteuning van het ei.

Caldo de albondigas – Albondigas-soep

Deze soep bevat oorspronkelijk veel balletjes.

Ingrediënten voor 4 personen

  • albondiga’s
  • 2 l runderbouillon
  • 1 kleine ui fijngesnipperd
  • 2 tomaten fijngesneden
  • 1 middelgrote aardappel in blokjes gesneden
  • 1 middelgrote wortel, in schijfjes gesneden
  • 1 courgette, in plakjes gesneden
  • mespunt oregano
  • peper en zout naar smaak

Doe alle ingrediënten in een pan, behalve de gehaktballetjes. De gehaktballetjes moeten ongeveer zo groot zijn als een golfbal. Breng de bouillon aan de kook. Laat de gehaktballetjes voorzichtig één voor één in de soep glijden. Laat de soep minimaal een uur zachtjes doorkoken.

Sopa de fideos – Vermicellisoep

Ingrediënten voor 6 personen

  • 100 gr vermicelli
  • 1 eetlepel reuzel
  • 1 of 2 teentjes knoflook fijngehakt
  • 1,5 l runderbouillon
  • ½ kleine ui fijngesnipperd
  • 1 blik tomaten fijngehakt (met vocht)
  • 1 theelepel gedroogde oregano
  • peper en zout

Bak de vermicelli in de reuzel in ongeveer 5 minuten al roerend goudkleurig, het mag niet aanbranden. Zet het vuur lager, voeg het knoflook toe en bak het in 30 seconden tot 1 minuut zacht. Voeg de andere ingrediënten toe en breng het geheel aan de kook. Laat de soep, al roerend, 30 minuten zachtjes doorkoken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mexicaanse keuken – Soepen"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 08-01-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!