InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Ingrediënten van Mexicaanse gerechten

Ingrediënten van Mexicaanse gerechten

Ingrediënten van Mexicaanse gerechten Ingrediënten van Mexicaanse gerechten, wat gebruikt men veel in de Mexicaanse keuken? Het milde Mexicaanse klimaat heeft vele groentesoorten opgeleverd en men gebruikt dit ook vaak.

Avocado’s

Een avocado is een groene vrucht die groeit aan de advocaatboom. Wanneer deze vrucht rijp is, is hij zo zacht als boter. De naam avocado komt van het woord ahuacatl, van de taal Nahuatl, wat 'teelbal' betekent. Nahuatl is een taal die de oorspronkelijke bewoners van Mexico spreken. Tegenwoordig wordt de avocado in de hele wereld verbouwd, maar komt oorspronkelijk uit Midden-Amerika. Avocado wordt veel gebruikt voor de klassieke salsa, guacamole.

Bonen

De frijoles, dit zijn gedroogde bonen, zijn Mexicaanse peulvruchten. Zij worden geserveerd met wat kooknat of worden gepureerd en vervolgens gebakken als refritos. Roze, rode en zwarte bonen horen bij Mexico, net als de gevlekte pintobonen.

Pepers

Gebruik je geen pepers in een Mexicaans gerecht, zal er niet veel overblijven. De meest gebruikte pepers zijn serrano, jalapeño en poblano, allen zijn scherp.
  • Serrano: heet, maar zeer smaakvol. In rood en groen verkrijgbaar.
  • Jalapeño: kleine, groene (Mexicaanse) chili pepers en zijn een beetje heet. Dit zijn de meest bekendste van de Mexicaanse pepers. Overigens is de naam afgeleid van de hoofdstad van het Mexicaanse Vera Cruz: Jalapa.
  • Poblano: de pepers die vooral worden gebruikt om gerechten op te vullen.

De habañeropeper is een hele kleine, zeer smaakvol en de scherpste variëteit ter wereld. Allen zijn ze verkrijgbaar in rood en groen. In de Mexicaanse keuken worden pepers alleen maar vers gebruikt. De populairste gedroogde chilipepers zijn de ancho, vol van smaak en mild, en de chipotle, vlijmscherp. Andere pepers zijn de sterke mulato en de hete pasilla. De zoete paprika’s zijn groen, geel of rood van kleur. Dit is afhankelijk van de rijpheid van de paprika’s, welke minder scherp zijn als de pepers. Pimientos noemt men pepertjes in blik of pot.

Chocolade

Chocolade wordt in Mexico al duizenden jaren gemaakt. Hij werd als drank heet of koud met een schuimlaagje gedronken. Nu wordt chocolade in blokjes geperst verkocht en op smaak gebracht met kaneel, amandelen en vanille. Men gebruikt de blokjes chocolade om drankjes van te maken of als ingrediënt in de keuken.

Bron: Enricopedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Enricopedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Chorizo

Dit is een pittige, roodgekleurde worst die in deze keuken veel gebruikt wordt. Allerlei soorten en maten zijn er verkrijgbaar. De chorizo wordt altijd van varkensvlees gemaakt, paprikapoeder hierbij toegevoegd. Hierdoor krijgt chorizo zijn karakteristieke smaak.

Koriander

Koriander is een verse, groene specerij. Het komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten en uit de landen rond de Middellandse Zee. Koriander lijkt erg op bladpeterselie en mag absoluut niet ontbreken in de Mexicaanse keuken. Tevens gebruikt men de zaadjes in de gerechten.

Maïs

Maïs, afkomstig uit Midden-Amerika, is een van de oudste cultuurgewassen in Mexico. De gedroogde zaadjes worden gemalen tot masa harina. Dit betekent maïsmeel, waarvan tortilla’s en tamales worden gemaakt. Tamales is ook een soort tortilla.

Tomatillos

Men denkt dat tomatillos onrijpe tomaten zijn. Echter, zij komen van een andere plant. Een prachtig velletje omhult een groente welke veel gebruikt wordt in de Mexicaanse keuken. Deze groente is ingeblikt.

Recept Guacamole

Guacemole is een veel gebruikt bijgerecht in de Mexicaanse keuken.

Ingrediënten

  • 2 grote avocado's
  • 2 groene chili's
  • fijngehakt
  • fijngesneden koriander
  • 1 gesnipperde ui
  • 1 el in kleine blokjes gesneden tomaat
  • zout
  • limoensap

Bereiding

Snijd de avocado's door midden. Verwijder de pit en schep het vruchtvlees eruit. Prak fijn met een vork. Doe de avocado, chili's, ui, tomaat en koriander in een kom en meng het goed door elkaar. Voeg hier enkele druppels limoensap aan toe om te voorkomen dat de avocado verkleurt, en voeg zout naar smaak toe. Serveer de guaccemole direct.
Gerelateerde artikelen
Eetcultuur: MexicoEetcultuur: MexicoDe eetcultuur in Mexico is zeer oud en van oorsprong Indiaans. Later zijn er Europese ingrediënten aan de keuken toegevo…
Mexicaanse quesadillasMexicaanse quesadillasQuesadillas zijn gerechten die bestaan uit tortilla’s, gevuld met kaas en andere ingrediënten. Deze quesadillas worden o…
Mexicaanse burrito’sEen van de bekendste Mexicaanse gerechten is Chili con carne. Naast Enchilada’s en Taco’s zijn er ook burrito’s. Een ger…
Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!Hoe maakt je lekkere chunky guacamole? Het recept vind je hier. Guacamole is een lekkere dipsaus voor bijvoorbeeld dorit…
Drie keer Mexicaanse empanada'sMexicaanse empanada's zijn gevulde bladerdeeg driehoekjes. De vulling kan variëren van zacht naar pittig, en van vol vle…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ingrediënten van Mexicaanse gerechten"

Reacties

Alberto, 11-03-2013 01:37 #3
Ik woon zelf ook in Rotterdam, en er is geen enkele winkel die zich hier specialiseert in Mexicaanse levensmiddelen. Tomatillos worden in Nederland zelden gekweekt, ooit was volgen mij verkrijgbaar op de centrale markt in Amsterdam. Na lang zoeken naar Mexicaanse ingrediënten, kan ik drie plekken delen: Food Village (schiphol plaza), Tjin's (Amsterdam) en Mexworld (online). De laatste twee hebben zover ik weet de grootste en breedste Mexicaanse assortiment in Nederland.

Linda Snijder, 25-09-2009 08:07 #2
Ik ben ook erg benieuwd waar je al die verschillende soorten pepers kunt krijgen. Ik heb het hele internet al nagezocht maar kan het maar niet vinden. Ben afgelopen zomer op Aruba geweest en heb ook daar gekeken aangezien daar ook veel mexicanen wonen echter ook zonder resultaat. Ik woon zelf in Heerlen maar ben echt wel bereid om het land af te reizen naar de pepers.

Shinto, 31-10-2008 11:52 #1
Ik zou graag willen weten waar je al die verschillende pepers, tomatillos en chocolade kan krijgen? Ik woon in Rotterdam, de stad met de meeste culturen, en heb me al een ongeluk gezocht. Groetjes, Shinto

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 21-06-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 3
Schrijf mee!