InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept Pepernoten en Taai taai

Recept Pepernoten en Taai taai

Recept Pepernoten en Taai taai In aanloop naar het Sinterklaasfeest kunnen kinderen (samen met de ouders) zelf pepernoten en taaitaai maken.

Pepernoten

Pepernoten horen bij Sinterklaas, geen pepernoten geen feest. Natuurlijk kun je de pepernoten gewoon kopen, ze kosten weinig en ze zijn al klaar. Pepernoten maken is ook wel erg veel werk voor weinig pepernoten. Voor kinderen is dit toch een leuke bezigheid. Hier vindt u recepten voor uw eigen pepernoten.

Ingrediënten:

  • 250 gram bloem
  • 3 gram bakpoeder
  • 5 gram kaneel
  • 2½ gram gemalen kruidnagel
  • 2 gram kardemom
  • 1 gram gemberpoeder
  • 125 gram boter
  • 125 gram bruine basterdsuiker
  • 50 gram schenkstroop
  • 3 gram zout.

Bereidingswijze:

Zeef de bloem met het bakpoeder en de kruiden in een kom. Verwarm de boter in een pan met wat basterdsuiker, stroop en een beetje zout al roerend in een pan tot ongeveer 45 °C tot alles is gesmolten. Schenk dit bij de bloem en roer alles goed door elkaar tot een glad deeg ontstaat. Laat dit een paar uur opstijven op kamertemperatuur. Rol het deeg uit tot een pannenkoek van 0,5 cm tot 0,7 cm dikte en steek hier gelijkmatige stukjes uit. Leg deze op een beboterde bakplaat en plaats dit ongeveer een kwartier in een voorverwarmde oven op 180 graden. Neem de pepernoten uit de oven en laat ze afkoelen.

Taaitaai

Ingrediënten:

  • 250 gr bloem
  • 100 gr honing
  • 1 eetlepel schenkstroop
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 3 theelepels kaneelpoeder
  • 1 theelepel anijs
  • 1 theelepel nootmuskaat
  • 1 theelepel kruidnagelpoeder

Bereidingswijze:

Verwarm de honing zachtjes en roer er de stroop door. Zeef de bloem en meng er de specerijen en het rijsmiddel door. Voeg er de inmiddels afgekoelde honing en stroop bij en kneed het geheel tot een stevig deeg. Rol het deeg uit (onder huishoudfolie) of maak er vormpjes van in een koekplank. Leg het op een met margarine ingevette bakplaat en bak het in een matig warme oven (160°C) in circa 25 min. lichtbruin en gaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recept Pepernoten en Taai taai"

Reactie

Alice, 21-11-2011 16:44 #1
Voor hoeveel taai taaitjes is dit?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-11-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!