InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Hartige cupcake recepten

Hartige cupcake recepten

Hartige cupcake recepten Cupcakes is zo地 typisch product wat door heel nadrukkelijke marketing succesvol geïntroduceerd is, want pakweg één of twee jaar geleden wisten veel mensen niet eens wat het was. Dat neemt niet weg dat cupcakes gewoon heel lekker kunnen zijn en er ruim gevarieerd kan worden. Toch associëren veel mensen cupcakes met zoetigheid. De hartige cupcakes zijn minder bekend, maar dat maakt ze niet minder lekker. Prima in de avond als hapje of als namiddag hapje als je wat flauw wordt, maar het nog geen tijd is voor de avondmaaltijd. Enkele voorbeelden en varieer naar smaak.

Cupcakes met spek en kaas

Ingrediënten (voor 12 cupcakes)

  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 2 eieren
  • 250 ml karnemelk
  • 80 gram pittige kaas
  • 120 gram spekblokjes
  • zout
  • bieslook

Bereiding

Mix het zelfrijzend bakmeel, de eieren en de karnemelk met een snufje zout. Rasp daarna de kaas en meng deze met de spekblokjes en wat klein gemaakte bieslook goed door het beslag. Verdeel nu het beslag over de 12 cups. De cupcakes hebben zo地 15 tot 18 minuten minuten nodig om te garen. Haal ze daarna uit de vormpjes en laat ze afkoelen om ze daarna te presenteren met wat stukjes bieslook erop.

Pittig gehakt cupcakes

Ingrediënten (voor 12 cupcakes)

  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 250 ml karnemelk
  • bakpoeder
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 150 gram rundergehakt
  • 2 eieren
  • 2 bosuitjes
  • rozemarijn
  • 70 gram geraspte kaas
  • 1 rode paprika
  • zout

Bereiding

Verwarm de olijfolie in een hapjespan en bak de bosuitjes kleingemaakt een beetje glazig. Voeg wat rozemarijn en het gehakt erbij en bak het geheel in zo地 8 tot 10 minuten rul. Mix het zelfrijzend bakmeel, wat bakpoeder, met de karnemelk, de eieren en de kaas en doe er het rul gebakken gehakt bij. Goed mengen en dan in de cupcakes doen. Zet het in de oven en bak het zo地 20 minuten. Snij de paprika in reepjes en leg op de afgebakken cupcakes wat paprika.

Viscupcakes

Ingrediënten (voor 12 cupcakes)

  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 250 ml karnemelk
  • 2 eieren
  • 2 blikjes tonijn op waterbasis
  • 2 lenteuitjes
  • 50 ml olijfolie
  • 100 gram oude kaas
  • 1 augurk
  • 12 kleine tomaatjes
  • yogonaise
  • koriander
  • tomatenketchup
  • 40 gram geraspte kaas
  • verse peper en zout

Bereiding

Meng het zelfrijzend bakmeel met de eieren en de karnemelk . Voeg daarna de olijfolie, de geraspte kaas, de lenteuitjes en wat peper en zout naar smaak en meng het met het andere mengsel. Roer het goed door, zodat het een mooi mengsel wordt. Vul daarna de cupcakes driekwart met het mengsel en bak het in zo地 20 minuten gaat in de oven.
Laat de tonijn uitlekken en schep deze in een kom, doe er klein gemaakte koriander en een klein gemaakt augurk bij en meng het met een flinke eetlepel yogonaise en wat tomatenketchup. Doe op de inmiddels afgekoelde cupcakes een dot van dit mengsel, strooi er vervolgens wat geraspte oude kaas overheen en zet het nog even in de oven (4 tot 5 minuten). Garneer het met een open gesneden klein tomaatje.
Geen liefhebber van tonijn? Dit kan je ook vervangen door makreel op waterbasis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hartige cupcake recepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-02-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Snacks
Schrijf mee!