InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Cola-kip: een aparte, maar heerlijke smaakcombinatie

Cola-kip: een aparte, maar heerlijke smaakcombinatie

Kip, gekookt in een cola-mengsel. Het klinkt niet heel aanlokkelijk. Maar als je het eenmaal geproefd hebt, ben je helemaal om! De combinatie van cola en kip zal velen een beetje vreemd in de oren klinken. Toch is het een prima combinatie. Door het cola-mengsel krijgt de kip een zoete, licht pittige smaak die neigt naar een smaak uit de Oosterse keuken. Dit gerecht is lekker als vlees met sperzieboontjes en aardappelen, maar kan ook heel goed in combinatie met rijst gegeten worden.
Allereerst de benodigdheden voor 4 personen.

Benodigdheden:

  • 500 gram kipfilet
  • 300 ml cola (geen light)
  • 2 eetlepels mosterd
  • 2 eetlepels ketchup/tomatenpuree
  • 1 of 2 theelepels sambal (naar smaak)
  • 2 eetlepels (bruine) suiker
  • beetje citroensap (naar smaak)
  • Peper
  • Zout

Hoe ga je te werk?

  1. Snijd de kip in stukjes
  2. Je kunt ervoor kiezen om de kip van tevoren in een beetje cola-marinade te zetten. Hier zal ik later nog op in gaan. In eerste instantie beschrijf ik het recept zonder het van tevoren marineren van de kip.
  3. Maak het cola mengsel. Dit doe je door de cola, mosterd, ketchup/tomatenpuree, sambal, suiker en citroensap bij elkaar te doen. Even doorroeren. Nu heb je een zwarte vloeistof die niet zo lekker ruikt. Laat je hierdoor niet tegenhouden, het uiteindelijke resultaat is echt heel lekker!
  4. Bak de kip heel even in de pan op hoog vuur, zodat de stukjes kip dichtgeschroeid zijn. Voeg wat peper en zout toe.
  5. Giet het cola-mengsel erbij. Doordat het mengsel warm wordt, gaat het sterker ruiken. Laat je hierdoor wederom niet tegenhouden!
  6. Laat het geheel zachtjes pruttelen. Het mengsel moet ingekookt worden tot je een gladde, donkerbruine saus hebt. Dit duurt ongeveer 25-30 minuten.

Cola-kip is erg lekker met sperziebonen en aardappelen, maar het is ook prima met rijst te combineren. In dat laatste geval kun je wat wokgroenten door de saus of er los bij doen.

Sommige mensen vinden de kip wat flauw. Om die reden kun je een marinade maken waarin je de kip van tevoren even laat staan. Zo trekt de smaak beter in de kip. De marinade maak je met de volgende hoeveelheden:
  • 50ml cola
  • 1 theelepel sambal
  • 1 eetlepel mosterd
  • 1 eetlepel ketchup/tomatenpuree.

Voeg de kip toe aan dit mengsel en zet het ongeveer een uurtje in de koelkast. Vanaf nu gewoon het recept volgen, maar dan met de ingrediënten die je nog over hebt (de saus bestaat dan dus uit 250 ml cola, 1 theelepel sambal, 1 eetlepel mosterd, etc.).

Nog een laatste belangrijke tip: gebruik absoluut GEEN cola-light. In cola-light zitten zoetstoffen die bij verhitting bitter kunnen worden!
© 2013 - 2019 Sazzie000, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Sinds een paar dagen is Coca-Cola een veelbesproken onderwerp in de media. Cola krijgt een donkerbruine kleur door toevo…
Hoe ongezond is cola?Hoe ongezond is cola?Weet een mens wel wat hij eet en drinkt en ben jij je wel bewust van de ingrediënten van je voeding? We weten allemaal d…
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Wat kan je doen met colaCola is een lekker drankje om te drinken en het smaakt ook lekker als je een mixje wilt maken. Maar je kan cola ook voor…
De Coca-Cola reclame en kerstDe Coca-Cola reclame en kerstCoca-Cola commercials zijn wereldwijd bekend. De frisdrank die per toeval gemaakt werd in 1886 is niet meer uit de winke…

Reageer op het artikel "Cola-kip: een aparte, maar heerlijke smaakcombinatie"

Reactie

Hvanengers (infoteur), 28-01-2013 15:53 #1
Ik had laatst gehoord van cola-kip. Leuk dat ik het nu erg lees. Ik ga het zeker een keer proberen.

Infoteur: Sazzie000
Gepubliceerd: 18-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!