InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Cake in een mok: een cake klaar in 5 minuten

Cake in een mok: een cake klaar in 5 minuten

Wat als ik je vertelde dat je in de tijd dat het lezen van dit artikel je kost, je ook een cake zou kunnen bakken. Cake in een mok, ‘cake in a cup’, ‘5 minutes cake’, het zijn allemaal dezelfde cakes. De recepten zijn te bereiden in vijf minuten, en de cake wordt in een de magnetron gemaakt. De cake wordt in een mok of kop gemaakt, en bestaat uit één grote portie. Het voordeel is dat de cake snel klaar is. De meeste cakes kunnen op deze manier worden bereid, zoals chocoladecake, brownies, bossbessencake, aardbeiencake, appelcake en nog veel meer. Omdat de recepten zo snel te maken zijn, kun je ook makkelijk experimenteren. Omdat ze zo snel gemaakt zijn, en één portie per recept, kun je ook op een feestje iedereen een eigen smaak cake geven. Een ‘cake in een kop’ is ook een leuk cadeau om te geven. Cake in a cup is geschikt als toetje of gewoon als tussendoortje. Door zijn snelle bereiding ben je nu nog maar vijf minuten verwijderd van een verse cake.

Wat is ‘cake in a mug’ of 5 minuten cake

Een cake in een kop, of in het Engels ‘cake in a mug’, is een kleine cake die in vijf minuten klaar is. Voor deze cakes wordt doorgaans twee minuten gerekend om de ingrediënten te maken, en drie minuten voor het bakken. Het bakken kan zo snel omdat het in de magnetron gemaakt wordt. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de oven niet hoeft te worden voorverwarmd. Dit scheelt tijd en energie. De cake wordt in een grote mok of kop gemaakt en kan vervolgens op een bord worden opgediend of direct uit de mok gegeten.

Chocolade cake

Er zijn tientallen, zo niet meer, recepten op internet te vinden voor chocolade cake in vijf minuten. Behalve dat de cake erg lekker is, is hij ook te maken met spullen die veel mensen al in huis hebben. Dus geen noodzaak meer om eerst naar de supermarkt te gaan!
Voor één mok chocolade cake is nodig:
  • Een grote mok
  • 4 eetlepels bloem
  • 4 eetlepels suiker (voor minder zoete cake, gebruik 2 of 3 eetlepels)
  • 2 eetlepels cacao
  • 1 ei
  • 3 eetlepels melk
  • 2 eetlepels plantaardige olie
  • een beetje vanille
  • Eventueel kun je hagelslag, noten of chocoladedecoratie toevoegen
Wanneer je geen cacao hebt, kun je ook mix voor chocomelk gebruiken, neem in dit geval een eetlepel minder suiker.

De bereiding

Cake in een mok wordt direct gemaakt in de mok, dit betekent minder afwas. Stop eerst alle droge ingrediënten in de mok en meng ze. Voeg vervolgens het ei en de melk toe en meng nogmaals, dan de olie en mix het geheel tot een klontvrije massa. Tussendoor goed mengen is nodig om te voorkomen dat de kop overloopt.
Zet de kop met cakemix in de magnetron, op de hoogste stand. Afhankelijk van het type magnetron duurt het ongeveer drie minuten. Kijk voor de eerste keer na twee minuten even of het binnenste van de cake droog is. Als je er met een prikker doorheen prikt, en de prikker droog terugkomt, is de cake klaar.
Terwijl de cake in de magnetron staat rijst de cake een stuk omhoog. Dit is geen probleem.

Serveren

Haal de cake uit de mok en leg hem op een bord. Vaak valt de cake enigszins uit elkaar, leg hem dan met de buitenkant naar boven zodat het er mooier uitziet. Opdienen met slagroom, ijs of chocoladesaus, of gewoon meteen eten! Je kunt hem natuurlijk ook uit de mok lepelen.

Zonder ei/melk

Het ei kan worden vervangen door een beetje extra melk. Melk kan worden vervangen voor amandelmelk, of door een extra ei en wat water.

Brownies in 5 minuten

Brownies zijn zwaarder dan gewone chocoladecake, en minder luchtig. Ze zijn ook in de magnetron te maken. Voor dit recept is nodig:
  • 2 eetlepels bloem
  • 1 tot 2 eetlepels suiker
  • 1 eetlepels ongezoete cacao
  • 1 eetlepel plantaardige olie
  • 1 eetlepel water
  • beetje zout
  • beetje vanille
  • Eventueel hagelslag, kokosnoot of noten
Stop eerst de droge ingrediënten in een mok en mix ze. Voeg daarna de olie en het water toe, en mix het geheel klontvrij. Op de hoogste stand van de magnetron duurt het bereiden tussen de één en twee minuten, doorgaans ongeveer anderhalve minuut. De brownie is klaar wanneer de binnenkant droog is.
De suiker zal in dit recept karameliseren. Het deeg is dik , maar laat je dit er niet van weerhouden het in de magnetron te stoppen!

Bosbessen of aardbeien cake

Het recept voor aardbeiencake is hetzelfde recept als het recept voor bosbessencake, alleen wordt in het ene recept aardbei gebruikt en in het andere bosbes. Voor dit recept is nodig:
  • 4 eetlepels bloem
  • 3 eetlepels suiker
  • ½ theelepel bakpoeder
  • 1 ei
  • 3 eetlepels melk
  • 3 eetlepels plantaardige olie
  • Een handje vol (ontdooide) bosbessen of aardbeien
Stop de droge ingrediënten – behalve de vruchten – in een kop en mix ze. Voeg de melk en olie toe en meng het tot een klontvrij geheel. Voeg als laatste de vruchtjes toe en schep ze voorzichtig door het beslag.
Deze cake moet ongeveer anderhalve minuut op de hoogste stand van de magnetron.
Opdienen met ijs, slagroom of verse bessen, of natuurlijk meteen uit de mok opeten.

Appeltaart cake

Een appeltaart-cake kost wat langer, omdat de appel eerst geschild moet worden. Daarbij gebruik je voor dit recept geen hele appel, dus er blijven ingrediënten over. Dat maakt niets uit, je kunt altijd meer maken!
Voor één kop appeltaartcake is nodig:
  • 4 eetlepels bloem
  • 2 eetlepels bruine bastaardsuiker
  • 1 ei
  • 3 eetlepels melk
  • 2 eetlepels plantaardige olie
  • Snufje kaneel
  • 1/2 of 1/3 appel
  • Eventueel wat rozijnen
Schil de appel en snijd hem in kleine stukjes. Was de rozijnen. Meng de droge in een mok en voeg daarna al roerend de overige ingrediënten toe. Meng de klonten eruit en plaats het geheel voor anderhalve tot twee minuten in de magnetron, weer op de hoogste stand.
Ook deze cake is lekker met slagroom of ijs, of gewoon met de rest van de appel.

Experimenteren

Deze cakes zijn allemaal in weinig tijd klaar en vereisen weinig ingrediënten. Hierdoor is het makkelijk om met de cakes te experimenteren. Probeer eens volkorenbloem te gebruiken, andere vruchten, pindakaas of de restjes uit de koelkast. Heb je wat lekkers gemaakt? Plaats hem dan gerust onder dit artikel.

De afwas

De afwas na het maken van deze cakes is snel gedaan. Een vork voor het mengen en de kop. Laat de kop indien nodig eerst even in heet water weken, dan komt de cake makkelijk los. Met de hand afwassen gaat bij deze cakes makkelijker dan in de afwasmachine.

Als cadeau

Cake in een kop is ook leuk als cadeau. Geef bijvoorbeeld een leuke mok en zakjes met afgemeten hoeveelheden van de droge ingrediënten. Voeg een recept toe, en je hebt een origineel en vers cadeau.
Gerelateerde artikelen
Basisrecept cakeBasisrecept cakeEen zelfgebakken cake is lekker en eenvoudig! Als je het basisrecept kent, kan je oneindig variëren en de lekkerste cake…
Cake, lekker en eenvoudigCake, lekker en eenvoudigEr gaat niets boven eigen gebakken cake, hoe eenvoudig dan ook. De cake in de winkel plakt meestal aan de folie, heeft e…
Cake pops: mogelijke beginnersfoutenCake pops: mogelijke beginnersfoutenNiets is leuker dan een hele namiddag in de keuken staan om cake pops te versieren. Maar soms durft het wel eens fout te…
Problemen bij het bakken van cakeKrijgt u onverwacht bezoek, wilt u uw kinderen verassen of heeft u een traktatie nodig, een cake kan uitkomst bieden. He…
Cake pops makenTegenwoordig is creatief bakken erg populair. Cupcakes en taarten zijn toch wel het populairste om te bakken, te beklede…
Bronnen en referenties
  • www.taste.com
  • Kirbiecravings.com
  • www.mumsnet.com
  • www.optimalegezondheid.com

Reageer op het artikel "Cake in een mok: een cake klaar in 5 minuten"

Reacties

Floor, 13-06-2017 14:15 #11
Het leek op een gebakken ei met chocola. Heel erg droog, nooit meer dit recept voor mij!

Cat, 25-02-2016 20:52 #10
Ik heb m geprobeerd en hij was kleverig, ontzettend dicht, niet luchtig, en vooral gewoon erg vies.

Coco, 24-11-2015 12:55 #9
Hoi,
In het recept van de brownie, zou je daar geen ei in doen?

Ruud, 17-07-2015 22:16 #8
Het zag er lekker uit, maar helaas mislukte hij, hij was erg flubberig en het leek wel SpongeBob zoals Miedema als aan gaf, het is geen aanrader!

Noa van Duijn, 10-07-2015 14:53 #7
Haai, ik heb dit recept gemaakt. Alleen ik had geen normale suiker thuis, dus ik gebruikte in plaats van dat poedersuiker en een zakje vanille suiker. Hij is zoet maar wel heel erg lekker!

Kop, 01-06-2015 18:23 #6
Hoeveel is een eetlepel bloem? Is dat met een neefje erop of afgestreken?

Marie, 03-05-2015 12:09 #5
Hey

ik heb de chocolade-cake geprobeerd en hij is lekker! Maar ik vind hem een beetje flubberig van textuur… heb je tips?

groetjes,

Miedema, 12-04-2015 16:46 #4
Het ruikt beter dan het smaakt. het lijkt op Spongebob en zo smaakt het ook…
mislukt dus! #dehondwilhetnieteens

Vienna, 05-02-2015 15:55 #3
Bij mij komen ze ervaring mislukt uit! Wat moet ik doen(het beslag gaat over de mok heen)😰😰😰😰 Reactie infoteur, 05-02-2015
Als het beslag over de heen komt, kun je beter de mok minder vol doen. Het beslag zet behoorlijk uit, dus gebruik minder beslag of een grotere mok.

Femke W., 16-05-2014 15:23 #2
Ik heb de chocolade cake in een mok gemaakt, maar het was heel erg droog, en ik had hem al korter in de magnetron gehad. Wat had ik misschien anders moeten doen? Reactie infoteur, 14-12-2014
Je kunt wat meer melk of een groter ei gebruiken. In een grotere mok blijft de cake over het algemeen ook vochtiger. Verder kun het beste een magnetrondeksel over de mok doen.

Nicole, 09-12-2013 18:01 #1
Ik heb de bosbessencupcake uitgeprobeerd zonder groot succes. Mijn magnetron zat onder en kreeg een vieze drab als eindresultaat. Toch heb ik me heel netjes aan het recept gehouden.

What went wrong? Reactie infoteur, 14-04-2014
Het klinkt alsof er lucht in het deeg zat. Dit is alleen te voorkomen door heel goed te mixen, en zeker niet luchtig te kloppen.

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 18-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 11
Schrijf mee!