Coca-Cola Company
De Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Het ontstaan
De Coca-Cola zoals we die nu kennen heeft al veel veranderingen ondergaan. De oorspronkelijke Coca-Cola werd ontwikkeld door J.S. Pemberton. Hij verkocht zijn Coca-Cola als een soort medicijn dat hielp tegen hoofdpijn en vermoeidheid. Pemberton verkocht vlak voor zijn dood het recept en de rechten voor iets meer dan 2300 dollar aan Griggs Candler. Deze Griggs Chandler heeft Coca-Cola groot gemaakt. Hij begon met de verkoop door heel Noord-Amerika. Vanaf 1896 begon de verkoop ook in het buitenland. Nadat Candler in 1917 burgermeester van Atlanta werd, werd het bedrijf voor 25 miljoen dollar verkocht. Het hoofdgebouw staat nog steeds in Atlanta.
De naam
De naam Coca-Cola is een combinatie van de ingrediënten van het drankje. Coca komt van de cocabladeren en cola komt van de colanoten. Dit waren vroeger twee belangrijke ingrediënten van Coca-Cola.
Veel varianten
Er zijn veel verschillende soorten Coca-Cola op de markt. Al deze verschillende soorten hebben weer hun eigen marketing. Zo is de marketing van Coca-Cola light heel erg op vrouwen gericht. De marketing van Coca-Cola zero is echter sterk op mannen gericht. Deze twee soorten verschillen niet heel veel van mekaar, maar dankzij de marketing erachter zijn het toch twee verschillende producten.
Enkele varianten van Coca-Cola
- Coca-Cola light
- Coca-Cola zero
- Coca-Cola vanilla
- Coca-Cola vanilla light
- Coca-Cola lime
- Coca-Cola black cherry vanilla
Naast deze producten zijn er in totaal bijna 400 producten die door de Coca-Cola Company worden verkocht. Dit gebeurt in meer dan 200 landen.
Merken
Naast het hoofdmerk Coca-Cola heeft de Coca-Cola Company nog meer merken onze zijn vleugels. Zo zijn merken als Sprite en Fanta ook van de Coca-Cola Company. Hierdoor hoeft het bedrijf niet zo bang te zijn dat de consument in eens beslist meer sinas te gaan drinken in plaats van cola.
Ontwikkeling tijdens WOII
Omdat tijdens de tweede wereldoorlog het bedrijf het leger van Amerika als het ware sponsorde, werd het merk in plaats van een internationaal merk meer gezien als een Amerikaans merk. Hierdoor doet het bedrijf het in sommige delen in de wereld niet heel goed.
Concurrentie
Het bedrijf heeft niet veel concurrentie en bezit over een soort monopolypositie. De grootste concurrent is Pepsi. Het bedrijf heeft hier echter weinig last van. Het is maar op enkele plaatsen waar Pepsi beter verkoopt dan Coca-Cola. Dit komt doordat Pepsi in de gebieden waar Coca-Cola slecht wordt verkocht, omdat het een te Amerikaans merk is, zelf ook slecht verkoopt. Pepsi wordt ook gezien als een te Amerikaans product.
Weetjes
- In 1970 werd Coca-Cola in India verboden omdat er de lijst van ingrediënten niet vrijgegeven werd. Voor het verbod waren er waarden gevonden waaruit je kon concluderen dat er in Coca-Cola 30x een te hoge waarde aan pesticiden zat.
- In Columbia werd Coca-Cola beschuldigd van het 179 keer schaden van de mensenrechten.
- Door een oud muntje in Coca-Cola te leggen en het daar een paar dagen in te laten liggen gaat het oude muntje weer glimmen.