InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Eenpansmaaltijden met aardappelen

Eenpansmaaltijden met aardappelen

Geen zin in veel afwas, of heb je niet zoveel pannen tot je beschikking en wil je dus graag lekkere eenpansmaaltijden? Dan kan dit artikel met enkele recepten je misschien helpen.

Recepten

Aardappelen met spruitjes

Bereidingstijd: 40 minuten + Oventijd 20-25 minuten

Benodigdheden (4 personen):

  • 600-700 gram aardappelen
  • 500 gram kleine spruitjes
  • 250 gram dikke plakken ham
  • 100 gram boter
  • 40 gram bloem
  • 500 ml water
  • 100 gram geraspte oude (Goudse) kaas
  • nootmuskaatpoeder
  • peper en zout
  • 3 eetlepels paneermeel

Bereiding

Laat de (geschilde) aardappelen gaar koken. Snijd van de spruitjes de dikke stronkjes en de buitenste bladeren af. Was de spruitjes en zet op met een bodem warm water en zout. Kook deze voor 10 minuten en laat ze uitlekken. Snijd de ham in vierkantjes. Giet ondertussen de gaar gekookte aardappelen af en overspoel deze met koud water. Snijd ze vervolgens in plakken.
Smelt 45 gram boter, voeg de bloem toe en langzaamaan de melk erbij gieten. Haal de pan van het vuur en roer de helft van de kaas door de saus. Boter de ovenschaal in, hoeft niet heel veel anders wordt het gerecht nogal vettig. Verwarm de oven alvast op zo'n 220 graden Celsius. Schep de aardappelen in de schaal samen met de ham en de spruitjes. Gooi naar smaak er nog wat peper, nootmuskaat of dergelijke erbij. Giet daarna de saus erover. Vermeng het paneermeel met de rest van de kaas en strooi dat over het geheel heen wat voor een mooie, gouden korst zorgt. Zet het nu voor 20 à 25 minuten in de oven en klaar is kees.

Aardappelen met witlofrolletjes

Benodigdheden (4 personen):

  • 600-700 gram aardappelen
  • 4 struikjes witlof
  • 250 ml bouillon van 1 blokje
  • 90 gram boter
  • 30 gram bloem
  • 300 ml melk
  • peper en zout
  • 250 gram in plakken gesneden schouderham
  • nootmuskaat, sap van een halve citroen
  • 50 gram geraspte kaas

Bereiding

Kook de (geschilde) aardappelen gaar. Snijd de witlof overlangs door en verwijder de bittere kern. Was de groente en en kook het 10 minuten in de bouillon. De saus maak je door 40 gram boter te smelten, de bloem hier doorheen te roeren en langzaam de melk erbij te gieten. Blijf dit goed roeren en eventjes koken zodat de bloem gaar wordt. Voeg peper en zout toe.
Laat de witlof uitlekken, giet het kooknat bij de saus en spoel de aardappelen af. Snijd deze in plakken en schep de plakken door de saus, leg dit in de beboterde ovenschaal en verwarm de oven alvast op 220 graden Celsius. Strooi naar smaak nog wat peper en nootmuskaat over de met saus bedekte aardappelen. Besprenkel de witlof met citroensap en rol dit vervolgens in de ham. Leg dit in de schaal en strooi de kaas over het geheel. Zet de schaal in de oven voor zo'n 20 à 25 minuten tot het een mooie kleur heeft gekregen.

Aardappelschoteltje

Bereidingstijd: 35-40 minuten

Benodigdheden (4 personen):

  • 600-700 gram aardappelen
  • 1 grote knolselderij
  • 250 ml melk
  • zout en peper
  • 1 bouillonblokje
  • 2 grote, gesnipperde uien
  • 400 gram mager gehakt
  • tijm en rozemarijn
  • knoflookpoeder

Bereiding

Kook de aardappelen binnen 10 minuten gaar in weinig water met zout en giet het vervolgens af. Snijd de knolselderij in ongeveer 1.5 cm dikke plakken en schil deze vrij dik af. Was ze goed af en snijd de knolselderij in blokjes, doe hetzelfde bij de aardappelen alleen laat deze iets groter. Verwarm de melk en los het bouillonblokje hierin op. Kook de aardappelen en de groente gaar in de melk.
Bak in een andere pan het gehakt gaar in wat boter. Maakt het in de pan kruimelig en schep het bij het andere mengsel. Voeg hier een mespunt tijm, rozemarijn en wat knoflookpoeder toe. Naar smaak voeg je wat zout en peper toe. Laat het nog 5 tot 10 minuten door sudderen en dien het gerecht nog lekker warm op.
© 2012 - 2019 Economieboy16, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eenpansmaaltijden met aardappelen"

Infoteur: Economieboy16
Gepubliceerd: 23-12-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!