InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De lekkerste cheesecake, een Engelse lekkernij

De lekkerste cheesecake, een Engelse lekkernij

Een zeer populair recept in de Engelse keuken is toch wel de cheesecake. Een cake die erg makkelijk en snel te maken is. Je zult je gasten verrassen met een smaakvolle traktatie. In dit artikel vind je een recept om deze overheerlijke cake te maken. Het is een traditioneel recept met een eigen toegevoegd ingrediënt om de cake nog meer smaak te geven.

Geschiedenis van de cheesecake

Ondanks dat de cheesecake erg populair is in Engeland, komt het oorspronkelijke idee uit Griekenland. Tijdens de invasie van de Romeinen in Griekenland hebben de Romeinen dit recept overgenomen en verder geperfectioneerd. In de eerste eeuw voor Christus was er een man, genaamd Marcus Porcius Cato, die bekend werd om zijn overheerlijke cheesecake. Dit recept is bewaard gebleven en werd zelfs als offer in tempels aangeboden bij staatsbezoeken.

Pas rond 230 na Christus werd de eerste moderne versie van de cheesecake vastgelegd. Dit werd gedaan door de Griekse schrijver Athenaeus. Echter, de manier waarop het recept was geschreven was erg summier en was het moeilijk voor mensen dit recept uit te voeren zonder enige hulp van iemand die wist wat het uiteindelijke resultaat moest worden.

Uiteindelijk rond 1000 na Christus werd de cheesecake bekend in Engeland. De Romeinse soldaten hebben dit bewerkstelligd. Er ontstonden zeer veel verschillende varianten die allemaal dezelfde basis ingrediënten deelden. Het eerste recept voor cheesecake dat ook daadwerkelijk uitgegeven werd in een kookboek dateert van 1545. Er zijn dus vele soorten cheesecake recepten te vinden. Hieronder wordt een traditionele variant beschreven die gebruik maakt van pompoen.

Cheesecake recept met pompoen

Benodigdheden

  • 500 gram roomkaas
  • 175 gram basterdsuiker
  • 400 gram pompoen puree
  • ¼ theelepel kaneelpoeder
  • ½ theelepel gemberpoeder
  • ½ theelepel nootmuskaatpoeder
  • twee eieren
  • ¼ theelepel zout
  • twee taartbodems (medium formaat, dus niet te groot)

Duur

Voorbereidingstijd: 20 minuten
Baktijd: 50 minuten

Bereiding

  • Verwarm de oven voor tot 180 graden.
  • Doe de roomkaas, de basterdsuiker, de pompoen puree en de kruiden bij elkaar in een kom. Roer dit door elkaar heen.
  • Voeg de eieren een voor een toe en roer dit door het geheel heen.
  • Voeg het zout toe en roer totdat een roomachtig geheel.
  • Verdeel het beslag evenredig over de twee taartbodems.
  • Bak het geheel in de voorverwarmde oven voor ongeveer 50 minuten. Het geheel is klaar als je een mes in het midden van de cake kan prikken zonder dat er kruimels aan het mes zitten op het moment dat je het mes eruit haalt.
  • Laat de cake afkoelen.

De cake kan eventueel met slagroom besmeerd worden.

Eet smakelijk!
© 2012 - 2017 Booijen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De lekkerste cheesecake, een Engelse lekkernij"

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 13-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!