InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept: maaltijdpannenkoek

Recept: maaltijdpannenkoek

Recept: maaltijdpannenkoek Veel mensen kennen de pannenkoek als een zoetige lekkernij. Een grote pannenkoek met stroop, poedersuiker, stukjes appel etc. etc. Maar de pannenkoek kan ook prima gebruikt worden als maaltijd en dan hebben we het over de hartige maaltijdpannenkoek. De recepten zijn gebaseerd op vier personen. Nu kan je de basispannenkoek ook zelf maken (zie eerste receptje), maar bij deze voorbeeld maaltijdpannenkoekrecepten zijn we uitgegaan van kant-en-klaar mix. Varieer met ingrediënten naar smaak en kies voor de manier waarop je de maaltijdpannenkoek klaar wil maken.

Basis pannenkoek

Zon kleine tien pannenkoeken kunnen uit deze hoeveelheid gemaakt worden.

Ingrediënten

  • 200 gram bloem
  • 1/2 liter melk
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 30 gram (fijne) suiker
  • 4 eieren
  • boter
  • zout

Bereiding

Zeef de bloem in een kom en voeg daarna de suiker toe. Maak nu een soort kuiltje in het midden en voeg hier de eieren aan toe. Voeg vervolgens 1/3 van de melk toe en maak nu een geheel van deze mix. Voeg al doende de rest van de melk rustig toe en doe er ook nog een snufje zout bij. Een beetje boter in de pan en begin met het bakken van de basispannenkoek.

Maaltijdpannenkoek met spek en champignons

In de pan klaargemaakt.

Ingrediënten

  • 200 gram pannenkoekmix (bij voorkeur viergranen)
  • 100 gram ontbijtspek
  • 250 gram champignons
  • 500 gram uien
  • 2 dl halfvolle melk
  • enkele zwarte olijven
  • 1 ei
  • 150 gram pittig belegen kaas
  • olijfolie
  • peterselie
  • peper en zout
  • boter

Bereiding

Begin met het bakken van het spek in een klein beetje olijfolie en fruit de in ringen gesneden uien enkele minuten, een beetje glazig, aan. Voeg vervolgens de champignons toe en voeg wat peper en zout naar smaak toe.
In de tussentijd kan het beslag aangemaakt worden met het ei en de melk en in de pan met een beetje boter gebakken worden. Als de basispannenkoek bijna klaar is, verdeel je wat van het gebakken mengsel over de pannenkoek, doe er wat gehalveerde pitloze olijven bij en laat even op halfhoog vuur staan tot het mengsel opgenomen wordt in de pannenkoek. Als je de pannenkoek uit de pan haalt strooi je er wat geraspte kas overheen, zodat deze door de warmte ook opgenomen wordt. Voordat je de pannenkoek serveert snipper je er wat peterselie overheen.

Maaltijdpannenkoek met ham en spinazie

In de pan én de oven klaargemaakt.

Ingrediënten

  • 200 gram pannenkoekmix
  • 200 gram magere ham (blok)
  • 1 teentje knoflook
  • 300 gram panklare bladspinazie
  • 1 potje crème fraîche
  • 2 dl halfvolle melk
  • 1 ei
  • 150 gram kaas
  • boter
  • peper

Bereiding

Begin met het bakken van de in kleine blokjes gemaakte ham, voeg de spinazie erbij en daarna de klein gemaakt knoflook. Even op hoog vuur zetten tot de spinazie is geslonken en voeg wat peper naar smaak toe. Doe er nu de crème fraîche bij.
In de tussentijd kan het pannenkoekbeslag aangemaakt worden met het ei en de melk en zet de oven aan. Als de basispannenkoek klaar is en het mengsel gereed kan de pannenkoek de oven in en het mengsel kan er overheen gelegd worden. Je kunt de pannenkoek op deze manier in de oven schuiven, maar je kunt de pannenkoek ook oprollen of er een pakketje van maken. Strooi er wat kaas overheen en laat het even in de oven staan. Enkele minuten is voldoende, even in de gaten houden, want het kan heel snel gaan en is afhankelijk van hoe je de pannenkoek de oven inschuift.

Varianten

Voor de maaltijdpannenkoek zijn de volgende ingrediënten ook uitermate geschikt:
  • paprika
  • rode peper
  • broccoli
  • courgette
  • tomaat
  • prei
  • verschillende vissoorten zoals makreel, tonijn, zalm, sardientjes
  • rul gebakken rundergehakt

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recept: maaltijdpannenkoek"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!