InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pompoensoep recept: de ideale herfstsoep!

Pompoensoep recept: de ideale herfstsoep!

Pompoensoep recept: de ideale herfstsoep! Het is herfst! De tijden van kou, wind en regen staat weer voor de deur. Hoog tijd voor een heerlijke herfstachtig recept dat ons een beetje warm houdt in koude dagen: pompoensoep.

Pompoensoep

Een pompoen; wanneer men hieraan denkt zal hij waarschijnlijk meteen denken aan de grote oranje dingen met griezelige vormen eruit gesneden. Dit is niet helemaal terecht; een pompoen heeft niet alleen een decoratieve functie zoals bij Halloween. Pompoen leent zich ook perfect als ingrediënt voor maaltijden of in dit geval als soep. Pompoensoep is een heerlijke herfstachtige soep die goed dienst doet als maaltijdsoep of als bijgerecht. De smaak van pompoensoep is erg uitgesproken maar in de regel lust iedereen het en het is goed te combineren met andere soorten groenten.

Benodigdheden

  • 1 pompoen (een flespompoen of zon traditionele oranje Halloween-stijl pompoen)
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 groentebouillonblokje
  • 1 kipbouillonblokje
  • 1 liter warm water
  • Ui
  • Wortel (het handigst in reepjes of een zak voorgesneden wortels met ui)
  • Peper
  • Zout
  • Scheutje boter
  • Champignons in plakjes
  • Kipreepjes

Hoe moet je het maken?

  1. Snijd de pompoen in stukken en haal het vruchtvlees eraf (afschillen mag ook, maar dat lukt niet bij alle soorten pompoen.). Snijd de pompoen in kleine blokjes.
  2. Doe een scheut boter en de twee teentjes knoflook in de soeppan en doe de blokjes pompoen, de wortel en de ui erbij. Zet dit op een matig vuur ongeveer 5 minuten en roer af en toe even goed door.
  3. Maak ondertussen de bouillon met het blokje groentebouillon en het blokje kipbouillon in een maatbeker met een liter water. Neem warm water zodat de bouillonblokjes goed oplossen. Schenk de bouillon in de pan met de pompoen, ui en wortel en breng het aan de kook.
  4. Laat het ongeveer 20 minuten zachtjes doorkoken. Snijd ondertussen even de champignons.
  5. Haal na 20 minuten kleine porties (!) soep uit de pan en giet het in de blender. Zet de blender kort aan zodat de soep mooi glad wordt en giet het in een schaal of andere pan. Doe dit totdat je alles gepureerd hebt.
  6. Giet de soep weer in de pan en voeg de champignons en de kipreepjes toe. Laat dit nog ongeveer 10 minuten zachtjes koken en dan is je soep klaar!
  7. Voeg wat zout en peper naar smaak toe.

Tips

  • Vind je de smaak te sterk of te uitgesproken? Voeg dan een scheutje slagroom of een lepeltje crème fraîche toe.
  • Heb je soep over? Eenmaal bereid is soep ook erg goed te bewaren in de diepvries. Wanneer je dit doet, is de soep nog gedurende zes maanden houdbaar.
© 2012 - 2018 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Risotto met pompoen, pompoensoep, pompoen met spek en uiHeerlijk hoe je kan variëren met pompoen. Deze groente is snel klaar en gaar en daardoor erg geschikt, voor als u weinig…
Recepten met pompoen; soep en stoofpotRecepten met pompoen; soep en stoofpotDe pompoen is een tot de verbeelding sprekende vrucht. Hij is bij velen natuurlijk bekend van het gebruik tijdens Hallow…
Snelle vegetarische soepenSoep smaakt in elk seizoen, bovendien is het voor wie de kosten berekent spotgoedkoop. Eet je niet graag groenten? Eet d…
Meer soep receptenMeer soep receptenAls je denkt dat alles er is, kom je er achter dat er wel weer iets nieuws gecreëerd wordt en zo is dat ook met de soepe…
Afvallen met pompoenDe pompoen is een vrucht die je vooral in de herfst en winter tegenkomt. Is de pompoen gezond en kan het helpen om af te…

Reageer op het artikel "Pompoensoep recept: de ideale herfstsoep!"

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 16-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!