InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Snelle vegetarische soepen

Snelle vegetarische soepen

Soep smaakt in elk seizoen, bovendien is het voor wie de kosten berekent spotgoedkoop. Eet je niet graag groenten? Eet dan soep, smaakt altijd!

Preisoep

Ingrediënten

  • 2 à 3 soeppreien
  • 1 gele ui
  • 1 grote aardappel
  • bouillonblokje(s)

Hoe ga je te werk?

Snij de prei in stukjes, doe hetzelfde met de ui en stoof aan met een beetje boter of margarine. Gebruik je vloeibare margarine, dan win je tijd. Giet er 1,5 liter water over, breng aan de kook en voeg de (geschilde) aardappel toe. Laat gedurende 20 minuten koken, voeg (groente)bouillonblokjes toe naar smaak. Haal de kookpot van het vuur, goed mixen en klaar is je soepje!

Tip: extra lekker wordt deze soep met croutons!

Pompoensoep

Ingrediënten

  • 1 pompoen (of gebruik een potimarron, die geven meer smaak aan je soep)
  • 2 bouillonblokjes
  • 1 grote ui
  • peper en zout
  • room
  • bieslook

Hoe ga je te werk?

Schil de pompoen en snij hem in stukken. Tip: snij de pompoen in twee, haal het binnenste zachte gedeelte met de pitjes eruit met een lepel en dompel de helften afzonderlijk kort in kokend water. Dan gaat de schil veel makkelijker af. Versnipper de ui en fruit ze in de pan met een beetje olijfolie. Snij de pompoen in stukjes en doe die erbij in de pan. Voeg ongeveer anderhalve liter water toe en doe de bouillonblokjes erbij. Laat dit een kwartiertje koken op een zacht vuur. Prik met een vork in de pompoen, als de pompoen zacht is haal je de staafmixer erdoor. Afkruiden met peper en zout, serveren met een beetje room en bieslook.

Tomatensoep

Ingrediënten

  • 2 kilo tomaten
  • 2 uien
  • 2 teentjes knoflook
  • een beetje basilicum
  • 1 dl room

Hoe ga je te werk?

Snij de tomaten in vier en hak de uien fijn. Fruit de uien en knoflook gedurende ongeveer vijf minuten. Voeg de tomaten toe en laat nog eens vijf minuten bakken. Doe er een liter water bij, breng aan de kook en laat een kwartiertje verder koken op een zacht vuur. Mix de soep fijn en meng er vlak voor het serveren de room door. Werk voor een mooie presentatie ieder bord af met de basilicum.
© 2011 - 2019 Skoebidoe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vegetarisch recept voor erwtensoep en linzensoepTwee heerlijke stevige winterse soepen zonder vlees! Ze zijn geschikt als maaltijdsoep, maar ook heerlijk bij de lunch o…
Basisrecept voor doorgestoken groentesoep en pureesoepBasisrecept voor doorgestoken groentesoep en pureesoepEen doorgestoken soep is een soep dat gemixt is. Pureesoepen zijn gepureerde soepen. Lees hier welke bestanddelen deze s…

Reageer op het artikel "Snelle vegetarische soepen"

Infoteur: Skoebidoe
Gepubliceerd: 11-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!