InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Soep van de VOC

Soep van de VOC

Soep van de VOC Heb je het wel gezien met de standaard soepen zoals groentesoep, tomatensoep of champignonsoep, maar ben je toch op zoek naar een heerlijk gevulde soep? Probeer dan eens iets anders; soep van de VOC. Een heerlijke licht pittige soep waarbij je groenten naar keuze kunt toevoegen. De basis van de soep is tomaat en ontbijtkoek, aangevuld met heerlijke kruiden en specerijen. Ingewikkeld? Nee, in een handomdraai te maken!

Soep van de VOC

De naam zegt het al; Soep van de VOC. Voordat het recept aan bod komt, zal eerst wat dieper worden ingegaan op de achtergrond van de ingrediënten die de soep zo kenmerkend maken.

VOC staat voor Verenigde Oostindische Compagnie. De VOC was een grote handelsonderneming die actief was in de 17e en de 18e eeuw. De VOC had een monopolie (exclusief recht) op de specerijenhandel tussen Europa en Azië. Ze vertrokken met grote vloten richting Azië om daar handel te drijven. In die tijd kende men in Nederland bijvoorbeeld nog maar weinig kruiden, terwijl men dit in Azië al veelvuldig gebruikte.

Echter was de VOC niet de eerste die ontdekten wat er te halen viel in Azië; de Portugezen waren hun voor in de 16e eeuw. In die tijd wist men ook nog erg weinig over de wereld, dus trokken ontdekkers zoals Vasco DaGama erop uit. Dat gebeurde met grote zeewaardige schepen waarmee ze probeerden allerlei routes te varen op zee. Zo ontdekten ze Azië en de specerijen en kruiden die ze daar hadden. Enkele voorbeelden hiervan zijn kaneel, kruidnagel, nootmuskaat en peper. Al snel ontdekten ze dat er veel geld mee te verdienen viel; de Portugezen gingen vanaf dat moment de kruiden en specerijen uit Azië verhandelen aan andere Europese landen en verdienden zo geld als water.
Nederland kreeg hier lucht van en wilde hier natuurlijk ook een graantje van meepikken. Echter kostte een reis naar Azië enorm veel geld en om die reden is de VOC opgericht. Uit heel het land sloten handelaren zich aan bij VOC en bundelden hun krachten en financiële bronnen. Hiervan konden schepen, wapens en bemanning bekostigd worden.

Deze soep heeft de naam VOC-soep gekregen omdat er qua ingrediënten gebruik wordt gemaakt van specerijen uit de VOC-periode. Deze kruiden hoeven echter niet apart aangeschaft te worden; een van de basissen van deze soep is namelijk ontbijtkoek. Ontbijtkoek bevat allerlei specerijen die de soep een karakteristieke smaak zullen geven.

Benodigdheden

  • 1 liter rundvleesbouillon
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • Een halve tot driekwart ontbijtkoek (naar smaak; hoe meer ontbijtkoek, hoe dikker de soep)
  • 300 gram rundvlees in blokjes
  • 50 gram boter
  • 1 winterwortel
  • 1 ui
  • 1 theelepel sambal oelek
  • versgemalen peper
  • zout
  • crême fraîche

Bereidingswijze

  1. Schil de ui en snipper deze.
  2. Schil de wortel en rasp deze (of heel fijn snijden) in grove reepjes. Indien gewenst kan er gekozen worden voor plakjes.
  3. Fruit de ui en de wortel in een pan met een beetje boter tot het een glazig geheel wordt.
  4. Voeg het rundvlees toe en bak dit even aan. Voeg de ontbijtkoek (kruimelen en kleine stukjes/brokjes), de tomatenpuree en de sambal toe en bak dit op hoog vuur, zo ongeveer drie minuten.
  5. Doe de bouillon bij het bakmengsel.
  6. Breng het geheel aan de kook en laat het met de deksel op de pan ongeveer één uur zachtjes doorkoken.
  7. Breng de soep op smaak met peper en zout naar wens.

Serveertips

  • Voeg een scheutje zure room of een theelepeltje crème fraîche toe en eventueel wat gehakte peterselie.
  • Ook heerlijk als maaltijdsoep met een krokant stokbroodje.

Eet smakelijk!
© 2012 - 2018 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Basisrecept voor doorgestoken groentesoep en pureesoepBasisrecept voor doorgestoken groentesoep en pureesoepEen doorgestoken soep is een soep dat gemixt is. Pureesoepen zijn gepureerde soepen. Lees hier welke bestanddelen deze s…
Je hoeft geen keukenprinses te zijn om lekkere soep te makenJe hoeft geen keukenprinses te zijn om lekkere soep te makenVerse soep smaakt op ieder moment van het jaar. Uiteraard hebben we er minder zin in tijdens de zomermaanden, maar omdat…
Goede zondagse soep uit Oma's keukenHoe vaak hoor je het mensen niet zeggen, "die soep die mijn oma maakt kan niemand namaken, die is zo lekker". Iedereen i…
Caesarsoep, Thaise soep, Harira soepSoep gaat er altijd in, of het nu zomer is of winter. In de winter is het heerlijk om lekker warm van te worden. Iin de…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Vereenigde_Oostindische_Compagnie

Reageer op het artikel "Soep van de VOC"

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 16-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!