InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Hoe maak je een zelfgemaakte fondant/marsepein taart?

Hoe maak je een zelfgemaakte fondant/marsepein taart?

Hoe maak je een zelfgemaakte fondant/marsepein taart? Het maken van een fondant taart lijkt moeilijk, maar is redelijk eenvoudig en erg leuk! Je kunt je kunsten tonen aan je familie/vrienden en je eigen smaken combineren. Het maken van een marsepein of fondant taart; hoe ga je te werk? Hoe maak je zelf botercrème of een biscuit? Lees snel verder en volg de verschillende stappen voor het maken van een zelfgemaakte fondanttaart

Wat heb je nodig voor het maken van een basis taart?

Naast de benodigde apparatuur heb je ook verschillende ingrediënten nodig voor het bakken van een taart. Een taart bestaat traditioneel uit een zogenaamde basis genaamd het kapsel. Het kapsel is gemaakt van luchtig biscuit of een stevige cake. Een stevige cake is handig om te gebruiken voor een zogenaamde 3D-taart. Als het kapsel af is kun je beginnen met het in lagen te snijden en de verschillende lagen te bedekken met een vulling. De vulling is afhankelijk van je eigen smaak, maar wordt vaak gedaan met een confituur/jam/fruit en/of botercrème. De lagen kunnen nu op elkaar worden gestapeld en als laatste wordt de gehele taart ingesmeerd (behalve de onderkant) met een laagje botercrème. Dit wordt weer bedekt met een laagje fondant of marsepein. Als laatste kun je de taart aan de buitenkant verder afwerken, dit kan op allerlei leuke manieren. De mogelijkheden voor het decoreren van een taart zijn vrijwel eindeloos en ook hierin kun je goed je eigen creativiteit kwijt! Probeer wel rekening te houden met de smaken van de verschillende ingrediënten, want een taart wordt al snel te zoet. Dit was in een notendop hoe je een taart maakt, wil je weten hoe je precies te werk moet gaan lees dan snel verder.

Benodigdheden voor een basistaart

De volgende ingrediënten zijn nodig voor het maken van een basistaart
  • Een kapsel gemaakt van cake of biscuit
  • Botercrème
  • Fruit/confituur/jam
  • Marsepein/fondant
  • Taartdecoratie
  • Het recept voor het maken een biscuit

Het recept voor het maken van een basis biscuit

Voor het maken van een basisbiscuit heb je de volgende ingrediënten nodig.

Ingrediënten:

  • 5 eieren
  • 200 gram suiker
  • 200 gram zelfrijzende bloem
  • Boter voor invetten van de bakvorm
  • Eventueel zakje vanille suiker

Hoe ga je te werk?

Begin met het voorverwarmen van de oven op 180 graden. Terwijl de oven aan het voorverwarmen is kun je het biscuitbeslag gaan maken. Mix hiervoor de eieren en het suiker met een gewone klopmixer, op de hoogste stand, ongeveer 10 minuten door elkaar tot een schuimige massa. Op den duur is de massa verviervoudigd doordat er lucht in het beslag wordt geklopt. Eventueel kan ook nog een zakje vanillesuiker worden toegevoegd voor extra smaak. Voeg al zevend het bloem toe en meng dit voorzichtig met een spatel door elkaar. Stop met roeren zodra het bloem niet meer zichtbaar is, klaar is klaar. Eventueel langer roeren zal ertoe leiden dat de luchtigheid van het beslag verdwijnt. Het beslag is nu klaar.
Vet nu de bakvorm in met boter, van beneden naar boven en bestrooi de vorm royaal met bloem. Klop het overtollige bloem uit de vorm en giet het beslag rustig in de vorm.
De vorm met het beslag kan nu in de oven. Stel de oven in op 180 graden voor 45 minuten. Het biscuit is klaar als er met een satéprikker geen deeg meer aan de prikker blijft kleven.

Het recept voor het maken van botercrème

Botercrème gebruik voor het aan elkaar vast maken van de verschillende lagen biscuit in je taart. Daarnaast kun je het gebruiken voor het fixeren van ornamentje op je taart en het afsmeren van je taart om deze hierna te bekleden met marsepein of fondant. Botercrème bestaat, zoals de naam al doet vermoeden, voor het grootste deel uit boter.
Voor het maken van botercrème heb je de volgende ingrediënten nodig:

Ingrediënten

200 gram ongezouten roomboter
200 gram margarine
400 gram poedersuiker of suikerbakkerspoeder

Hoe ga je te werk?

Mix de boter (kamertemperatuur) en de margarine door elkaar met een mixer. Voeg hieraan toe het gezeefde poedersuiker of banketbakkerspoeder. Mix dit geheel nog eens 10 minuten. De botercrème is nu klaar. Is je botercrème erg zacht? Plaats het dan even terug in de koeling, hierdoor wordt de boter crème weer wat harder.

Extra toevoegingen aan je botercrème

  • Chocoladepoeder of chocoladepasta
  • Kaneelpoeder
  • Sinaasappelsap
  • Rum, Amaretto, Malibu, Blue Curaçao of Pisang Ambon geven naast smaak ook een leuke kleur aan je botercrème.

Je kunt botercrème ook als vulling voor je taart gebruiken, je kunt er dan fijn gehakt fruit aan toevoegen. Bijvoorbeeld mandarijn, kiwi of aardbei.

Het recept voor het maken van fondant

Marsepein of fondant gebruik je voor de verdere afwerking van je taart. De mogelijkheden met marsepein of fondant zijn vrijwel eindeloos. Voor het maken van fondant verwijs ik naar het artikel Hoe maak je fondant of glazuur?

Alle onderdelen voor de taart zijn klaar wat nu?

Heb je alle onderdelen van de taart klaar dan kun je beginnen met het opbouwen van je taart. Zoals eerder gezegd bestaat de basis van de taart uit het zogenaamd kapsel (het biscuit) Dit biscuit komt als een grote cake uit de oven en moet voor de taart in lagen worden gesneden. Om een biscuit in lagen te snijden zijn speciale snijders in de handel verkrijgbaar, een zogenaamde biscuitzaag. Met een biscuitzaag kun je verschillende lagen maken van je biscuit. Hierna zijn de stappen als volgt:
  1. Bestrijk de verschillende lagen met botercrème of jam/confituur. Je kunt ook stukjes fruit toevoegen.
  2. Plaats op de bedekte laag een nieuwe laag biscuit en bedek ook deze laag naar eigen smaak.
  3. Alle lagen klaar? Dan kan de hele taart worden ingesmeerd met botercrème. Maak deze laag niet te dik, botercrème is erg machtig.
  4. Bedek nu de ingesmeerde taart met laagje fondant of marsepein. De botercrème zorgt ervoor dat het blijft plakken.
  5. Eenmaal ingepakt met fondant of marsepein kan worden begonnen met het verder decoreren van de taart, ook hiervoor zijn de mogelijkheden eindeloos.

De taart is nu klaar om opgegeten te worden!

Hoelang is je zelfgemaakt taart houdbaar?

Wil je, je taart niet direct opeten? Geen probleem je kunt je zelfgemaakte taart 4-5 dagen bewaren in de koelkast. In de vriezer is je taart langer houdbaar.

Succes met het bakken van je zelfgemaakte taart!
Gerelateerde artikelen
Taart decoreren: welke spullen heb je nodig voor de basis?Taarten decoreren is hot! Het taarten decoreren wordt doorgaans gedaan met fondant of marsepein. Wanneer je gaat beginne…
Taarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondantTaarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondantTaarten decoreren kan op verschillende manieren; wat is er allemaal mogelijk? Je kunt je taart bijvoorbeeld decoreren me…
Taart decoreren: marsepein of fondant?Ga je taarten of cupcakes decoreren? Dan heb je de keuze uit marsepein en fondant. Hiermee kun je mooie kleurrijke lagen…
Zelf een taart maken met behulp van een stappenplanZelf een taart maken met behulp van een stappenplanZou je ook zo graag iemand van wie je houdt willen verrassen met een zelfgemaakte taart, maar heb je nul ervaring met he…
Taarten en cupcakes decorerenHet decoreren van taarten is erg leuk en kan tot zeer creatieve en mooie creaties leiden. Maar hoe begint u nou met zoie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe maak je een zelfgemaakte fondant/marsepein taart?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 21-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!