InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zalmrecepten voor een luie zomeravond

Zalmrecepten voor een luie zomeravond

Zalmrecepten voor een luie zomeravond Zalm is vette vis, maar vol met omega 3 en aangezien twee keer in de week vette vis goed is én zalm warm en koud verwerkt kan worden, een ultiem product om te verwerken in de keuken. Aangezien de luie warme zomeravonden meestal niet geschikt zijn voor uitgebreid achter de pannen te gaan staan, enkele eenvoudig klaar te maken maaltijden, maar waarbij alle benodigde ingrediënten voorbij komen. Bij alle recepten gaan we uit van 4 personen.

Eiermie met zalmsalade

Ingrediënten

  • 4 moten zalm
  • 450 gram eiermie
  • 1 middelgrote komkommer
  • 1 bosje radijs
  • 2 rode pepers
  • 1 kleine rode ui
  • 1/2 citroen
  • Olijfolie
  • Balsamico azijn
  • Verse peper
  • Zeezout
  • Sojasaus

Bereiding

Breng een flinke pan heet water aan de kook en voeg de mie toe. Blancheer deze ongeveer één minuut en laat deze daarna onder koud water even “schrikken”. Intussen kan de hapjespan ook op hoog vuur gezet worden met een klein beetje olie. Bestrijk de zalmmoten met olie en doe er wat peper en zout naar smaak op. Zorg dat op de moten het vel zit en leg de moten zo dat de kant met het vel onder ligt. Bak ze gedurende ruim twee minuten, draai de moten voorzichtig om en bak ze nog eens gedurende zo’n twee minuten. Leg de gebakken moten vervolgens op een bord en laat ze even zo staan. Zorg dat het vel krokant is en de zalm niet helemaal doorbakken.

Intussen kan de salade opgemaakt worden door de mie over de vier porties te verdelen en daar gesneden plakken komkommer op te leggen en de radijs in partjes verdeelt. Maak de kleine rode ui klein en snipper deze er ook overheen. Maak nu een dressing van een scheut Balsamico saus, sojasaus en wat sap van een citroen. Als laatste de heel klein en schoongemaakt rode pepers er doorheen mengen. Leg nu de moot zalm op de “aangeklede” mie en giet er wat van de dressing overheen.

Zalm met aardappel-erwtjessalade

Ingrediënten

  • 400 gram gerookte zalm
  • 500 gram aardappeltjes (bij voorkeur krieltjes)
  • 300 gram erwten
  • 1 kopje rucolasla
  • 3 eetlepels mayonaise
  • 3 eetlepels yoghurt
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1/2 citroen
  • Enkele zoetzure augurken (klein formaat)
  • Zilveruitjes
  • Peper en zout

Bereiding

Kook de aardappeltjes met een beetje zout erbij gedurende zo’n tien minuten. Laat de aardappelen na het afgieten afkoelen. Kook tegelijkertijd de erwten gedurende enkele minuten en laat ook deze na uit afgieten afkoelen. Maak vervolgens een smeuïge dressing van de yoghurt, de mayonaise een uitgeknepen halve citroen, en wat peper en zout naar smaak. Snij de aardappeltjes in plakjes en meng deze, tezamen met de erwten door de dressing. Meng er nog wat klein gemaakte augurkjes doorheen en wat gehalveerde zilveruitjes.
Verdeel de aardappelsalade nu over de borden, leg er twee (stevige) pakken gerookte zalm overheen, giet er wat olijfolie op en doe er nog wat peper bij. Leg er als laatste wat sla bij ter garnering.

Zalm happertjes

Ingrediënten

  • 8 kleine tarwe pistoletjes (afbak kan ook)
  • 16 dunne plakken gerookte zalm
  • Enkele takjes bieslook
  • Yogonaise
  • Peper en zout
  • Olijfolie
  • 1 rode ui
  • 1 limoen
  • Cherrytomaatjes

Bereiding

De broodjes moeten bij voorkeur lauwwarm zijn (afbak is dus prima). Snij de broodjes in de lengte door en maak tegelijkertijd een sausje (het moet niet te dun worden) van enkele eetlepels yogonaise, een scheut olijfolie, een uitgeknepen limoen, een klein gemaakte ui en wat klein gemaakte bieslook. Meng het vervolgens goed. Doe er als laatste peper en zout naar smaak bij en zorg dat de dressing smeerbaar is om de gehalveerde broodjes er mee in te smeren. Leg er nu per gehalveerd broodje een plak zalm op, sprenkel er nog een drupje limoen overheen en desgewenst nog een beetje peper.
Maak het af met enkele gehalveerde cherrytomaatjes op de zalm te leggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zalmrecepten voor een luie zomeravond"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!