InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Sugarsnaps, een minder bekende groente

Sugarsnaps, een minder bekende groente

Sugarsnaps, een minder bekende groente Een sugarsnap (ook wel snap pea) is één van de minder bekende groenten die wij in Nederland kennen. Je vindt ze bij de groenteboer en op de groente-afdeling van de meeste supermarkten. Vanaf half mei tot augustus zijn ze zeker in de supermarkt te vinden, maar de meeste supermarkten verkopen het hele jaar sugarsnaps. Wat is dit precies voor groente en hoe maak je ze klaar? Een sugarsnap is dikker dan een peultje maar lijkt er op en valt ook onder de peulvruchten. Ze zijn iets zoeter dan peultjes, verder lijkt de smaak er wel enigszins op. Sugarsnaps worden in Nederland ook wel eens suikererwten, vleeserwten en suikerpeulen genoemd. De sugarsnaps die je hier koopt komen uit Afrikaanse landen zoals Kenia, Senegal en Zimbabwe. In Nederland kunnen ze ook prima gekweekt worden maar de oogst is zeer arbeidsintensief en daardoor kostbaar. Vandaar dat sugarsnaps in Nederland weinig professioneel gekweekt worden. Senders Sugar snaps en peultjes pleit wel voor herintroductie volgens het local for local principe. In Nederland gekweekt is de sugarsnap een vroege zomergroente.

Je bewaart ze in de groenten lade van de koelkast. In een papieren zak kan je ze dan ongeveer 3 dagen goed houden. Let er bij het kopen op dat de sugarsnaps frisgroen zijn zonder bruine vlekjes en verkleuringen. Je ziet de sugarsnaps het meest in de zomer. Dan zijn ze zowel in de supermarkt als bij de groenteboer en de marktkraam te koop. Sugarsnaps zijn een goede bron van Vitamine C.

Schoonmaken sugarsnaps

Meestal zit er een stugge vezel langs de naad van de peul. Deze verwijder je door de peul aan de punt licht in te snijden en daarna langs de naad van de peul voorzichtig naar beneden te trekken met het mes. Haal ook de bovenkant van de peul af. Was de peulen hierna schoon.

Vegetarisch

Wanneer je eet volgens de vegetarische keuken is de sugarsnap een goede vleesvervanger.

Roerbak recept

Ingrediënten (4 personen):
  • 250 gram sugarsnaps
  • 4 vleestomaten
  • 2 uien
  • Beetje boter
  • Peper en zout

Bereiding:
Was de groenten en maak schoon. Snijd de tomaten en uien in stukjes. Doe wat boter in de koekenpan en bak deze bruin. Voeg de sugarsnaps, tomaten en uien gelijktijdig toe. Roerbak zon vijf minuten. Voeg aan het eind een klein beetje peper en zout toe.
Lekker met gebakken aardappelen en vlees naar keuze.

Je kan sugarsnaps ook koken maar dan zijn ze het lekkerst gemengd met andere groenten zoals broccoli of worteltjes. Hetzelfde geldt voor sugarsnaps in een wokgerecht. Sugarsnaps zijn NIET geschikt om rauw te eten. Wil je ze toch in salades verwerken dan moet je ze eerst even blancheren.

Penne Pesto met sugarsnaps

Dit is een lekker slank recept voor sugarsnaps.
Ingrediënten voor twee personen:
  • 200 gram penne (pasta)
  • 200 gram sugar snaps
  • 4 trostomaten, in vieren gesneden
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 4 eetlepels basilicum
  • 2 eetlepels groene pesto
  • 4 eetlepels pijnboompitten
  • 1 eetlepel citroensap
  • Peper en zout naar smaak

Bereiding:
Kook de penne gaar in ruim water met wat zout. Maak de groenten schoon. Verhit één eetlepel olijfolie in de koekenpan en roerbak de sugarsnaps. Voeg de tomaten toe en roerbak tot alles goed warm is. Giet de penne af wanneer deze gaar is en voeg de pesto, één eetlepel olie en de citroensap toe. Breng op smaak met peper en zout. Verdeel de penne over twee borden en verdeel hier de sugarsnaps met tomaten over. Strooi hier de basilicum en pijnboompitjes over.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sguy / Pixabay
  • http://www.dieetplaneet.nl/recepten
  • http://www.naturespride.nl/onze-producten/product-detail/sugar-snaps/
  • http://www.versepeulen.nl/pdf/Flyer.pdf

Reageer op het artikel "Sugarsnaps, een minder bekende groente"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Geneeskrachtig voedsel
Schrijf mee!