InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Hoe houd je peultjes knapperig? Kooktips voor peultjes

Hoe houd je peultjes knapperig? Kooktips voor peultjes

Hoe houd je peultjes knapperig? Kooktips voor peultjes Peultjes of sugar snaps zijn een groente die je bij veel gerechten kunt eten. Vaak worden ze niet op de juiste wijze bereidt waardoor ze hun knapperigheid of bite verliezen en erg zacht worden en uit elkaar vallen. Daarom vind je hier een aantal kooktips om de peultjes of sugar snaps lekker knapperig te houden en te combineren in een aantal heerlijke recepten voor peultjes waarvoor je hier ook wat inspiratie treft. Zo kun je kiezen voor stoven of blancheren in plaats van koken in een laagje water.

Peultjes bereiden

Basis informatie over peultje

  • Categorie groente: peulvruchten/vlinderbloemigen
  • Hoe lang te bewaren: in de koelkast circa 5 dagen
  • In te vriezen: ja
  • Herkomst: Nederland/Spanje/Afrika
  • Slinken: doordat peultjes een beetje slinken bij het koken gebruik je voor 200 gram 250 gram verse peultjes

Peultjes zijn de jonge peulen van een doperwtenplant en worden al zeer jong geoogst voordat zich een vlies heeft kunnen vormen om de peul heen. De erwtjes zijn dan ook nog erg klein. Wanneer je ze in Nederland op de markt op in de supermarkt koopt komen ze vaak uit Spanje of Nederland maar ze worden soms ook ingevoerd vanuit Afrika. Vooral in de maanden mei en juni worden ze in Nederland geoogst. Eerder in het jaar komen ze vaak uit het buitenland. Het is wel een echte 'lentegroente'. Het verschil tussen peultjes en sugar snaps zit hem vooral in de dikte. Sugar snaps zijn water dikker en boller en de erwtjes zijn al wat verder ontwikkeld. De naam sugar snaps is te herleiden tot de zoete smaak van de peulvrucht.

We eten van de peulvrucht zowel erwten als schil. Wanneer je peultjes koopt dan moet je er goed op letten hoe de structuur is. Ze dienen voor het beste resultaat een frisgroene kleur te hebben en de schil moet nog lekker knapperig zijn. Het is soms lastig te zien in de winkel, maar het is het beste wanneer ze geen harde draden hebben. Na aankoop kun je peultjes prima invriezen maar dan moet je ze wel eerst kort blancheren.

Peultjes zijn gezond

Peultjes bij de maaltijd vormen ook een gezonde keuze. De peulvrucht is namelijk rijk aan vitamine B1, B6, C, E en diverse mineralen zoals calcium, kalium en magnesium. Ze passen vanwege de hoge voedingswaarde ook uitstekend in een vegetarisch dieet. Ze zijn niet rauw te eten om te voorkomen dat je de van nature aanwezige gifstoffen die de groente bevat dan kunt binnenkrijgen. Wanneer je peultjes in blik of pot koopt dan zijn ze al voorgekookt.

Hoe houd je de peultjes knapperig?

De kunst bij het bereiden van peultjes of sugar snaps is om ze niet te slap te laten worden maar ze een lekkere bite te geven, vooral wanneer je ze gebruikt voor in een salade. Hoe kun je dit bereiken? De klassieke bereidingswijze is als volgt:
  1. Was de peultjes in water
  2. Snijdt de puntjes van de uiteinden en verwijder daarbij indien aanwezig de draden langs de randen
  3. Zet een pan op met een klein laagje water
  4. Kook de peultjes niet langer dan 5 minuten

Vind je ze niet knapperig genoeg? Je kunt er ook voor kiezen om ze in plaats van te koken 20 minuten te stoven in een zeer klein laagje water met een klont boter. Een tweede manier is om de peultjes één minuut te blancheren alvorens ze een salade of ovenschotel ingaan of geserveerd worden bij vis of vlees. Wanneer je peultjes gebruikt in een roerbakgerecht dan kun je ze er het beste pas op het laatste moment aan toevoegen om te voorkomen dat ze hun smaak en knapperigheid verliezen.

Inspiratie voor gerechten met peultjes

  • Garnalen met peultjes en cashewnoten
  • Rundvleesschotel met peultjes en shii-take
  • Stoofpot met kip, peultjes en worteltjes
  • Thaise kip met peultjes en gember
  • Zeewolf in saffraansaus met peultjes en couscous
  • Peultjes en peen met balsamico
  • Peultjes-crèmesoep
  • Peultjes met meikaas en citroenboter
  • Zalmcurry met peultjes
  • Eend met peultjes en worteltjes (Bebek Garing)
  • Cajunkip met sambalpeultjes
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • www.verseoogst.nl
  • www.okokorecepten.nl

Reageer op het artikel "Hoe houd je peultjes knapperig? Kooktips voor peultjes"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 05-04-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!