InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Zuivelproducten. Is het gezond?

Zuivelproducten. Is het gezond?

Zuivelproducten. Is het gezond? Je weet het misschien niet maar bijna iedere dag consumeert de gemiddelde mens toch iets van zuivel. Niet alleen een glas melk maar ook kaas, ijsjes, yoghurts, slagroom, enz. hoort allemaal tot de catagorie zuivel. Wat is zuivel en wat zit er nu eigenlijk in?

Wat is zuivel?

Wanneer met over zuivelproducten praat hebben we het over melk, kaas of boter. Zuivel is een algemene naam voor melk en melkproducten. De meeste melkprocten zijn meestal afkomstig van de koe maar kan ook van andere dieren komen zoals geiten (denk maar aan geitenkaas),buffels, paarden, schapen. Er worden veel producten gebruikt op basis van zuivel, denk maar eens aan slagroom, kwark, of een lekker ijsje: dit zijn allemaal zuivelproducten.

Bewerkt melk

De pakken of flessen melk die je in de winkels koopt zijn altijd eerst bewerkt tot verschillende soorten, denk maar aan halfvolle en volle melk of biologische melk. Verse melk van de koe kom je zelden tegen in een supermarkt omdat verse melk van de koe rapper slecht word dan bewerkte melk (gepasteuriseerd). De melk van een koe word opgewarmd en terug snel afgekoeld om de bacterieën te doden die je melk sneller zuur gaan maken, zo kan de houdbaarheidsdatum langer gemaakt worden.

Melk is goed voor je lichaam

Zuivelproducten bevat een heleboel belangrijke stoffen die goed zijn voor je lichaam zoals eiwitten, vitaminen, mineralen, verzadigde vetten. Er zitten vooral veel eiwitten in die je lichaam helpen te versterken en je fit en gezond te houden, deze eiwitten versterken je botten, spieren en cellen. Het bevat ook vitamen als vitamine A die goed voor je ogen en huid zijn, vitamine C die goed voor je weerstand is en vitamine D dat goed is voor je gebit en botten.

Melk altijd gezond?

Dat een kind melk nodig heeft om volwaardig te groeien en de botten, spieren en weefsels zo goed mogelijk te laten ontwikkelen is vrij logisch omdat in de dierenwereld ook veel zoogdieren worden grootgebracht met melk van hun moeders. Alleen op latere leeftijd kan melk misschien schadelijker worden voor het lichaam omdat het veel verzadigde vetten bevatten die schadelijk kan zijn voor mensen met een te hoge cholesterol. Daarom let je beter hoeveel vetten er zitten in melk of je kiest gewoon voor magere melk welke veel minder van deze vetten bevat.

Plantaardige zuivelproducten

Er is ook een manier om plantaardig melk te maken. Zo word er bijvoorbeeld melk gemaakt van sojabonen, dit word inderdaad sojamelk genoemd. Van dit plantaardig melk kan je ook andere producten maken zoals kaas, ijs, yoghurt, enz. op basis van sojamelk of ander plantaardig melk. Veganisten maken hier vooral gebruik van omdat zij verkiezen niet alleen geen vlees te eten maar ook niks wat afkomstig is van een dier zoals eieren, melk, honing.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuivelproducten. Is het gezond?"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 07-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!