InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Gezondheidsbevorderend voedingssupplement: frambozenextract

Gezondheidsbevorderend voedingssupplement: frambozenextract

Gezondheidsbevorderend voedingssupplement: frambozenextract Uit onderzoek blijkt dat frambozen veel gezondheidsbevorderende eigenschappen heeft. Frambozen zijn enorm gezond en ze bevatten meer gezonde stoffen dan bijvoorbeeld kiwi's en broccoli. Ook bevatten frambozen ontzettend veel anti-oxidanten die ervoor zorgen dat je lichaamscellen in optimale conditie blijven en beschermen tegen onder andere hart- en vaatziekten en kanker. Het voedingssuplement frambozenextract is een natuurlijk product dat zonder schadelijke gevolgen ingenomen kan worden.

Eigenschappen

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de framboos razend gezond is. Het is een exclusieve vrucht en het is soms moeilijk om aan een bakje frambozen te komen. Het frambozen extract is een hoogwaardig product dat wordt gewonnen uit gevriesdroogde frambozen. Hierbij worden de goede eigenschappen optimaal behouden. De frambozen zijn rijk aan vitamine C en bioflavonoïden zoals bij voorbeeld anthocyanidinen. Wat de frambozen zo bijzonder maakt is het zeldzaam hoge gehalte aan ellagitanninen. Dit is een looizuurachtige verbinding, die hooguit in kleine hoeveelheden in aardbeien voorkomt, maar verder in geen enkel ander voedingsmiddel voorkomt.

Ellagitanninen: bijzonder gezond stofje

Er wordt gesteld dat ellagitanninen bijdragen aan een goede doorbloeding in ons lichaam. Ons lichaam vormt ellaginezuur uit ellagitanninen. Ellaginezuur beschikt over zeer gunstige gezondheidsbevorderende eigenschappen. De ellagitanninen bestaan uit een groep complexe polyfenolen, waarin meerdere ellaginezuur-units gebonden liggen. Dankzij vitamine C, anthocyanidinen en alleginezuur uit ellagitanninen beschikken frambozen over een zeer krachige anti-oxidatieve bescherming. Dit heeft een celbeschermende werking in het lichaam. Daarnaast ondersteunen ellagitanninen een goede balans in de darmflora en het immuunsysteem.

Frambozen kweken

Er zijn niet zo veel frambozenkwekerijen. Dit heeft ook te maken met de prijs-prestatieverhouding. Frambozen kweken is niet zo eenvoudig. De framboos stelt hoge eisen aan de grond, is gevoelig voor kevers, schimmelinfecties en voor meeldauw. Indien frambozen biologisch geteeld worden, moeten aangetaste bladeren handmatig verwijderd worden, hetgeen een tijdrovende klus is. Een frambozenstruik vergt daarbij ook nog veel onderhoud. Een framboos draag maar 4 tot 5 weken vruchten.

Het supplement frambozenextract

Dankzij het supplement frambozen extract is deze stof het gehele jaar door beschikbaar. Het is inzetbaar voor behoud van gezonde cellen, weefsels en spijsvertering. Tevens is het een aanvulling van de anti-oxidanten ter bevordering van een goede gezondheid. Het frambozenextract is een natuurlijk product en bij normaal gebruik zijn er geen schadelijke gevolgen bekend. Een capsule frambozen extract bevat ongeveer evenveel ellagitanninen als een schaaltje verse frambozen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • - Studiemateriaal Voedingsdeskundige Civas Opleidingen
  • - www.beyondmedicine.nl
  • - www.dirigent.nl/moestuinsite

Reageer op het artikel "Gezondheidsbevorderend voedingssupplement: frambozenextract"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 10-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!