InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over chocolade: waarheden en fabels

Alles over chocolade: waarheden en fabels

Alles over chocolade: waarheden en fabels Aan chocolade worden vele eigenschappen toegedicht. Er wordt veel gezegd en geschreven over chocolade maar niet alles is even waar. We zetten even de belangrijkste eigenschappen op een rijtje die chocolade zou bezitten en bekijken of ze juist zijn of niet.

Feiten en fabels over chocolade

Chocolade is verslavend

Miljoenen chocoladeliefhebbers beweren dat chocolade zorgt voor een emotionele opkikker en echt verslavend werkt, net zoals een drug. Echter, hiervoor is nog geen echt bewijs gevonden.

Het is wel degelijk aangetoond dat chocolade enkele chemische bestanddelen bevat die ervoor kunnen zorgen dat je humeur beïnvloed wordt. Je kan het vergelijken met het effect van marihuana, maar dan in zeer sterk afgezwakte vorm. Chocolade veroorzaakt kleine fysische en psychische effecten in het brein. Langs de andere kant zou je om ‘high’ te worden wel meer dan tien kilo chocolade moeten verorberen in één keer. Bovendien zijn de chemische bestanddelen in chocolade zelf niet verslavend.

Toch wil dit niet zeggen dat chocolade helemaal niet verslavend is. Echter, het zou meer gaan om een cultureel, aangeleerd verslavend gedrag, dan om echt het resultaat van chemische bestanddelen.

Chocolade veroorzaakt gaatjes in de tanden

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, veroorzaakt chocolade op zich geen gaatjes in de tanden. Integendeel, cacao bevat antibacteriële bestanddelen die gaatjes tegengaan. In de meeste chocolade die in massa geproduceerd wordt, zit echter wel suiker. Het is die suiker die wel gaatjes veroorzaakt.

Chocolade veroorzaakt acné

In de Pensylvania school of Medicine werden studies uitgevoerd om te onderzoeken of chocolade acne veroorzaakt. Het al dan niet eten van chocolade had echter geen verschillende invloed op de huid.

Chocolade verhoogt de cholesterol

Door het eten van chocolade verhoogt de cholesterol in het bloed niet, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt. Chocolade bevat wel een neutraal vet, maar hiervan gaat het cholesterolgehalte niet omhoog.
De cacaoboter in chocolade bevat een onverzadigd vet dat ook in olijfolie wortd teruggevonden en dat zelfs de goede cholesterol zou verhogen.

Door chocolade word je dik

Deze uitspraak kan inderdaad kloppen als je veel chocolade eet. Chocolade, en dan vooral melkchocolade, is rijk aan caloriën. Chocolade werd vroegr zelfs aangeraden aan mensen die aan gewichtsverlies leden door ziektes zoals tuberculose.

Chocolade is gezond

Deze stelling is deels waar en deels onwaar. Chocolade bevat flavanoïden die ook terug te vinden zijn in rode wijn, thee, fruit en groenten. Ze zouden een positief effect hebben op ons cardiovasculair stelsel, maar hierover zijn nog niet veel studies bekend. De flavanoïden werken ook als antioxidanten die onze cellen en weefsels beter beschermen.
Daarentegen is melkchocolade de chocolade die vandaag de dag het meest gegeten wordt en melkchocolade bevat veel verzadigde vetten en caloriën door de melk die erin zit. Ook suiker is een belangrijk ingrediënt. Geen van deze stoffen is goed voor ons hart.

In het algemeen is donkere chocolade dus gezonder dan melkchocolade. Melkchocolade bevat ook minder cacao per eenheid: voor 30 gram melkchcolade zijn er 4 cacaobonen nodig, voor 30 gram donkere chocolade zijn dit er 12. In donkere chocolade zitten dus meer antioxidanten.
Het enige gezondheidsvoordeel dat melkchocolade biedt tegenover donkere chocolade is de aanwezigheid van calcium.
© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chocolade, een afrodisiacum?Chocolade, een afrodisiacum?Chocolade heeft al eeuwen de legendarische reputatie een krachtig afrodisiacum te zijn. Maar wat is daar nu allemaal van…
Eigenschappen van chocoladeEigenschappen van chocoladeBehalve dat chocolade heerlijk van smaak is, heeft het product ook zijn unieke eigenschappen. De Maya's en Azteken waren…
Chocolade receptenEen lekkere en leuke manier om je vrije dag door te komen? Geen probleem, hier is de oplossing. Het maken van een chocol…
Heerlijke chocolade drankjes en cocktails met chocoladeHeerlijke chocolade drankjes en cocktails met chocoladeHeerlijke chocoladedrankjes of cocktails met chocolade, wie lust dat niet? Een lekkere beker warme chocolademelk gaat al…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over chocolade: waarheden en fabels"

Infoteur: Evaluna
Laatste update: 26-12-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!