InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Over Citroengras

Over Citroengras

Citroengras groeit in het wild in de tropische en subtropische gebieden van Azië. Als het niet wordt geoogst, verdrievoudigt het zich in korte tijd. Als olie is het rijk aan vitamine A. Het werkt ontspannend en bestrijdt koorts en hoofdpijn

Waar

Het beste citroengras wordt verbouwd in de buurt van Bangkok en op de centrale vlaktes van Thailand en Kamphang Phet. Dankzij de doordringende geur is citroengras een van de populairste specerijen in de Zuidoost-aziatische keuken.

De blaadjes

De blaadjes worden niet gebruikt in gerechten, maar u kunt ze in kokend water trekken om een rustgevende thee te kunnen drinken. Deze thee wordt in Azië gedronken door Boeddhistische monniken, ze worden er rustig van en komen in de juiste gemoedstoestand voor hun meditatie.

In de keuken

Citroengras is een belangrijk ingrediënt in Thaise currypasta’s en pikante soep, zoals scherpe garnalensoep met limoen. Ook in de Indonesische en maleisische keuken wordt citroengras veel gebruikt. Voordat het als eetbaar kruid zijn intrede in de Westerse keuken deed, was het vooral bekend als citronella en werd het gebruikt in parfum of insecticiden.

Tip

Zet een pot met citroengras in huis, en u heeft binnen geen last meer van insecten.

Hoe ziet het eruit

De citroengrasplant is een grote, weideachtige grassoort met lange, spits toelopende, getande blaadjes. Vooral de stengel, die een heel sterke smaak en geur heeft, wordt gebruikt. De dikke onderkant van de stengel is vaak lichtroze. De stengels worden meestal gesneden verkocht.

Producten

  • Gedroogd citroengras is te koop in toko’s. door het drogen verliest het de frisse citroengeur en blijft er een pepersmaak over. Het moet 10 minuten in kokend water geweld worden.
  • Citroengraspoeder wordt ook wel sereh genoemd. Het is een Indonesische specerij die in currypasta’s in plaats van vers citroengras gebruikt wordt. In een glazen potje, luchtdicht afgesloten, is het 3 maanden houdbaar.
  • Diepvriescitroengras wordt in stukken van 5-8 cm verkocht en is een goed alternatief voor vers. Het kan direct verwerkt worden, u kunt het snijden als het nog bevroren is.
  • Gekneusd citroengras wordt verkocht in de supermarkt of toko, en kan in plaats van vers citroengras gebruikt worden. Voordat u het gebruikt moet u het goed afspoelen en droogdeppen.
  • Citroengrasthee wordt gezet van de blaadjes.
  • Citroengraskwastjes geven gegrild of gemarineerd vlees een heerlijke citroensmaak.
  • Citroengrasprikkers geven een extra smaak aan gegrilde saté en kebab. Gebruik jonge citroengrasstengels en snijd de aanzetten van de blaadjes eraf. Het dunne uiteinde schuin afsnijden en als spiesje gebruiken.

Thee recept

Spoel 6 bladeren van het citroengras af en overgiet ze in een theepot met kokend water. Laat dit nu 5 minuten trekken en haal ze er dan uit. U kunt hiervoor ook reepjes gedroogd citroengras gebruiken.
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Heerlijke Martabak (indisch deeghapje)Lekker hapje voor gewoon tussendoor, maar het is ook gewoon lekker voor bij de maaltijd. De deegbasis kan gebruikt worde…
De geneeskracht van citroengrasDe geneeskracht van citroengrasCitroengras kennen we in Europa het meest vanuit de Thaise keuken maar het is ook een kruid met geneeskracht. Citroengra…
Recepten Indische kip ketjap en kip kerrieRecepten Indische kip ketjap en kip kerrieIndische kip is geschikt voor allerlei doeleinden. Natuurlijk kan het gerecht altijd gegeten worden bij een Indische rij…
Citroengras, lekker, veelzijdig en gezondCitroengras, lekker, veelzijdig en gezondCitroengras is zo’n plantje dat we eigenlijk allemaal wel kennen en zeker ook regelmatig toepassen, maar wat we vaak nie…
Recepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeRecepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeVoor de liefhebbers van de Indische keuken volgen hier enkele recepten. De Indische gerechten zijn te integreren in een…

Reageer op het artikel "Over Citroengras"

Reactie

Henny Rademaker Schimpf, 04-10-2009 18:04 #1
Kan dit gebruikt worden ipv echte citroenen of limoenen, dit in verband met vruchtenpectine-allergie?

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 06-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!