InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over chocolade: chocolade een bron van antioxidanten

Alles over chocolade: chocolade een bron van antioxidanten

Alles over chocolade: chocolade een bron van antioxidanten Chocolade, maar dan alleen de pure vorm is een bron van antioxidanten. Maar over pure chocolade is veel meer te vertellen. Bijvoorbeeld dat de smaak afhangt van waar de cacaoboom groeit. En dat er ook hele goede en hele slechte pure chocolade is.

Pure chocolade is heel iets anders dan melkchocolade

Pure chocolade en melkchocolade onderscheiden zich doordat zoals het woord al zegt bij melkchocolade melk wordt gevoegd. Echte liefhebbers vinden dat dit het verkrachten van de chocolade is. Pure chocolade eten is dan ook een heel ander ding dan melkchocolade naar binnen werken. Het is als het leren drinken van goede wijn.

Antioxidanten in pure chocolade

In pure chocolade zitten veel antioxidanten. Dit zijn stoffen die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen en andere schadelijke stoffen. Deze antioxidanten zitten vooral in rauwe cacaobonen die alleen zijn gefermenteerd en niet gebrand. Dit soort bonen zijn gewoon te koop, maar proeven anders dan een plak pure chocolade. De zogeheten raw beans van Booja Booja zijn een soort nootjes die droog in de mond zijn, maar waar wel de smaak van cacao uit te halen is.

Het branden van cacaobonen zorgt voor de specifieke chocoladesmaak

Door cacaobonen te branden ontstaat die specifieke chocoladesmaak. Naast antioxidanten (die dus ook wel in gebrande noten wordt gevonden, maar in veel minder hoge concentraties) bevat pure chocolade ook flavonoïden. Hoewel veel mensen dat niet geloven remmen deze stoffen de omzetting van calorieën in vet. Dit is dan ook de reden dat pure chocolade bloeddrukverlagend werkt. (Onderzoek heeft dit ook uitgewezen). Pure chocolade mits met mate gegeten natuurlijk is verder niet slecht voor de lijn, want in de echte vorm zit weinig tot geen suiker. Daarbij geldt dat hoe meer cacao er in chocolade zit, hoe minder de mens er van eet. Verder zou pure chocolade ook als afrodisiacum werken. De prachtige film Chocolat van Juliet Binoche vertelt dat verhaal maar al te graag.

Meer cacao betekent niet bitterder van smaak

Veel mensen denken dat het percentage cacao ook de bitterheid van de pure chocolade bepaalt. Dat is een fabel. De smaak van chocolade wordt bepaald door de samenstelling dat de chocolatier gebruikt. In de Congolese Blanxart gaat 82 procent cacao, maar de chocolade is absoluut niet bitter. In supermarkten is overigens maar zelden een goed stuk pure chocolade te vinden. Het zijn allemaal mengsels van de goedkoopste cacaosoorten die daardoor hun pure smaak verliezen.

Chocolade proeven- net als je wijn proeft

Chocolade proeven is net als wijn proeven een kunst op zich. Want in een goede reep zit veel meer dan alleen cacao. Wie goed ruikt en proeft onderscheidt tonen van de omgeving. Van zilte meren tot graslanden. Wie net begint met het eten van chocolade kan het beste een tablet nemen met maximaal 70 procent cacao. Er zijn ook tabletten met 100 procent cacao, maar die zijn voor de meeste mensen veel te heftig om te eten.

Percentage cacao bepaalt ook het smelten in de mond

Hoe hoger het percentage cacao in een tablet pure chocolade, des te droger zal de lekkernij zijn. Maar ook de zoetigheid hangt er mee samen. Hoe hoger het percentage cacao, hoe minder zoet de reep zal smaken.

De eerlijkste chocolade

Er zijn heel veel keurmerken voor eerlijke chocolade. Maar wat vergeten wordt is dat veel van de boeren in het land van herkomst dan wel een goede prijs voor hun cacaobonen krijgen, maar dat de chocolade vervolgens gewoon weer hier in het westen wordt gemaakt. En dan gaat de meeste winst nog steeds niet naar die arme landen. Wie dus de eerlijkste chocolade wil kopen, doet er goed aan om ook te kijken waar de chocolade wordt gemaakt. Is dat ook in het land van herkomst, dan is dat een eerlijk keurmerk dan als het toch ook weer hier wordt gemaakt.

Bijzondere webwinkel voor de beste chocolade

Chocoweb is een webwinkel die is gespecialiseerd in de verkoop van pure chocolade van de allerbeste merken. In deze winkel zijn de meeste wereldmerken te vinden, maar de winkel houdt wel constant bij of zij ook veranderingen doormaken. Omdat het weer een cacoabonenoogst kan hebben vernietigd of hem slechter kan hebben gemaakt, of omdat de chocolademakers met andere receptuur komen. Chocoweb levert overigens niet als het heel heet is. De kwaliteit van de chocolade gaat dan achteruit en dat vindt het bedrijf een slechte zaak. De handel ligt op dergelijke momenten dus stil.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenschappen van chocoladeEigenschappen van chocoladeBehalve dat chocolade heerlijk van smaak is, heeft het product ook zijn unieke eigenschappen. De Maya's en Azteken waren…
De geschiedenis van chocoladeDe geschiedenis van chocoladeIedereen weet wat chocolade is. Wat de meeste mensen niet weten, is waar deze lekkernij vandaan komt. Er zit namelijk ee…
Cacao, grondstof voor chocoladeCacao is de grondstof voor chocolade en wordt gewonnen uit de cacaobonen van een cacaoboom. Een cacaoboon is gemiddeld 2…
Boekrecensie: Hoe wordt chocolade gemaakt?recensieBoekrecensie: Hoe wordt chocolade gemaakt?Veel mensen vinden chocolade erg lekker, het bevat ook bepaalde stoffen die goed zijn voor het lichaam. In dit boek word…
Waar komt chocolade vandaan?We houden allemaal van een lekker stukje chocolade. Dan hebben we nog een keuze tussen wit, puur of melk. Heb je je wel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aleksandra85foto, Pixabay
  • Leeuwarder Courant
  • www.chocoweb.nl
  • Jan-Paul Fros

Reageer op het artikel "Alles over chocolade: chocolade een bron van antioxidanten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 20-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Beautyfood
Schrijf mee!