InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kruisbessen: Het bijna vergeten fruit

Kruisbessen: Het bijna vergeten fruit

Kruisbessen: Het bijna vergeten fruit Je hoort er niet zo vaak over en tegenkomen in de supermarket is al helemaal niet aan de orde. Toch horen ook kruisbessen bij het totale plaatje van ons beschikbare zomerfruit. Zoals alle bessen zijn ze gezond en bevatten meerdere gezonde voedingsstoffen. Waarom zien we ze dan toch niet in het groentevak?

De officiële naam luidt

‘Ribus Uva-Crispa’, maar wij noemen het kruisbessen of stekelbessen, klapbessen en wat ook mogelijk is; ‘Gooseberry’s’, maar dat geldt voor Engeland. De bessen zijn groen tot rood, zijn licht donzig, friszuur van smaak, hebben een knapperige beet en een glanzende schil.

Een van de redenen waarom ze eigenlijk niet zo veel verkocht worden is omdat ze nogal aan de zure kant kunnen zijn. Bovendien is het plukken van kruisbessen best lastig omdat ze groeien aan struiken die flinke stekels hebben. Zelfs vogels, die er toch dol op zijn, hebben er moeite mee om aan de bessen te knabbelen, al zullen ze het natuurlijk niet zo gemakkelijk opgeven, maar het vereist enige inzet.

Gezond

Toch zijn ook kruisbessen, evenals alle andere bessen, heel gezond. Ze bevatten veel goede voedingsstoffen als: vitamine C, vitamine B1, B2, B3, B6, E, kalium, calcium, magnesium, ijzer, zink en fosfor. Daarbij geldt dat, hoe rijper ze zijn, hoe zoeter en hoe meer vitamines.

Groei en oogst

Het seizoen van de kruisbes is niet zo erg lang en de teelt is onzeker en heel afhankelijk van het weer. De struiken bloeien al in de maand april en hebben daarom wel enige verzorging nodig in de vorm van bescherming tegen de mogelijk nog voorkomende nachtvorst. De oogsttijd is kort en loopt maar van halverwege juni tot begin augustus.

Toepassingen

Ondanks dat kruisbessen best wel zurig zijn van smaak en dus niet zo heel vaak uit de hand worden gegeten zijn ze zeker niet te versmaden. Je kunt er namelijk heerlijke jam van maken of compôte, en dat word dan ook vaak gedaan. Kruisbessenjam is namelijk een stuk bekender bij de mensen.

Houdbaarheid

Je kunt verse kruisbessen niet zo heel erg lang bewaren. Hooguit 1 of 2 dagen op een koele plaats. Maar, wat wel kan is ‘invriezen’. Leg ze verspreid op een bord en vries de bessen op die manier in. Eenmaal bevroren kun je dan de bessen in een diepvrieszakje of bakje doen. Dit is gemakkelijker om later precies de hoeveelheid te kunnen pakken die je nodig denkt te hebben.

Zelf maken

Kruisbessen komen vooral veel voor in moestuinen en het zou zonde zijn om niet eens te proberen om daar zo’n heerlijke compote van te maken. Wil je het eens proberen? Hier is het recept:

Kruisbessencompôte (4 pers)

Benodigdheden
  • 500 gram kruisbessen
  • 100 gram suiker

Bereiding
Was de kruisbessen en verwijder het kroontje en steeltje. Doe de kruisbessen met de suiker en 100 ml in een pan en breng dit aan de kook. Draai het vuur laag en houd de bessen zo’n 20 minuten op het vuur tot ze opengebarsten zijn. Proef en voeg eventueel nog wat suiker toe. Neem dan de pan van het vuur en schenk de compôte in schone (weck)potten. Sluit de potten en laat ze 15 minuten omgekeerd staan. Keer ze weer en laat helemaal afkoelen. Zet de potten op een koele en donkere plek.

Lees verder

© 2011 - 2019 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Kruisbessen: Het bijna vergeten fruit"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 29-06-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!