InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminen

De paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminen

De paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminen De paprika komt voor in allerlei gerechten voor als een groentesoort. Je hebt ze in verschillende kleuren en vormen. Het is een smakelijke en gezonde aanvulling op een maaltijd en de paprika bevat veel vitamine C. Ook zitten er weinig calorieën in. Waar komt deze vruchtgroente vandaan en hoe kan deze het beste bewaard worden? Je kunt de paprika op verschillende manieren bereiden. Maar wat weten we nu precies over deze kleurrijke vruchtgroente?

Beschrijving paprika

Paprika’s zijn er in allerlei kleuren, vormen, smaken en sinds kort ook in verschilende maten. Het behoort tot de vruchtgroenten net zoals de tomaat, komkommer en de aubergine. Oorspronkelijk komt de paprika uit Midden- en Zuid-Amerika, maar tegenwoordig is de kwaliteit van de paprika uit de Nederlandse kassen ook prima. Via Hongarije is de paprika in Nederland gekomen. De paprika bevat een grote hoeveelheid vitamine C en door zijn lekkere frisse smaak is er veel met de paprika te doen. Er is nu ook een speciale zoete kleine paprika die geschikt is als snack, ook voor kinderen. De Nederlandse paprika's zijn verkrijgbaar van april tot en met oktober. De andere maanden is de Nederlandse paprika beperkt verkrijgbaar. Het gehele jaar is er paprika verkrijgbaar in glas en blik.

Bewaren

Let er bij aanschaf goed op dat de paprika stevig en glad aanvoelt. Kleine beschadigingen zullen gauw groter worden. Vruchtgroenten kunnen het beste bewaard worden op een koele plek van ongeveer 12 graden. Dit houdt in dat de koelkast eigenlijk te koel is. Een vruchtgroente wil namelijk nog even doorrijpen en in te koele omgeving wordt dit belemmerd. Goed bewaarde paprika's blijven ongeveer een week mooi. Het is beter om de paprika zo laat mogelijk te snijden zodat vitamines optimaal bewaard worden.

Schoonmaken en bereiding

De paprika moet eerst goed gewassen worden en daarna snijd je hem door de helft. Verwijder de zaadlijsten met zaadjes en de steelaanzet. De paprika is op vele manieren te gebruiken. Hieronder volgen wat voorbeelden van wat je met de paprika allemaal kunt doen:

  • verwerken in de soep
  • vullen met gehakt of rijst en in de oven bereiden
  • in salades verwerken wat erg kleurrijk is
  • stukken aan spiesjes voor op de barbecue
  • roerbakken met vlees en/of met andere groenten
  • reepjes op een boterham met kaas of ham
  • in stoofschotels met vlees
  • op de pizza
  • in een pastagerecht verwerken

Voedingswaarde

Een paprika is gezond, want groenten eten is goed voor je gezondheid. Het bevat vitamine C en wat ijzer. Er zitten ook weinig calorieën in waardoor er veel van mag eten. Rauw bevat de rode paprika per 100 gram 28 calorieën. Voor gekookt geldt hetzelfde aantal calorieën per 100 gram. Voor de groene paprika is dit 16 calorieën per 100 gram als deze rauw is en 17 calorieën als deze gekookt is.

Rode, gele en oranje paprika's bevatten tweemaal meer vitamine C als de groene paprika, die nog onrijp is. De rode paprika bevat zelfs 3 keer zo veel vitamine C als een sinaasappel. De oranje paprika's zijn sappiger en zoeter dan de andere kleuren paprika's. Doordat ze de helft van de energie van een sinaasappel bevatten, zijn met name de oranje paprika's geschikt als verfrissende slankhouder.

Nu je dit allemaal weet over de paprika kun je er lekker van genieten en weet je dat het goed is voor je gezondheid en voor de lijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!