Seizoensgroenten en fruit

Mensen worden steeds meer bewust

Steeds meer mensen houden zich bezig met het kopen van de groenten en fruit die in dat betreffende seizoen voor geoogst worden. Dit is een heel goede zaak want dat heeft veel voordelen. Behalve dat het lekkerder is, is het ook goedkoper, volop verkrijgbaar, beter voor het klimaat en ‘last but not least’ een stuk gezonder.

‘Waar let je op bij het kopen van groenten en fruit? En ben je bereid om rekening te houden met de klimaatbelasting?’

Deze vraag werd door het bureau GKF (De CFK Groep is één van de grootste marktonderzoekbureaus ter wereld.) voorgelegd aan zo’n 1000 mensen. Dat men steeds bewuster gaat kiezen voor gezondheid en een beter milieu blijkt wel aan de uitkomst. Want 9 van de 10 mensen waren namelijk bereid om voor seizoensgroenten en fruit te kiezen.

Sowieso kunt je merken dat mensen van tegenwoordig steeds meer na gaan denken over hun aankopen qua voedingsproducten. Dankzij onderzoeken en bevlogen mensen die ‘gezondheid’ hoog in het vaandel hebben worden we er ook steeds vaker op gewezen dat de kwaliteit van producten die we vinden in supermarkten e.d. niet dát is wat we er vaak van verwachten. De link die wordt gelegd van bewerkte, bespoten en/of gemanipuleerde voeding tegenover ziektes en aandoeningen, word ook steeds duidelijker.

Groenten en fruit van het seizoen

We zijn er zo aan gewend dat vele soorten het gehele jaar door te verkrijgen zijn dat een opfrisser misschien wel een goed idee is. Dit artikel word geschreven in december dus zal ik je de groenten en fruit voorschotelen die in dit seizoen en voor de maand december in ons land van toepassing zijn.

Groenten

Boerenkool, champignons, groene kool, koolraap, paksoi, pastinaak, pompoen, postelein, prei, rode bietje, rode kool, savooiekool, schorseneren, spruitjes, rammenas, uien, witlof, witte kool, wortelen.

Het fruit

Voor fruit ligt het uiteraard veel moeilijker. Daarom zullen we dan toch vaak kiezen voor fruit dat uit het buitenland moet komen. Maar ook daar zijn er dan wel soorten van het seizoen in te vinden die op klimaatvriendelijke wijze hun weg naar het schap vinden zoals:

Appels (Nederland), peren, stoofperen (Nederland), kiwi’s, mandarijnen, sinaasappels, abrikozen, ananas, avocado, bananen, citroenen, dadels, druiven, granaatappel, grapefruit, kokosnoot, limoen, lychee, mango, limoen, nectarines, passievruchten, pruimen, vijgen en sharonfruit.

Probeer, wanneer het mogelijk is, biologische groenten en fruit aan te schaffen en/of zo mogelijk bij een boer in de buurt. Dit is zoveel gezonder. Natuurlijk is de aanschaf vaak wat duurder maar het is ook zoveel gezonder.

Eet smakelijk

Lees verder

© 2010 - 2020 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • (infotalia.com)Bron

Reageer op het artikel "Seizoensgroenten en fruit"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 26-08-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gezonde voeding
Schrijf mee!