InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Is biologisch eten gezonder?

Is biologisch eten gezonder?

Is biologisch eten gezonder? Tegenwoordig zijn er steeds meer supermarkten die biologische producten opnemen in hun assortiment. Er zijn zelfs aparte winkels die enkel biologisch geteelde producten verkopen. Maar is het eten van biologisch voedsel werkelijk gezonder en beter dan het eten van 'gewoon' voedsel?

Wat is biologisch voedsel?

Bij het telen van biologisch voedsel wordt er rekening gehouden met de gezondheid van mens, dier en de natuur. Bij het verbouwen van biologisch voedsel wordt geen gebruik gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest. Het is niet zo dat mensen die biologisch eten, per definitie geen vlees eten. De dieren krijgen biologisch voedsel, en er wordt veel waarde gehecht aan de juiste behandeling van dieren. Zo worden kippen bijvoorbeeld niet in hele kleine hokjes gezet, maar krijgen ze de ruimte om vrij rond te lopen. De methode die gehanteerd wordt voor biologische landbouw, is anders dan die van de 'normale' landbouw. De normale landbouw is gericht op een snelle en hoge productie, en vindt lage kosten belangrijk. De biologische landbouw echter, richt zich meer op kwaliteit, ook al zijn de kosten hoger. In sommige gevallen kan er gesteld worden dat de biologische landbouw veel weg heeft van de periode van voor 1900; toen werd er namelijk nog geen gebruik gemaakt van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. Toch is biologische landbouw niet een of andere primitieve methode, in sommige gevallen is het juist zeer modern en innovatief. Een voorbeeld hiervan is het gebruiken van sluipwespen om ongedierte in kassen tegen te gaan. In de winkel zijn biologische artikelen te herkennen aan het EKO-keurmerk.

De voordelen van biologisch eten

Aanbieders van biologische producten geven vele redenen waarom het eten van biologisch voedsel beter is dan het consumeren van andere soorten voedsel. Een aantal argumenten die zij gebruiken zijn:

  • Biologische producten bevatten meer smaak. Dit zou zo zijn omdat biologische producten de tijd krijgen om te groeien, te rijpen en op smaak te komen, en omdat er geen kunstmest gebruikt wordt. Ook de dieren krijgen de ruimte om in hun eigen tempo te groeien.
  • Biologisch is puur natuur. Er worden geen geur-, kleur- en smaakstoffen aan het voedsel toegevoegd.
  • Voor biologische producten betaalt de consument een eerlijke prijs, waardoor de biologische boer een eerlijk inkomen krijgt. Dit is vooral van belang in tijden dat steeds meer boerenbedrijven failliet gaan, en voor boeren in derdewereldlanden.
  • Het telen van biologisch voedsel is beter voor de natuur. Dit omdat er geen gebruik wordt gemaakt van kunstmest, waardoor er geen mestoverschotten ontstaan. De natuur wordt ook niet verstoord door chemische bestrijdingsmiddelen. Dit zou uiteindelijk ook beter zijn voor de maatschappij: er is minder vervuiling van sloten, meren en grondwater door mest en bestrijdingsmiddelen. Dit bespaart op de waterzuiveringskosten.
  • Biologische dieren hebben het beter. Biologische boeren geven om het welzijn van een dier. Het dier heeft, voordat het op je bord beland, een goed leven gehad. Biologische boeren houden slechts kleine hoeveelheden dieren, die niet op elkaar gepropt in een hokje zitten.

Bovenstaande zorgt er wel voor dat biologische producten vaak duurder zijn dan de 'gewone' producten. Hierdoor hebben veel mensen het er niet voor over om biologisch te gaan eten, terwijl ze dit misschien wel graag zouden willen.

Is biologisch voedsel gezonder?

Biologisch eten brengt dus veel voordelen met zich mee, zoals het welzijn van dieren en de eerlijke prijs die de boer ervoor krijgt. Maar is het ook daadwerkelijk gezonder om deze producten te eten? Hierover zijn de meningen verdeeld. Er zijn verschillende studies die aantonen dat het eten van biologisch voedsel niet gezonder is dan het eten van andere soorten voedsel. Zo heeft de consumentenbond in februari 2006 al een onderzoek gedaan naar de voedingsstoffen van 15 biologische producten. Hieruit concludeerden zij dat biologische groenten nauwelijks meer voedingsstoffen bevatten dan niet-biologische groenten. Zij onderzochten onder andere vitamine-C, mineralen en anti-oxidanten. Het verschil tussen de gewone etenswaren en de biologische was zo minimaal dat het niets uitmaakte voor de gezondheid. Wat betreft de bestrijdingsmiddelen zouden er voordelen kunnen zijn voor biologische groenten, maar het verhaal dat gewoon geteelde groenten bomvol zouden zitten met pesticiden is een fabeltje. Wel zijn biologisch geteelde producten volgens het onderzoek van de Consumentenbond op sommige punten beter voor het milieu, maar dit heeft niet direct iets met de gezondheid te maken. Daarnaast heeft de universiteit van Kopenhagen heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat in biologisch geteelde aardappelen, groenten en fruit niet meer sporenelementen zitten van vitaminen, mineralen en dergelijke dan in gangbare varianten. Eerder is er bij Frans, Brits en Pools onderzoek aangetoond dat biologische aardappelen, groente en fruit wel degelijk meer vitamine-C en dergelijke bevatten.
Er is dus geen eenduidige conclusie of het al dan niet gezonder is om biologische producten te eten. Toch zijn er talloze andere redenen om over te gaan op biologisch eten, waaronder bovengenoemde redenen als het welzijn van dieren en de eerlijke prijs die boeren op deze manier voor hun producten krijgen.
© 2009 - 2019 Rosan86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vier manieren om geld te besparen op biologisch etenBiologisch eten is al een tijdje een hype, het is beter voor jou, en het is beter voor het milieu. Biologisch voedsel is…
Biologisch honden- en kattenvoerBiologisch honden- en kattenvoerEr wordt steeds meer biologisch gegeten en in de grotere supermarkten is er voor vrijwel alle producten wel biologisch a…
Biologisch. Wat is dat nu eigenlijk?Biologisch. Wat is dat nu eigenlijk?Goede voeding is belangrijk. Belangrijk om gezond en fit te blijven. De voeding van tegenwoordig heeft sporen van bestri…
Het verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischHet verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischEr is een verschil tussen biologische landbouw en biologisch-dynamische landbouw. Biologisch-dynamisch is veel gezonder.…
Biologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dierenBiologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dierenBiologisch eten is beter voor het welzijn van de dieren, beter voor het milieu en het is lekkerder dan de gewone variant…

Reageer op het artikel "Is biologisch eten gezonder?"

Reacties

Judith, 20-10-2013 11:08 #11
Mijn voorkeur gaat uit naar biologische producten. Ik denk wel dat het iets beter is vanwege de hogere zorg voor de producten en de bivengenoemde redenen in het artikel.
Ook ben ik vegetariër en drink ook geen melkproducten.

Hoe biologisch ook; diervriendelijk slachten bestaat niet!

Ik vind het erg jammer dat de meeste mensen niet verder kijken dan wat ze lekker vinden.

Kijk op wakkerdier.nl en melkjekanzonder.nl voor meer info

Richard, 04-09-2012 10:57 #10
Er is geen bewijs dat biologisch voedsel per se gezonder is dan gewoon voedsel. Dat concluderen onderzoekers in het vakblad Annals of Internal Medicine.

http://nos.nl/artikel/414348-biologisch-voedsel-niet-gezonder.html

Stevie, 05-03-2012 09:37 #9
@Lonneke, dat is wat jij vindt. Niet iedereen heeft genoeg geld om dat eten te kopen, ga mensen niet asociaal noemen die jij niet eens kent. Het is asociaal, om mensen asociaal te noemen die je niet kent. En het slachten van die dieren op zo'n manier zal altijd doorgaan, dat is niet te stoppen.

Ms0108, 24-01-2012 19:05 #8
@Michel asociaal is het wanneer je er van bewust bent wat voor een behandeling de dieren krijgen die uiteindelijk verpakt zitten in een kiloknaller, tijdens leven en op het moment van slachten, en om dan vervolgens alsnog voor de kiloknaller of ander niet biologisch vlees te kiezen is volgens mij bijna onmogelijk en kan me niet voorstellen dat ieder ander zich goed voelt wanneer hij, inderdaad met die kennis zoals Lonneke zegt, alsnog voor dat vlees kiest. Ik denk dat ook de arme student dan liever minder tot geen vlees meer eet. Althans dat hoop ik dan maar :-)

Michiel, 23-11-2011 20:57 #7
@lonneke
Het is natuurlijk beter voor de maatschappij maar om nou gelijk te zeggen dat het asociaal is om euroknaller vlees te kopen. Denk eens aan studenten die geen honderden euro's in de maand voor eten hebben en dan maakt 'gewoon' of biologisch nogal wat uit.

Debbie, 10-08-2011 18:25 #6
Biologisch eten gezonder? natuurlijk! alleen al om het feit dat er geen e-nummers etc inzitten.ik was mezelf aan het vergiftigen met gewoon voedsel.sinds ik biologisch eet voel ik me een stuk fitter en heb ik minder vage klachten… zoals buikpijn die niet te verklaren was.hoofdpijn… en ga maar door.
nee laat mij maar lekker biologisch eten en drinken…
het is in het begin wel wennen omdat je gewend bent dat voedsel een bepaalde kleur heeft zoals bijv de aardbeiden yogi… de normale is roze maar de biologische is bruinsig/roze… puur en alleen omdat er geen kleurstoffen inzitten! heerlijk toch die natuurlijke dingen!

Willem van Engelenhoven, 22-06-2011 23:14 #5
Natuur(lijk) is biologisch eten gezonder. Groentes en aardappelen verbouwen zonder chemische stoffen zoals kunstmest of ziektes bestrijdingsmiddelen is vanzelfsprekend beter. De natuur biedt voor elk probleem een "natuurlijke" oplossing, wij gebruiken b.v. brandnetel thee voor de aardappelen en heermoestkruidthee voor de boontjes.

Willie, 14-06-2011 11:51 #4
Biologisch is gewoon stukken beter, mijn gezondheid is er erg op vooruit gegaan sinds ik biologisch eet. Ik ga er voor!

Lonneke, 14-05-2011 11:48 #3
Biologisch is gewoon beter, niet zeuren over de prijs. wat mij betreft is hier gewoon geen discussie over mogelijk. dit is niet zo'n keuze van: zal ik paprikachips nemen of naturel, nee het is een keuze van hoe het dier geleefd heeft, of hoe de maatschappij onder een product geleden heeft. asociaal wie met de kennis van vandaag nog euroknaller-vlees koopt.

Mirjam, 12-04-2011 11:30 #2
Leo, je hebt ten dele gelijk denk ik. Het blijft natuurlijk een keuze voor ieder persoon om wel of niet biologisch te eten, ik denk dat er een hele boel onwetendheid en vooroordelen zijn. Men denkt vaak aan ' geitenwollensokken ' types, maar ik ben een vrouw van 35, hip en snel met drie kleine kids en toch eten wij biologisch, zeg ik dat tegen iemand krijg ik de reactie; uh jij? Dat had ik nooit achter je gezocht… kortzichtig of niet? Net zo kortzichtig als iemand te veroordelen op het eten van een hamburger van 1 euro, keuzes en respect ik denk dat daar een hoop ellende en onbegrip de wereld mee uit geholpen kan worden!

Leo Dirks, 07-09-2010 00:56 #1
Waarom al dit gediscuseer over biologisch eten iedereen snapt toch ook wel dat biologisch voedsel gezonder is als al die andere rommel maar wil iedereen dat wel snappen… Bekijk de documentaire FOOD INC. maar eens dan wordt alles een heel stuk duidelijker en als je een bilboard met een hamburger voor 1 EURO langs de snelweg ziet wat zou daar dan wel allemaal niet voor lekkers en gezond in zitten…

Hoe en wat wij tegenwoordig allemaal naar binnen werken heeft totaal niets meer met voeding te maken.

Infoteur: Rosan86
Gepubliceerd: 22-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Schrijf mee!