InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Het verschil tussen tahoe en tempeh

Het verschil tussen tahoe en tempeh

Tahoe en tempeh zijn beide van soja gemaakt. Beide komen uit Zuid-Oost Azië. Dat zijn eigenlijk de enige overeenkomsten. Tahoe of tofu komt uit China en Japan. Tempeh komt uit Indonesië. Tahoe wordt in water bewaard en is een sponzige, witte substantie met een neutrale smaak. Tempeh is een droog, crèmekleurig blok met een beetje smaak en een lichte bijt. De meeste mensen vinden tempeh lekkerder dan tahoe.

Inoudsopgave:

Gefermenteerde sojabonen

Tempeh is gemaakt van gefermenteerde sojabonen die tot een koek zijn gesmeed. Tahoe is sojamelk die gestremd is met een stof die calcium bevat. Tahoe en tempeh worden gebruikt als vleesvervanger. Tahoe is echter niet gezondsbevorderend bij dagelijks gebruik. Er zit geen vitamine b12 in en een teveel aan calcium. Vegetariërs die elke dag tahoe eten zijn sneller verkouden. Tempeh is daarentegen gezonder dan tahoe. Het heeft meer vitaminen. Tahoe is op zich niet slecht maar je moet het combineren met een ruime hoeveelheid groente.

Verse sojabonen / Bron: Mdid, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Verse sojabonen / Bron: Mdid, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

In marinade koken

Tempeh laat zich makkelijker op smaak brengen dan tahoe. Tahoe moet urenlang in een marinade liggen. De marinade dringt niet direct door tot de kern. Als je een tahoeblokje doorsnijdt nadat het in de ketjapmarinade heeft gelegen zul je zien dat de binnenkant wit is. In dit geval betekent dat de binnenkant smaakloos is. Wie tahoe lekker wilt maken kan in plaats van marineren de tahoeblokjes in een marinade koken. Een kleine hoeveelheid water is hiervoor genoeg. Als de tahoeblokjes net onder de waterspiegel liggen is het waterniveau goed. Daarna doe je er wat groentebouillon, flink veel ketjap, knoflook en sambal bij. Je kookt het een kwartiertje op een laag vuurtje. Laat de tahoe lekker doorkoken maar pas op dat ze niet helemaal uiteen valt. Daarna moet je ze uitlekken. In het geval dat de oven toch aan staat, kun je de tahoeblokjes vervolgens in de oven drogen. Om speciaal daarvoor de oven aan te doen is wellicht iets teveel energieverspilling. Tahoe wordt lekkerder als ze ietsjes gegratineerd zijn voor het bakken. Als de buitenkant droog is, bak je ze in de pan. Je kunt ze ook 2 minuten frituren. Als de oven nog warm is dan kun je ze vervolgens een kwartiertje af grillen in de oven. Dan krijgen ze een krokant korstje.

Het gemak van tempeh

Tempeh heeft zoveel werk niet nodig. Het is niet lekker om tempeh in een marinade te koken. Het kan na een korte koude marinade in de pan. Het bakken van tempeh doe je met olie. Tempeh is vers lekker en heeft een vollere smaak dan tahoe. In Indonesië is sambal goreng tempeh een populair bijgerecht. Het kan bij een gado-gado goed smaken. Tempeh zou je ook als vleesvervanger kunnen gebruiken voor Europese recepten. Een spaghetti bolognèse kan heel goed met tempeh worden gemaakt. Een marinade voor tempeh kun je maken met dezelfde kruiden als voor vlees. Je bakt ze in een pan waar je ook knoflook en ui in fruit. Je kunt peper en zout in de pan eraan toevoegen, dan krijgen de tempeh-stukjes meer smaak. Zelfs zonder marinade is gefrituurde tempeh een lekkere warme snack.

Tempeh als snack

In Indonesië staan veel stalletjes op straat waar je heerlijke gefrituurde plak tempeh kan kopen, zonder enige smaaktoevoeging. De olie maakt het al lekker. Sambal goreng tempeh betekent gebakken sambal tempeh. Naast een bijgerecht is dit ook als snack te serveren. Je zet een schaaltje sambal goreng tempeh op tafel. Je doet een theelepeltje in het schaaltje zodat iedereen het op zijn hand kan leggen en in zijn mond kan stoppen. Een servetje is gewenst. Je kunt dit gerecht ook bij een groene sla opdienen zodat mensen het zelf over hun sla kunnen verspreiden. Wanneer het gebakken is kun je het een paar dagen bewaren in de ijskast. Niet te lang in de ijskast laten staan want vers smaakt het lekkerder.

Recept: omelet met tahoe

Omelet met tahoe:

Bereiding:

Je bakt eerst de tahoeplakken. Na 2 minuten keer je ze om. Zorg dat beide zijden lichtbruin zijn. Snij ondertussen de champignons in plakjes. Gooi daarna de groente erbij. Als de champignons een klein beetje gaar zijn doe je de bloem erbij. Champinons zullen altijd voor een beetje water in de pan zorgen. De bloem neemt het champignonvocht op. Je husselt het geheel doorelkaar en verdeelt het gelijkmatig over de koekenpan. Dan kunnen de eieren in de pan. De kaasplakken kunnen er direct boven en het deksel kan op de pan. Na 3 minuten heb je een heerlijke omelet. Serveren met bruin brood. Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ik heb kenners van tahoe en tempeh ondervraagd in Indonesië.
  • Foto champignon: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Mdid, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Het verschil tussen tahoe en tempeh"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 22-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Vegetarisch culinair
Schrijf mee!