InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Waarom seizoensgroenten en seizoensfruit eten?

Waarom seizoensgroenten en seizoensfruit eten?

Waarom seizoensgroenten en seizoensfruit eten? Voor de een logisch en de ander snapt er niets van. Immers, de schappen van de supermarkt of de groenteboer liggen vol met van alles en nog wat. We variëren graag en dat is ook goed, dus… En toch is het zinvol om seizoensgroenten en -fruit te eten. Dit nog even los van het feit dat het ook kostentechnisch interessant is. Hoe zit dat?

Wat is seizoensgroenten en seizoensfruit eigenlijk?

Als we het over seizoensgroenten en seizoensfruit hebben, dan hebben we het over groenten en fruit welke niet te ver bij ons vandaag geoogst zijn (binnen Nederland stellen we dan of zelfs binnen de regio). Maar ook op het moment dat ze voor de consument oogst- en plukrijp zijn. We hebben het zoals gezegd over Nederland en soms is het zelfs streekgebonden of de lokale boer in de buurt. Menig man of vrouw haalt de producten dan rechtstreeks bij de boer. Veel verser is het product niet te krijgen!
Maar ja, dat is voor veel mensen niet weggelegd en is op zich ook niet erg, want deze producten liggen ook kort daarna in het schap bij de supermarkt of bij de groenteboer.

Wat heb je er aan?

We bootsen de natuur met onze kassen nogal wat na en daar halen we prima producten uit of we halen de producten van ver weg. Exotisch is lekker … plegen we wel eens te denken. Maar de groenten die in onze streek groeien, groeien er niet voor niets. Denk hierbij aan voedingswaarden. De kassen, waar we warmere periodes of landen nabootsen maken dat we van alles dichtbij kunnen hebben, maar zijn niet de producten zoals deze in traditionele zin verbouwd worden.
Als het nog vriest, kunnen we geen Hollandse aardbeien eten, als we de natuur bekijken … met de kassen en wat we overzee halen, lossen we dat natuurlijk weer op.

Bron: Passion Pics Roben / PixabayBron: Passion Pics Roben / Pixabay
Vitamines en andere voordelen
Maar de seizoensgroenten en het seizoensfruit hebben een duidelijk toegevoegde waarde. Denk hierbij aan de versheid en dus de vitamines die een product voor je lichaam bevat (de natuur geeft aan de producten mee wat je op dat moment nodig hebt, dat gaat vanzelf en daar hoef je niets voor te doen!).
Je weet zeker bij de seizoensproducten dat het om een vers product gaat én een vers product heeft meer smaak. Zodra een product geoogst is, begint het afbraakproces van de vitamines en je hoeft alleen maar aan de boot of vliegtrip van bijvoorbeeld je ananas te denken, om te weten dat er al de nodige vitamines verloren zijn geraakt voordat het bij de consument is.

Verder is het goed voor de plaatselijke/regionale economie, is het milieutechnisch veel minder belastend en last but not least, het zijn veel goedkopere producten. Logisch, want het enorme vervoer en alles wat daarbij hoort, maar ook de lampen waar je het product in de kas mee “fopt” kosten geld en moeten dus in het product verdisconteerd worden.

Variatie in de voeding

Wellicht klinkt het vreemd, maar variatie in de voeding wordt juist met seizoensgroenten en seizoensfruit gestimuleerd en is de natuurlijke weg. Met het aanbod uit de eigen kassen en wat we van ver halen, loop je immers de kans dat je veel meer dat eet wat je lekker vindt. Daarmee vergroot je de kans op eenzijdige producten.
Als je je echter houdt aan de seizoensproducten, dan ontkom je er niet aan om na het ene seizoen over te schakelen naar weer andere producten en daarmee dus een gevarieerder menu te nuttigen.

Zelf aan de slag

Behalve menig man of vrouw die een eigen stukje grond heeft waar groenten en fruit op maar groeien, kan je er ook voor kiezen dat wanneer je toch iets buiten het seizoen eet, je wellicht beter dat product in het seizoen koopt en invriest.
De oudere generatie kent nog wel het “inwekken” of “inmaken” van een seizoensproduct. Zo kon het langere tijd genuttigd worden. Invriezen is dus een mogelijkheid zoals we dat vandaag de dag kunnen doen. Natuurlijk belast je met een vriezer ook het milieu maar staat in geen verhouding tot de boot- en vliegtuigtochten die menig stukje fruit vanuit de warme landen maakt.

Tot slot

Met een beetje logisch nadenken en kijken wat goed voor jezelf en je omgeving is, kom je een heel eind. Maar liefst 20% van onze CO2-uitstoot is afkomstig van alles wat op ons bord ligt. Hoe prettig zou het zijn om dat een beetje terug te dringen en jezelf nog gezonder te maken?!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Calorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelCalorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelFruit is gezond. Er wordt geadviseerd door het voedingscentrum om minimaal twee stuks fruit per dag te eten. Daarnaast w…
Seizoensgroenten en fruitSeizoensgroenten en fruitAls u wilt kun u het gehele jaar door alle soorten groenten en fruit eten die u maar wilt. Kassen, koelcellen, vliegtuig…
De zin en onzin van vitaminepillenDe zin en onzin van vitaminepillenVitamines en mineralen zijn onmisbaar in onze voeding. Dan komt de vraag naar voren of we die ook extra zouden moeten sl…
Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griepFruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom seizoensgroenten en seizoensfruit eten?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Seizoenen
Schrijf mee!