InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele recepten

Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele recepten

Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele recepten In de loop der jaren zijn veel groenten langzaam uit beeld verdwenen en werden nauwelijks meer te koop aangeboden. Heel langzaam winnen de traditionele Hollandse groenten weer aan populariteit. Enkele supermarktketens springen daar op in en nemen zogenaamde 'vergeten groente' op in hun assortiment. Pastinaak, Schorseneer, Rettich, Zeekraal en Lamsoor komen terug in de schappen. Historische groente met een karakteristieke smaak, een vergeten smaak.

De smaak van vroeger in de winkel van nu

In diverse supermarkten komen steeds vaker de zogenaamde alternatieve producten in de de schappen te liggen. Ecologische en biologische AGF-artikelen (aardappelen, groenten en fruit) krijgen een eigen plekje in de afdeling of worden geïntegreerd tussen de andere producten aangeboden. De term 'vergeten groente' is door Jac Nijskens in ons land geïntroduceerd. Anderen gebruiken liever de term historische groente.

Bron: Lebensmittelfotos, PixabayBron: Lebensmittelfotos, Pixabay

Schorseneer

De schorseneer heeft een donkere schil, maar is een witte wortel. De naam komt van het Italiaanse woord scorzone, dat zwarte adder betekent. Schorsenerensap zou een goed middel zijn tegen adderbeten, was de overtuiging vroeger. In het Oud Hollands wordt het dan ook wel Adderkruid genoemd. In het einde van de zeventiende eeuw worden voor het eerst in ons land schorseneren geteeld. Nog een andere naam voor schorseneren is keukenmeidenverdriet. Waarschijnlijk komt deze naam vanwege het feit dat bij het schillen van schorseneren een witte kleverige sap vrijkomt, waardoor het gebruik van handschoenen aan te raden is.

Een simpel receptje met schorseneren

  • Schil de schorseneren
  • snijd ze in stukjes
  • kook de gesneden stukjes
  • Doe er een scheutje azijn of citroensap bij
  • Maak er een romige soep van

Bron: Stickfish, PixabayBron: Stickfish, Pixabay

Zeekraal

De zeekraal is een wilde plant die groeit aan de rand van zeewater of op een bodem die verzild is. Met name in het Waddengebied en Zeeland treft men deze beschermde eenjarige plant aan.

Recept zeekraal

Groente voor de armen.
  • Roerbak de zeekraal: klaar
  • Blancheer zeekraal en verwerk deze in salade: klaar
  • Kook zeekraal kort en eet het als warme groente: klaar

Tip: Doe er geen zout bij, het product is zelf zout genoeg.

Lamsoor

Ook deze plant is te vinden op de Wadden en in Zeeland. Hij groeit op de schorren en slikken op de grens van eb en vloed. In Zeeland wordt deze plant ook wel zulte genoemd en was groente voor de armen.

Bereidingswijze lamsoor

  • Kort koken uiteraard zonder zout

Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Pastinaak

Tijdens het Leidens ontzet werd hutspot gegeten, met pastinaak als een basisingrediënt.
Een wortel die bij de Romeinen en Grieken al in rode wijn met kruidnagels werd gekookt. Tijdens de veldtochten namen de Romeinse soldaten pastinaak mee. In de Middeleeuwen was de pastinaak een typisch volksvoedsel. Tijdens het Leidens ontzet werd hutspot gegeten, met pastinaak als een basisingrediënt.

Gebruik pastinaak

Pastinaak heeft veel overeenkomsten met de huidige winterwortel of winterpeen. Hij kan rauw, gekookt en gestoofd worden gegeten en is ook een uitstekend product om in stamppot te verwerken. Ook frituren is lekker, de smaakt lijkt op de chips van aardappels. Gebakken pastinaak is heel lekker, maar het is aan te bevelen om ze net als aardappels even voor te koken. Pastinaak is ook een uitstekende smaakmaker voor bijvoorbeeld soep.

Bron: Peter Bubenik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Peter Bubenik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Rettich of rammenas

Rettich is familie van de radijs. De witte wortel werd al voor onze jaartelling door de Chinezen geteeld. Rettich wordt ook wel rammenas genoemd.

Gebruik van rettich

Rettich is een lekkere smaakmaker voor salades. Als het geraspt is kan het een lekkere toevoeging in yoghurt en bij verse kaas zijn.
© 2009 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vergeten historische groenten weer op het menuBrave Hendrik, pastinaak, schorseneer en huttentut zijn voorbeelden van groenten die al stammen uit de Middeleeuwen. In…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
Onbekende groentenOnbekende groentenWat is er mis met 'ouderwetse' groenten? Vroeger waren groenten zoals de pastinaak en de schorseneer populair, maar ze z…
Wortelgroenten en knollenWortelgroenten en knollenIn dit artikel vindt u informatie over vier verschillende wortelgroenten. De vier wortelgroenten die besproken worden zi…
Vergeten groentenVergeten groentenSommige groenten werden vroeger veel gegeten omdat ze gewoon voorhanden waren. Import en export was toen niet zo vanzelf…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele recepten"

Infoteur: Henbro
Laatste update: 24-08-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!