InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Bulgur: lekkere en gezonde tarwe

Bulgur: lekkere en gezonde tarwe

De dagelijkse portie aardappelen wordt steeds meer vervangen door andere voedingswaren zoals pasta of rijst. Bulgur is ook een goed alternatief voor aardappelen en bevat veel voedingsstoffen en kan je bovendien vetarm bereiden. Het is snel klaar en zowel warm als koud heerlijk.

Wat is bulgur?

Bulgur is tarwe dat eerst gestoomd is en dan gemalen. De korrels kunnen zeer fijn tot grof zijn. De kooktijd is afhankelijk van de dikte van de korrel. Het komt uit het Midden-Oosten. Er zijn variaties in de bereidingswijze en elke streek heeft zijn eigen specialiteiten. Je kan het gebruiken als vervanging voor rijst, couscous, pasta of andere granen in de meeste bereidingen.

Bulgur vind je bij buitenlandse winkels (Turkse zeker) en soms in natuurvoedingszaken.

Hoe klaarmaken?

Bulgur wordt gekookt in een beetje water (er moet ongeveer een centimeter water op de korrels blijven). Soms wordt er enkel heet water over gegoten en afgedekt. Zodra de korrels nat en warm worden, zwellen ze op. Hoe hard ze opzwellen hangt af van de dikte en van het merk.

Zelf bak ik de bulgur eerst kort in wat plantaardige olie en voeg ik pas water en zout toe als de korrels glazig beginnen te worden. Sommigen voegen olie toe vlak voordat ze water bij de bulgur doen en laten de bulgur niet aanbakken en nog anderen gebruiken enkel water. Er is een kleine variatie in smaak.

Een tip: fijne korrels kunnen hard klonteren. Door met een vork te roeren kan je dit voorkomen (of verminderen door te roeren met een vork vlak voor het opdienen als je al klonters hebt).

Bulgur kan je de volgende dag terug opwarmen door een beetje water erin te doen en goed te roeren tot alle korrels vochtig zijn.

Welke gerechten

Bulgur is een dankbaar ingedriënt dat heerlijk smaakt bij veel gerechten. Je kan het als bijgerecht (of voorgerecht) eten of als volwaardige maaltijd (vegetarisch of met vlees of gevogelte) of verwerkt in een slaatje. Het is allemaal even lekker.

Hieronder vind je mijn favoriete bulgurrecepten.

Recepten

Puur natuur

Dit is de meest eenvoudige bereiding van bulgur.

ingedriënten:
  • bulgur
  • water
  • zout
  • olie

bereiding:
Doe een volle eetlepel olie in een kookpot. Als de olie warm is, doe je er de bulgur bij. Roer de bulgur met een houten lepel tot het glazig wordt (een paar seconden tot een minuut afhankelijk van de dikte van de korrel). Voeg een beetje zout toe en roer terug. Doe er water bij en roer stevig tot de korrels vochtig zijn. Laat sudderen op een laag vuur (de korrels moeten ongeveer een centimeter onder water staan) en roer regelmatig zodat het niet aanbrandt.

opdienen
Heerlijk bij vlees of vis of gevogelte of in een slaatje.

variatie
Los wat tomatenconcentraat op in heet water in een kopje en voeg dit al roerend toe aan de gare bulgur. Eventueel wat bijkruiden.

Vegetarisch - mediterraan

ingedriënten
  • bulgur
  • ajuin
  • (rode)paprika
  • water
  • zout
  • olie

bereiding
Maak de bulgur klaar zoals in het recept hierboven. Snij de ajuin zeer fijn en de paprika in kleine blokjes (kleiner dan 5mm is het lekkerste en toont ook zeer mooi met al die fijne stukjes erin). Bak de ajuin glazig in een beetje olie. Voeg er de paprika toe en laat bakken tot de paprika net niet zacht is. Roer de paprika-ajuin onder de bulgur en dien warm of koud op.

variatie
Ook dit gerecht kan je wat opsmukken met tomatenconcentraat en / of kruiden. Dit is ook lekker onder een slaatje met kropsla en / of rucola met wortelen (de wortelen kan je ook in fijne blokjes rauw toevoegen als je niet graag een slaatje hebt: zo krijg je meer groenten binnen).

Met gestoomde kip en groenten

Dit maak ik klaar met een eenvoudige stoomkoker (van onder een potje voor het water en daarboven 2 verdiepingen met gaatjes in).

ingedriënten
  • kippefillet (of boutjes)
  • bulgur
  • wortelen
  • water
  • zout
  • olie
  • tomatenconcentraat

bereiding
Maak de bulgur klaar zoals bij het eerste recept. Snij de wortelen in schijfjes (de dikte is afhankelijk van de dikte van de kip: bij grote brokken kip, snij je de wortelen in dikke schijfjes) en leg ze in de onderste potje van de stoomkoker. Schik de kip in de andere en laat koken tot de kip gaar is. Snij de kip in brokken en de wortelen in kleine stukjes (een paar milimeter groot). Los wat tomatenconcentraat op in heet water in een kopje. Meng alles met een vork onder de bulgur en dien op.

tip
De kip kan je voor het stomen al in brokken snijden. Dat verkort de stoomtijd (zo heb je binnen een tiental minuten al eten).

variatie
Je kan ook andere groenten zoals erwtjes of selder verwerken in dit gerecht. Dit is ook heel lekker in een fris slaatje met wat kropsla of rucola of ijsbergsla.

Lees verder

© 2008 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eetcultuur: TurkijeEetcultuur: TurkijeTurks eten is heerlijk. De keuken is uitgebreid en divers. Turken zijn dol op lekker eten en vooral met mooi weer geniet…
Couscous, het volksvoedsel van Noord-AfrikaIn grote delen van Noord-Afrika is couscous wat hier in Nederland de aardappelen zijn. Vooral in Marokko en Algerije wor…
Recepten voor Turkse pilav en pilavlik bulgurTurkse rijst kan op tientallen manieren gemaakt worden. Iedere moeder, maar ook iedere schoonmoeder, zal het op haar eig…
De traditionele Turkse keukenDe Turkse keuken is zeer uitgebreid. Er is wat wils voor iedereen: vegetarische schotels en licht verteerbare slaatjes,…
Albanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappenAlbanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappenDe Mediterrane keuken staat bekend als een van de populairste keukens van de wereld. Turkse baklava, Griekse feta en Ita…

Reageer op het artikel "Bulgur: lekkere en gezonde tarwe"

Reacties

Cham, 08-09-2014 17:47 #4
Lijkt me heerlijk allemaal. En heb nu ook bulgur gemaakt. Mijn vraag is: moet het na bereiden n droge korrel worden net als rijst, of iets meer richting de risotto? Want bij mij smaakt lekker maar wat plakkerig. En de korrel is te eten, maar wel lichtjes hard.
Ben benieuwd, hoor t graag!
Groetjes cham Reactie infoteur, 10-08-2015
Dankje voor je reactie. De korrel is meestal droog, maar er zijn ook mensen die een kleverige bulgur verkiezen, net als rijst ;-)
Als het te hard is, kan u best nog even laten rusten, dan wordt het zachter.

mvg,

Loes, 22-05-2012 15:42 #3
Ik ken dit product nog niet en ik ben diabeet. De vraag is het wel geschikt voor de diabeten. Dank U. Reactie infoteur, 08-10-2012
Bulgur is gewoon geplette graan. Je kan het eten als diabeet, maar niet in grote hoeveelheden. Het is wel een gezonder alternatief als aardappelen of pasta voor u.

Nesibe (infoteur), 04-04-2009 22:16 #2
Beste Ben,

Bulgur is heel snel gaar en ik denk dat het op de bbq snel zal aanbranden. Je kan eventueel wel bulgur met kruiden mengen, wat bevochtigen (water of tomatenpurre met water) en in zilverpapier wikkelen en zo laten klaarstomen. Ik heb dit zelf niet geprobeerd, maar het is volgens mij wel mogelijk.

Een traditioneel Turks gerecht dat bij BBQ wordt gemaakt is "kisir". Dat is een heerlijk alternatief voor een pastasalade. Hieronder de bereiding:
- doe wat bulgur in een ovenschotel en giet er kokend water over tot alles onder water staat
- dek af en laat wachten
- als de bulgur gaar is, voeg er dan kruiden (verse dille of peterselie bijvoorbeeld en/of paprikapoeder en/of pili pili), beetje tomatenpurree naar smaak (vaste tomatenpurree eerst mengen met warm water: 1 eetlepel tot 1 soeplepel tomatenpurree afhankelijk van je voorkeur), citroensap en zout toe
- voeg er kleine blokjes komkommer en/of lente-uitjes aan toe voor extra smaak

Kisir wordt meestal geserveerd samen met een slaatje of in bootjes van slablaadjes (hiervoor worden de binnenste bladeren van kropsla gevuld met kleine worstjes gemaakt van kisir). De sla past er vooral heel goed bij als je het gerecht pikant maakt (er wordt vaak pikante paprikapaste of pili pili aan toegevoegd).

Er zijn ontzettend veel variaties op mogelijk afhankelijk van de kok(in).

Smakelijk!

Ben, 03-04-2009 08:23 #1
Kan het ook op de BBQ?

Infoteur: Nesibe
Laatste update: 06-05-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Turkse gerechten
Reacties: 4
Schrijf mee!