InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Griekse yoghurt – Voordelen en smoothie recepten

Griekse yoghurt – Voordelen en smoothie recepten

Griekse yoghurt – Voordelen en smoothie recepten Griekse yoghurt is een van die voedingsmiddelen die naast zijn goede smaak ook nog eens goed is voor de gezondheid. Tijdens het productieproces wordt deze yoghurt ontdaan van vloeibare wei en lactose waarna een pittig, zacht, romig product overblijft. Griekse yoghurt bevat dubbel zoveel proteïnen, half zoveel koolhydraten en half zoveel natrium als zijn reguliere variant. Dit maakt deze yoghurt het ideale voedingsmiddel als toevoeging aan je dagelijkse gezonde smoothie. Hou er wel rekening mee dat hoewel sommige varianten van Griekse yoghurt een hoger vetgehalte en lager calciumgehalte bevat, deze bijna dubbel zoveel kan kosten dan normale yoghurt.

Griekse yoghurt vs reguliere yoghurt

Het grote verschil tussen Griekse yoghurt en reguliere yoghurt ziet in het productieproces. Griekse yoghurt wordt gezeefd om vloeibare melkwei te verwijderen. Hierdoor krijgt het zijn dikkere consistentie. Door het zeven wordt ook een groot deel van de lactose en suikers die in de wei aanwezig zijn verwijderd.

Overzicht van de verschillen:

  • Griekse yoghurt is rijker aan proteïnen, soms zelf tot dubbel zo veel als in gewone yoghurt. Dit maakt het ook aantrekkelijk voor vegetariërs.
  • Griekse yoghurt bevat ongeveer de helft minder koolhydraten dan zijn gewone variant. Yoghurt met minder toegevoegde suikers zullen ook minder koolhydraten bevatten.
  • Wat het vetgehalte betreft moet je uitkijken. Beide soorten kies je best voor de vetarme of vetvrije variant.
  • Griekse yoghurt bevat ongeveer de helft minder natrium dan gewone yoghurt. Dit is belangrijk om weten aangezien te veel zout het risico verhoogt op hart- en vaatproblemen.
  • Griekse yoghurt verliest calcium tijdens het productieproces. Reguliere yoghurt biedt ongeveer 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid terwijl Griekse yoghurt slechts 20%.

Voordelen van Griekse yoghurt

  • Rijk aan proteïnen. 13 tot 20 gram wat overeen komt met 70 gram mager vlees ( twee keer zoveel als in gewone yoghurt)
  • 50% minder natrium. Te veel natrium in voeding kan leiden tot hypertensie, diabetes of chronische nierziekte
  • Makkelijker te verteren. Griekse yoghurt bevat minder koolhydraten dan gewone yoghurt waardoor het ook armer zal zijn aan lactose en suikers. Deze kunnen de maag sterk verstoren.
  • Helpt bij de spijsvertering
  • Door zijn dikke en romige consistentie, kan Griekse yoghurt gemakkelijk worden vervangen in bereidingen voor zure room, roomkaas, mayonaise, boter en eieren en olie.

Smoothie recepten

Kiwi smoothie

Ingrediënten:
  • 2 rijpe kiwi’s, geschild en in stukjes gesneden
  • 1 rijpe banaan
  • 1/2 kopje koude amandelmelk of vanille
  • 1/2 kopje vetvrije Griekse yoghurt
  • 1 eetlepel biologische honing

Bereiding:
Meng al deze ingrediënten in een blender en mix op lage snelheid. Serveer onmiddellijk daarna.

Kiwi, banaan en mango smoothie

In deze yoghurt smoothie wordt mango toegevoegd om de nodige zoete smaak te leveren zonder gebruik van toegevoegde suikers. Ook de kleur die hierdoor tot stand komt zal zorgen voor een complete ervaring.

Ingrediënten:
  • 1 kiwi doormidden gesneden
  • 1 banaan doormidden gesneden
  • 1/2 kopje gesneden mango (vers of bevroren)
  • 50 gram vetvrije Griekse yoghurt

Bereiding:
Meng alle ingrediënten in een blender beginnend bij een lage snelheid. Voer het tempo op zodat je een mooie egale massa krijgt. Serveer koud en garneer eventueel met schijfjes kiwi.

Aardbei, banaan, yoghurt smoothie

Dit is de ideale smoothie tijdens om te nuttigen na een fitnessbeurt. De extra proteïnen zullen helpen bij het versterken en onderhouden van de spiermassa. Ook als vegetariër krijg je op deze manier voldoende proteïnen binnen.

Ingrediënten:
  • 4-6 middelgrote aardbeien
  • 1 rijpe banaan
  • Vanillepoeder
  • 50 gram vetvrije Griekse yoghurt
  • 6-8 ijsblokjes

Bereiding:
Meng al de ingrediënten met een blender tot je een mooie massa verkrijgt. Als je niet bezorgd bent over het aantal calorieën kan je gerust de Griekse yoghurt met aardbeien toevoegen om een nog intensere smaak te verkrijgen.

Cantaloupe, watermeloen, banaan smoothie

ingrediënten:
  • 1/2 kopje verse of bevroren cantaloupe
  • 1/2 kopje verse of bevroren watermeloen
  • 1 rijpe gesneden banaan
  • 50 gram vetvrije Griekse yoghurt
  • 2 eetlepels vers gemalen lijnzaad

Bereiding:
Meng al de ingrediënten met een blender en mix op lage snelheid. Serveer vervolgens onmiddellijk. Het toegevoegde lijnzaad zal een extra boost geven aan proteïnen en antioxidanten. Let er wel op dat het lijnzaad direct moet worden geconsumeerd eens ze wordt blootgesteld aan lucht. In dit geval verliezen ze al hun gezondheidsvoordelen.
Gerelateerde artikelen
Gezonde smoothie receptenGezonde smoothie receptenMet de juiste ingrediënten maak je jouw ideale smoothie die ook nog eens gezond en lekker is. Soms is het lastig om te w…
Smoothies voor soepel, mooi, vol en glanzend haarSmoothies voor soepel, mooi, vol en glanzend haarMooi, soepel, vol en glanzend haar krijg je door het eten van proteïnen en vitamine B. Deze bevinden zich onder andere i…
Zelf yoghurt makenYoghurt is heerlijk als ontbijt en nagerecht, maar het kan ook worden gebruikt bij de bereiding van verschillende gerech…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ajale, Pixabay
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/1761189/2013/12/19/Yoghurt-voor-iedereen.dhtml
  • http://www.dieetvandaag.nl/2912/2013/07/21/de-voordelen-van-griekse-yoghurt/

Reageer op het artikel "Griekse yoghurt – Voordelen en smoothie recepten"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 14-01-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!