InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf yoghurt maken

Zelf yoghurt maken

Yoghurt is heerlijk als ontbijt en nagerecht, maar het kan ook worden gebruikt bij de bereiding van verschillende gerechten. Het is kant en klaar te koop in de winkel, maar wat is er nou leuker dan het zelf te maken?

Benodigdheden

  • 1 liter melk (hoe vetter de melk, hoe vetter de yoghurt)
  • 60 ml yoghurt
  • thermosfles
  • thermometer
  • gasfornuis
  • maatbeker
  • oven
  • pan

Bereiding

De de liter melk in een pan en breng het aan de kook. Laat vervolgens de melk afkoelen tot een temperatuur van ongeveer 42 graden. Neem 120 ml van de afgekoelde melk en de 60 ml yoghurt, meng deze met elkaar. Doe het yoghurt/melk mengsel bij de rest van de melk en roer alles goed door elkaar.Verwarm de thermosfles voor en doe het yoghurt/melk mengsel hierin. Plaats de thermosfles op de verwarming of in de oven met een temperatuur tussen de 36 en 42 graden voor gedurende 24 uur(een warme verwarming kan voldoende zijn). Als de yoghurt dik genoeg is geworden kan deze in de koelkast bewaard worden.

Tips

  • Van de overgebleven yoghurt kan er weer nieuwe yoghurt gemaakt worden, gebruik wel na een keer of 5 nieuwe yoghurt
  • Probeer eens te variëren met het vetgehalte van de yoghurt en melk om zo de lekkerste yoghurt te krijgen
  • De yoghurt kan ongeveer 1 week in de koelkast bewaard worden

Waarom zelf yoghurt maken?

Waarom zou je zelf yoghurt maken als je het zelf kunt kopen? Het is namelijk heel leuk om te doen, je kunt zelf gaan experimenteren met verschillende smaken. Daarnaast is het ook goedkoper en vaak lekkerder. Er wordt een keer gebruik gemaakt van de "supermarktyoghurt" omdat hier de melkzuurbacteriën in zitten die nodig zijn voor het omzetten van lactose in melkzuur. Lactose wordt ook wel melksuiker genoemd. Hoe meer lactose om wordt gezet in dit melkzuur, hoe zuurder de yoghurt wordt. Door hiermee te experimenteren kan er van dunne drinkyoghurt tot dikke romige yoghurt gemaakt worden.
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelfgemaakt broodbeleg met yoghurtMisschien zijn dit geen voor de hand liggende pasta’s voor de boterham, maar toch laat de aangename smaak van het beleg…
Valentijn smoothiesValentijn smoothiesMaak Valentijn bijzonder met één van de volgende Valentijn smoothies. Sommige van deze smoothies zijn ideaal voor een on…
Eenvoudige zoete dessertsEenvoudige zoete dessertsVreemd, maar veel mensen besteden weinig tot geen aandacht aan het desserts. Als het al geserveerd wordt. Als men aan ee…

Reageer op het artikel "Zelf yoghurt maken"

Reacties

Cabelona (infoteur), 12-02-2015 14:31 #2
Beste Kees,

De melk wordt eerst gekookt om de bacteriën te doden die schadelijk kunnen zijn, de melk hoeft echter maar kort gekookt te worden. Omdat na toevoeging van de yoghurt (en dus de goede melkzuurbacteriën) de melk verhit wordt, wordt er een ideale voedingsbodem gecreëerd voor bacteriën en gisten. Als de gepasteuriseerde melk niet eerst gekookt wordt bestaat er een kans dat schadelijke bacteriën ook gaan groeien, dit wil je niet. Gepasteuriseerde melk is namelijk maar tot 70 tot 80 graden verhit, hiermee zijn nog niet alle bacteriën gedood. De reden dat er na 5 keer yoghurt maken met dezelfde stam aangeraden wordt om weer opnieuw te beginnen met een bijvoorbeeld supermarkt yoghurt is dat er na zoveel keer toch schadelijke bacteriën in de stam terecht kunnen komen. Thuis hebben de meeste mensen helaas niet de mogelijkheid om zelf goede stammen te ontwikkelen.

In supermarkt yoghurt zitten inderdaad nog levende melkzuurbacteriën in, maar uiteraard kunnen ook biologische yoghurt of yoghurt van de boer gebruikt worden. Voordeel van de meeste supermarkt yoghurt is, is dat de stammen dusdanig ontwikkeld zijn dat er een consistent product ontstaat, dit kan voordelig zijn voor je eigen gemaakte yoghurt.

Kees van den Hoek, 15-01-2015 19:21 #1
Zelf yoghurt maken met supermarktyoghurt… zitten daar nog werkzame bacteriën in?
Is het niet beter om biologische yoghurt te kopen met bacterie stammen?
Waarome moet ik de verse melk, ja het lieffst bij een biologische boer kopen…
Eerst koken? Niet goed voor de smaak en voor de melkbestanddelen die daardoor -van smaak en kwaliteit, veranderen
Volle melk is altijd beter, betere smaak en gezonder

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 29-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 2
Schrijf mee!