InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Eiwitrijk voedsel

Eiwitrijk voedsel

Eiwitrijk voedsel Wanneer u spieren wilt opbouwen of juist wilt afvallen, kan eiwitrijk voedsel u hier goed bij helpen. U lichaam heeft namelijk eiwitten nodig om spieren op te kunnen bouwen. Ook wordt eiwitrijk voedsel veel gebruikt bij diëten om vet te verliezen. Wat zijn nu de beste bronnen om eiwitten uit te halen?

Eiwitrijk voedsel

In dit artikel worden de beste voedingsbronnen opgesomd die rijk zijn aan eiwit en arm zijn aan koolhydraten en slechte vetten.

Mager vlees

Wanneer u meer eiwitten binnen wilt krijgen is mager vlees een goede toevoeging aan uw dieet. Kipfilet is bijvoorbeeld een uitstekende keuze als eiwitbron. Het is rijk aan eiwitten en laag in vet, koolhydraten en calorieën. Kipfilet is ook erg geschikt voor het opbouwen van spiermassa. Kipfilet bevat per 100 gram ongeveer 18 gram aan eiwit, 3 gram aan koolhydraten en 3 gram aan vet.

Ook zalm wordt beschouwd als een erg goede bron om eiwitten binnen te krijgen. Zalm bevat veel Omega-3 vetzuren, die ondersteunend werken bij het verliezen van gewicht. Zalm bevat per 100 gram ongeveer 20 gram aan eiwit, 2,5 gram aan koolhydraten en 13 gram aan vet.

Verder is tonijn een erg goede bron om eiwitten uit te halen. Ook tonijn is rijk aan Omega-3 vetzuren. Een voordeel van tonijn is dat u kunt kiezen voor tonijn in blik, wanneer geen tijd heeft om de tonijn te bereiden. Tonijn bevat per 100 gram ongeveer 21,5 gram aan eiwit, 0 gram aan koolhydraten en 15,5 gram aan vet.

Hard gekookte eieren

Een hardgekookt eitje bevat 6 gram eiwitten en 80 calorieën. Eieren lijken misschien een minder belangrijke bron van eiwitten maar zijn een geweldige aanvulling. Eieren zijn gemakkelijk en snel te bereiden. U kunt aan het begin van de week een aantal eieren koken, voor de rest van de week.

Melk, Magere Yoghurt en Eiwitpoeder

Ook zuivelproducten zoals melk en yoghurt hebben een hoog eiwitgehalte. Door Yoghurt en dan in het bijzonder magere yoghurt te eten, kunt u op een gezonde manier uw eiwitinname verhogen. Let op dat u niet voor een yoghurt kiest waaraan veel zoetstoffen zijn toegevoegd. Magere yoghurt bevat per 100 gram ongeveer 3,8 gram aan eiwit, 4,4 gram aan koolhydraten en 0 gram aan vet.

Het drinken van een glas melk per dag levert u ongeveer 7 eiwitten op. Verder is melk ook rijk aan calcium, wat goed is voor uw botten. Melk bevat per 100 ml ongeveer 4 gram aan eiwit, 5 gram aan koolhydraten en 1,5 gram aan vet.

Wanneer u niet van melk houdt, kunt melk mixen met eiwitpoeder om er een andere smaak aan te geven. Wanneer u spieren probeert op te bouwen is het gebruiken van eiwitpoeder aan te raden. Eiwitpoeder is vanwege het hoge eiwitgehalte zeer populair bij de meeste diëten.

Noten

Ook het eten van een handje noten is een goede manier om eiwitten binnen te krijgen. Amandelen zijn een goed voorbeeld van eiwitrijke noten. Verder zijn amandelen rijk aan goede vetten, namelijk de Omega-3 vetzuren. Amandelen bevatten per 100 gram ongeveer 18 gram aan eiwit, 5,5 gram aan koolhydraten en 54 gram aan vet.

Ook walnoten zijn een goede eiwitbron, deze kunt u bijvoorbeeld toevoegen aan uw salade of gebruiken als een tussendoortje. Walnoten bevatten per 100 gram ongeveer 14 gram aan eiwit, 12 gram aan koolhydraten en 62 gram aan vet.

Lees verder

© 2013 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vegetarisch eiwitrijk eten, vleesvervangingTegenwoordig is een eiwitrijk dieet helemaal in, je kan veel afvallen door weinig koolhydraten te eten en veel eiwitrijk…
Een proteïne dieet, wat is dat?Een proteïne dieet, wat is dat?Een proteïne dieet, wat is dat eigenlijk? Als je op dieet wilt dan willen de meeste mensen het liefste snel afvallen en…
Eiwit dieet: Hoe werkt het eiwitrijk of proteïne dieet?Het eiwit dieet is op dit moment waanzinnig populair. Het verbrandt gericht vet en geen spiermassa. Je kunt het eenvoudi…
Eiwitten voor spieropbouw: hoe zit dat?Eiwitten voor spieropbouw: hoe zit dat?Eiwitten zijn de bouwstenen van het menselijk lichaam. Om ons lichaam gezond en sterk te houden moet het voedsel veel go…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Condesign, Pixabay
  • http://www.calorielijst.nl/

Reageer op het artikel "Eiwitrijk voedsel"

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gespierd worden
Schrijf mee!