InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Feiten en fabels over bananen

Feiten en fabels over bananen

Een banaan is een vrucht, afkomstig van de bananenplant. Het heeft een langwerpige, licht gebogen vorm en is geel. De bananenplant is in werkelijkheid 's werelds grootste kruid. Maar volgens de tuinbouwkundige definitie wordt de banaan bij de groenten gerekend. Omdat de banaan als nagerecht, dan wel als tussendoortje wordt genuttigd, wordt de banaan in culinaire zin als vrucht omschreven.

Waar of niet waar?

Bananen zijn rijk aan vezels. Vezels komen voornamelijk voor in fruit, groenten, volkoren brood en peulvruchten en worden niet verteerd. Daarom komen ze onveranderd aan in de dikke darm. De darmbeweging wordt gestimuleerd en stoffen komen hierdoor vrij door de bewerking van de darmbacteriën. Wie dacht dat bananen slecht voor de darmen zijn en verstoppingen veroorzaken, heeft het mis. Bananen dragen net als andere soorten fruit mee aan de goede spijsvertering en stoelgang.

In Japan is het bananendieet een hit. Men neemt iedere ochtend als ontbijt een banaan, om vervolgens als lunch en diner alles te kunnen nuttigen. Al kan een banaan lekker en snel als ontbijt dienen, het heeft geen magische uitwerking voor de stofwisseling. Door enkel met banaan te ontbijten en de rest van de dag meer te eten dan je nodig hebt, kom je alsnog aan. Bovendien zul je met alleen een banaan niet fit en sterk genoeg zijn om de rest van de dag er tegenaan te kunnen.

Bananen kunnen bijdragen aan het verbeteren van de stoelgang. Het hangt echter af van de rijpheid. Hoe rijper de banaan, hoe beter, doordat rijpere bananen meer vezels bevatten. Niet rijpe- en bakbananen, bevatten veel 'resistant starch', dit houdt in dat we dit niet kunnen verteren en dat kan veel (verstopping) klachten veroorzaken.

Bananen...

  • zijn afkomstig van de bananenboom. De bananenboom is echter geen boom, maar een hele grote plant.
  • wegen gemiddeld 150 gram. Een verse banaan van 100 gram bevat: 88 - 116 kcal en ongeveer 20 - 25 gram koolhydraten. Daarbij bevat de banaan 1,2 gram eiwitten, 0,2 gram vetten (waarvan 0,1 gram onverzadigd) en 0,4 gram vezels.
  • leveren met twee stuks voldoende energie om 90 minuten ingespannen te bewegen.
  • kunnen een natuurlijk werend effect hebben op het lichaam bij brandend maagzuur.
  • bevatten diverse vitaminen en mineralen, zoals (bij 100 gr): 88 mg kalium, 8,7 mg vitamine C, seleen, magnesium, tryptofaan (aminozuur).
  • kunnen een kater bestrijden, omdat de hoge dosis magnesium de bloedvaten ontspant en de hoofdpijn weg kan nemen. Er ontstaat een energieboost door de aanwezige fructose, glucose en sucrose. TIP: drink bij een kater een milkshake banaan, gezoet met honing! De maag wordt gekalmeerd en herbevochtigd door de banaan. Honing verlaagt het bloedsuikerniveau.
  • helpen het rijpingsproces van andere soorten fruit, door de productie van het rijpingsgas ethyleen.
  • kunnen bijdragen aan het verhelpen van een depressie, door het stofje tryptofaan, dit draagt bij aan de aanmaak van serotonine. Dit stofje heeft men nodig om zich weer 'happy' te voelen.
  • helpen tegen een ochtendhumeur en stress. Een banaan bevat kalium. Dit is een vitaal mineraal dat de hartslag normaliseert, zuurstof naar de hersenen stuurt en de waterbalans van het lichaam regelt. Ons metabolismeniveau stijgt zodra we gestrest zijn en verminderd het kaliumgehalte, waardoor het belangrijk is opnieuw aan te maken.
  • kunnen wratten helpen verwijderen. Bananen hebben een sterke antivirale werking, dit zorgt ervoor dat het rottingsproces wordt uitgesteld. TIP: Bevestig een stukje bananenschil tegen een wrat met de gele kant naar buiten gericht.
© 2014 - 2019 Laurab84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar zijn bananen goed voor?Waar zijn bananen goed voor?De banaan is een lange en ietwat kromme gele vrucht, wat groeit aan een bananenplant. Deze bananenplant is ís werelds gr…
Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Zijn bananen wel gezond? Dat is een vraag die vele mensen zich stellen. Vaak wordt wel eens verteld dat ze veel calorieë…
Smoothies tegen slapeloosheidSmoothies tegen slapeloosheidResearchers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen slapeloosheid en voeding. Sommige voedingsmiddelen (e…
ChocoladebananenEen lekker stukje bevroren banaan met een jasje van knapperige chocola. Makkelijk te maken en erg leuk voor de kinderen!…
Dieet en banaan, mag men bananen eten tijdens een dieet?Dieet en banaan, mag men bananen eten tijdens een dieet?Bananen behoren eveneens tot de consumeerbare fruitsoorten. Bananen hebben, ondanks het gegeven dat ze tot de consumeerb…

Reageer op het artikel "Feiten en fabels over bananen"

Infoteur: Laurab84
Gepubliceerd: 20-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!