InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kokosolie goed voor elk!

Kokosolie goed voor elk!

Kokosolie of kokosvet is niet alleen goed om in te bakken of om mee te bakken het heeft meerdere functies. Zo kan het ook dienen als onder andere: deodorant, aftersun, bodylotion, haarmasker, make-up remover en als glijmiddel!

Kokosolie of kokosvet

Kokosolie is in warme landen een olie. Het smeltpunt van kokosolie ligt tussen de 24 en 26 graden daardoor blijft de kokosolie in Nederland vaak hard. Kokosolie of kokosvet houdt allebei hetzelfde in.

Transvetten

Kokosolie is een verzadigd vet en is de nummer één vet om in te bakken. Zonnebloemolie en olijfolie zijn onverzadigde vetten en veranderen in transvetten. Transvetten staan gerelateerd aan verschillende ziektes zoals kanker, diabetes en obesitas. Kokosolie heeft een sterke structuur en omdat het een verzadigd vet is, is het ongevoelig voor hitte en oxidatie door bijvoorbeeld zonlicht of contact met zuurstof. Het is daarom langer houdbaar en het wordt niet giftig tijdens het bakken. Dit maakt dat je er ook heel goed in kan frituren. Het kan keer op keer verhit worden zonder dat er vrije radicalen ontstaan die je lichaam niet wilt.

Laurinezuur

Kokosolie bestaat voor 50% uit laurinezuur, moedermelk bestaat voor 30% uit laurinezuur. Laurinezuur is een verzadigd vetzuur met de chemische notatie C12:0. Het behoort tot de middellange keten vetzuren. Laurinezuur wordt door het lichaam omgezet in monolaurine. Een eigenschap hiervan is dat het virussen en schimmels tegen gaat omdat het een antimicrobiële werking heeft. De middellange vetzuurketens van kokosolie worden heel snel verteerd en worden nauwelijks opgeslagen als vet en dit geeft energie. Het volgende gebeurde in de 40-er jaren; In Amerika probeerden de veeboeren hun koeien vet te mesten met kokosolie. Het bleek alleen dat de koeien er actief en slank van werden. Ze zijn toen overgestapt op mais en soja. De koeien werden daardoor dik zonder dat ze veel voer aten. Een prima oplossing voor de veeboeren en voor ons?

Vetten

De afgelopen 30 jaar zijn we bang gemaakt voor vetten. Het zou ons dik maken en niet goed zijn voor onze hart- en bloedvaten. Dit kan een reden zijn dat de meeste mensen steeds minder vetten zijn gaan eten. Het resultaat hiervan is dat de helft van de Nederlanders te dik is. Per dag sterven er 51 mannen en 58 vrouwen aan hart-en vaatziekten. De totale sterfte is onder de vrouwen het hoogst; 30%. Er sterven dus meer vrouwen aan hart- en vaatziekten dan aan een andere ziekte (cijfers Hartstichting). Het is wél bekend dat de kans op een hartaanval verhoogd wordt door het eten van transvetten. Als bouwstof hebben we er niks aan en ze belasten de lever. Bij het hard maken of worden van vloeibare, plantaardige oliën ontstaan transvetten.

Wat is een goed soort kokosolie?

Extra vierge kokosolie krijg je door de kokosnootpulp te persen óf door het een natuurlijke fermentatie te laten ondergaan. Op deze manier wordt het opneembaar voor de darmen en de huid. Alles wat niet extra vierge kokosolie is, wordt gedroogd onder hoge temperaturen en daarna gebleekt, geraffineerd en vaak ook ontgeurd. Dit betekent dat door al deze bewerkingen de gezonde stoffen worden verwijderd. Als je kokosolie wilt gebruiken kies dan zoveel mogelijk voor de extra vierge, ook als je deze gebruikt om op je huid te smeren. De biologische varianten zitten meestal in een glazen pot. Extra vierge kokosolie heeft geen negatieve invloed op je cholesterolgehalte.

Leuke weetjes over kokosolie

  • Je kunt met behulp van andere ingrediënten zoals zuiveringszout en Keltische zeezout zelf tandpasta maken
  • Kokosolie is goed voor de HDL-cholesterolspiegel
  • Je kunt kokosolie ook als gezichtscrème gebruiken
  • Meng 25 gram rauwe cacao met 50 gram gesmolten kokosolie en je hebt je eigen verantwoorde chocolade waar je nog van alles aan toevoegen kan zoals; noten, rozijnen, kokosrasp enz. Twee uur in de diepvries en lekker smullen
  • Kokosolie heeft een stimulerend effect op de schildklier
  • Kokosolie wordt gemaakt uit het vruchtvlees van de kokosnoot. Het vruchtvlees wordt geperst en daaruit wordt de kokosolie gewonnen. Na de persing wordt de ruwe kokosolie gefilterd en niet verder geraffineerd
© 2014 - 2019 Dyonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding: de kokosnootGezonde voeding: de kokosnootDe kokosnoot behoort tot de meest voedzame vruchten op onze aarde maar toch worden ze heel vaak over het hoofd gezien. D…
De geneeskracht van kokosolieDe geneeskracht van kokosolieKokosolie is jarenlang ten onrechte verguisd. Het is een supergezonde olie voor inwendig en uitwendig gebruik. De niet-e…
Gezonde zoete lekkernijen met kokosolieGezonde zoete lekkernijen met kokosolieKokosolie is een prima vet om mee te bakken. Koekjes, taarten en cakes krijgen een volle en typische kokossmaak en het i…
Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie is gezond en lekker om mee te koken of om zo op de boterham te smeren. Maar wist je dat kokosolie ook heel fij…
Afvallen met kokosolieKun je afvallen met kokosolie? Kokosolie blijkt een echte superfood te zijn die je zeker kan helpen met het afvallen. Ho…
Bronnen en referenties
  • http://www.ahealthylife.nl/kokosolie-gezond-of-ziekmaker/
  • http://www.kokos-olie.nl/
  • http://www.kokosolieplein.nl/
  • http://energiekevrouwenacademie.nl/kokosolie-de-vette-slankmaker/

Reageer op het artikel "Kokosolie goed voor elk!"

Reacties

Dyonne (infoteur), 18-05-2015 14:17 #4
Beste Beja,

We zijn jaren lang bang gemaakt voor verzadigde vetten maar we hebben deze vetten nodig zoals bijv. roomboter en kokosolie. Transvetten daarin tegen niet zoals u zelf gelezen heeft op de site van hartstichting.

Zo hebben we ook suikers nodig maar niet de witte suikers in de winkel maar bijv. fruit waarin fruitsuikers zitten. Fruitsuikers uit het fruit halen heeft weer een negatief effect want in fruit zitten niet alleen de fruitsuikers maar ook vezels en vitamines en mineralen die ervoor zorgen dat de fruitsuikers goed door ons lichaam opgenomen kunnen worden.
Ook koolhydraten heeft ons lichaam nodig. Alleen goede vetten, suikers en koolhydraten en daar vergissen we ons nogal is in.
Ik eet liever dingen die uit de natuur komen dan uit een fabriek.

Omgedraaid heb ik het niet en dat is te vinden op meerdere sites. Ik gebruik al jaren kokosolie voor alles en nog wat en ik voel mij zoveel beter dan toen ik bijv. nog margarine at waarvan de formule bijna gelijk staat aan de formule van plastic.

Verdiep u maar is als u wilt in bij andere sites dan hartstichting of voedingscentrum.
Succes in u verder zoek tocht!

Beja, 25-03-2015 11:42 #3
Volgens mij draai je het helaas om. Dit komt van de site van de hartstichting:
Verzadigd vet
Verzadigde vetten verhogen het slechte LDL-cholesterolgehalte in het bloed en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet is bij kamertemperatuur vaak gestold. Het komt veel voor in dierlijke producten:
roomboter en margarine in een wikkel
volvette kaas en volle melkproducten
(vet) vlees
chocolade, koek, gebak en snacks
Ook in sommige plantaardige vetten komen veel verzadigde vetten voor, zoals:
cacaoboter
palmolie
kokosvet
Transvet
Transvetten hebben een ongunstig effect op het cholesterolgehalte. Veel meer nog dan verzadigde vetten. Transvetten verhogen het LDL-cholesterolgehalte en verlagen bovendien het gunstige HDL-cholesterol.
Vervanging van verzadigde vetten en transvetten door onverzadigde vetten heeft een gunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed.
Transvet ontstaat door chemische bewerking van (onverzadigde) vetten in de fabriek en zit vaak verborgen in:
koek en gebak
snacks
Ook natuurlijke producten bevatten transvet. Melk, roomboter, kaas, rundvlees en schapenvlees bevatten kleine hoeveelheden transvet.
Onverzadigd vet
Onverzadigde vetten verhogen het gunstige HDL-cholesterol in het bloed. Producten met veel onverzadigd vet zijn onder andere vloeibare bakproducten, oliën, noten en vette vis.
Onverzadigd vet komt voor als:
enkelvoudig onverzadigde vetzuren
meervoudig onverzadigde vetzuren (o.a. omega-3 vetzuren)

Marianne, 01-06-2014 21:14 #2
Hallo, kan ik gewoon een lepeltje kokosolie innemen of moet ik dat ergens mee mengen?

Groetjes Reactie infoteur, 30-06-2014
Hallo,

Je kan gewoon en lepeltje innemen, maar mee bakken of ergens doorheen doen kan ook. Kokosolie is veelzijdig te gebruiken!

Juliaheerink (infoteur), 30-01-2014 01:16 #1
Volgens mij ligt in Nederland niet het smeltpunt lager, maar is de temperatuur lager dan het smeltpunt. Reactie infoteur, 12-05-2014
Hallo Julia,

Een beetje een late reactie en inmiddels heb ik het ook veranderd. Bedankt voor de tip!

Infoteur: Dyonne
Laatste update: 03-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 4
Schrijf mee!