InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De Noordzee Schol

De Noordzee Schol

De schol is een platvis die voorkomt in de Noordzee. De schol is een ondergewaardeerd product, terwijl het een relatief goedkope vis is. Met deze vissoort valt oneindig te combineren, het is niet alleen gezond maar ook vooral lekker. Hoe herken je de schol? Hoe herken je de versheid van vis? Hoe word de schol gevangen? Welke bereidingswijzen zijn er voor de schol?

Wat is schol?

De Noordzee schol is een veel voorkomende vissoort die door de Nederlandse visserij wordt gevangen. We kunnen wel stellen dat schol een Nederlandse vis is. Deze soort valt onder de platvissen, dit betekent dat de vis op zijn zijde op de bodem van de zee leeft. De schol wordt als normale vis geboren en zwemt een bepaalde tijd als elk andere vis. Als hij een bepaalde lengte heeft gaat hij naar de zeebodem en gaat op zijn zijde verder door het leven. Hierdoor verkrijgt de schol zijn vorm van plat en breed. De lengte van de schol kan tot 90 cm worden. Het voedsel van de schol bestaat uit vissen, pieren en kreeftachtigen. De visserij op schol wordt voornamelijk gedaan met de boomkor en de twinrig methode.

Hoe herken je schol?

De kenmerken van de schol zijn:
  • Bruin van kleur, met rood oranje stippen (kant van de ogen). Andere zijde is wit.
  • Gladde huid.
  • Knobbels op zijn kop achter de ogen.

Hoe herken je de versheid?

De versheid van vis is belangrijk. De versheid van schol en andere vissoorten herken je aan de volgende punten.
  • De ogen van de vis moeten helder zijn.
  • De kieuwen moeten rood zijn, hoe roder de kieuwen hoe verser de vis.
  • Vis heeft een slijmlaag, deze moet duidelijk aanwezig zijn.
  • Vis hoort niet te stinken, de geur hoort een beetje zilt te zijn.

Het kopen van schol

Schol kan men bij elke visboer of viswinkel verkrijgen. Tegenwoordig kan men deze soort zelfs in de supermarkt kopen. Men kan de schol gefileerd (scholfilet) of panklaar verkrijgen. Als u de schol zo vers koopt, kan je aan de verkoper vragen om de vis panklaar te maken. Maar je kan dit ook zelf doen en het is helemaal niet zo moeilijk. Snij met een scherp mes de kop eraf, met een gewone schaar knip je de vinnen en de staart eraf en de schol is panklaar.

Bereidingswijzen

Met schol is veel te combineren. Het bereiden kan op verschillende manieren. Zo kun je schol bakken, stoven, roken en grillen. Ook is schol te verwerken in ovengerechten. Het voordeel van vis is, dat het snel gaar is en dat scheelt tijd met koken. Bij de visboer kan men recepten krijgen en deze kan je voorlichten over het bereiden. Ook op het internet zijn genoeg visrecepten te vinden. Het eten van vis is bovendien gezond en wordt aangeraden door artsen en diëtisten.
© 2013 - 2019 Frans224, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Noordzee Schol"

Infoteur: Frans224
Gepubliceerd: 25-08-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!