InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Consumentenbond: de beste pesto komt van de Lidl

Consumentenbond: de beste pesto komt van de Lidl

Basilicum, olijfolie (van de eerste persing), pijnboompitten en een of meer Italiaanse kazen vormen de ingrediënten voor pesto. Steeds meer Nederlanders zijn er gek op. Zelf maken is eenvoudig, maar er zijn ook prima pesto’s in een potje verkrijgbaar. De groene smaakmaker uit Italië is verkrijgbaar in elke supermarkt. De vraag is, welke pesto in een potje is de beste? De Consumentenbond zocht het uit. Pesto betekent in het Italiaans letterlijk ‘gestampt’. Het wordt namelijk bereid in een vijzel. De ingrediënten worden bij elkaar gevoegd en vervolgens geplet, gestampt. Terwijl de Italianen het roeren door de pasta, geserveerd met een gekookte aardappel en sperziebonen (althans volgens het oorspronkelijke gebruik uit de stad Genua, de stad waar pesto werd uitgevonden), eten Nederlanders het eventueel ook op een toastje of door de salade.

Top 10 van de beste pesto's uit een potje

Merk prijs per potje Waarderingscijfer Consumentenbond
1 Lidl, Baresa Pesto €0,90 6,8
2 Grand'Italia Pesto €2,40 6,8
3 Jumbo Pesto €1,50 6,7
4 Aldi, de kruidencompany Pesto €0,90 6,6
5 Euroshopper (AH) €1,40 6,6
6 Sacia Italia €2,55 6,5
7 Albert Heijn €1,80 6,4
8 Plus €1,80 6,3
9 Albert Heijn (vers, gekoeld) €2,00 6,2
10 Bertolli €2,35 5,8

Olijfolie

De ingrediënten van de pesto in een potje wijken af van die van de verse. De naam ‘pesto’ is niet beschermd en fabrikanten kunnen hun gang gaan. Dat doen ze ook. In de potjes zit bijna altijd olijfolie, maar wel in zodanig kleine hoeveelheden dat je hiet niet of nauwelijks proeft. In de pesto van Grand’Italia zit bijvoorbeeld maar 1,5% olijfolie. In die van Albert Heijn, Euroshopper en HEMA bevindt zich helemaal geen olijfolie. In de andere pesto’s is meer olijfolie verwerkt maar die is van mindere kwaliteit en niet van de eerste persing (extra vergine). Aangezien zonnebloemolie goedkoper is dan olijfolie, gebruiken de meeste pestofabrikanten die olie.

Pijnboompitten

De pijnboompitten vormen een vast ingrediënt van pesto. In vers gemaakte pesto zit 20% pijnboompitten. Maar niet in de potjes. De meeste etiketten vermelden dat de pesto 1 a 2 % pijnboompitten bevat. In de pesto van Albert Heijn bevindt zich 0,02% pijnboompitten. In de Euroshopperpot tref je geen enkele pijnboompit aan. Wat je wel aantreft zijn cashewnoten. Die zijn namelijk goedkoper en vervangen de pijnboompitten in de fabriekspesto.

Kaas

Hoe is het gesteld met dat andere dure ingrediënt, de kaas? In verse pesto hoort, volgens het oude recept, Parmezaanse kaas en Pecorino, ook kan de schapenkaas Grana Padano worden gebruikt. De fabrikanten zien dat anders: in sommige pesto zit helemaal geen kaas maar wel een soort kaaspoeder dat van de wet helemaal geen kaas mag heten. Supermarkt Plus vermeldt op de huismerkpot dat er kaas in de pesto zit, maar de Consumentenbond treft het bij onderzoek niet aan.

Andere ingrediënten

Wat wel ruimschoots in de pesto’s is verwerkt is basilicum. Verder komt in bijna alle potjes aardappel voor. Aardappel dient vooral als vulmiddel en voor de textuur van het product. Suiker en glucosestroop zit er ook bijna altijd in. Het laatste hier genoemde zeer ruim aanwezige ingredient is zout. In de pesto van HEMA tref je maar liefst de dagelijkse toegestane hoeveelheid (2,7 gram) aan.

Zo maak je snel pesto
Oorspronkelijk gebruik je een vijzel voor de echte pesto alla Genovese. Met een keukenmachine gaat het wel wat sneller en makkelijker.
  • Rooster 40 gram pijnboompitten in een koekenpan en laat ze afkoelen.
  • Doe de geroosterde pijnboompitten, met 15 gram basilicum en 100 ml olijfolie (extra vergine) in de keukenmachine.
  • Laat het apparaat even draaien.
  • Voeg vervolgens 25 gram geraspte Parmezaanse kaas en 25 gram geraspte Pecorino toe en laat het apparaat weer draaien.
  • Voeg hierna peper, zout en knoflook toe naar smaak.

Klaar is de pesto.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Consumentengids, juli/augustus 2013

Reageer op het artikel "Consumentenbond: de beste pesto komt van de Lidl"

Reactie

Karin, 16-08-2016 20:40 #1

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!