InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Wat doet een barista precies?

Wat doet een barista precies?

Wat doet een barista precies? Nederland staat in de top 5 van landen die de meeste koffie verbruiken, maar koffie wordt over de gehele wereld wel gedronken. Koffie komt in vele variaties, en ieder persoon heeft weer een andere smaak als het op koffie aankomt. Het bereiden van koffiedranken kan ook op verschillende manieren. Het is dan ook niet gek dat er mensen zijn die er hun beroep van willen maken. Iemand die voor zijn beroep koffie bereidt, wordt een barista genoemd.
Bron: James Hoffmann, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: James Hoffmann, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Waar komt het vandaan?

Het woord "Barista" komt oorspronkelijk uit het Italiaans en betekent letterlijk barman of barvrouw. Iemand die dus achter de bar staat en zowel warme dranken (zoals koffie) als koude dranken (non-alcoholisch) serveert.

Waarom is het speciaal?

Het huidige vak van barista is vooral uitgegroeid tot een begrip in de koffiewereld. Een barista wordt tegenwoordig dan ook meer gezien als een vakman- of vrouw die zich heeft gespecialiseerd in het bereiden van espresso en soortgelijke dranken zoals cappuccino of macchiato.

Welke kennis moet je bezitten?

Behalve je specialiseren in verschillende koffiesoorten moet je ook veel weten van de historie en oorsprong van koffie ende verschillende koffie-landen. Verder is en ervaring in de horeca ook heel handig. Daarnaast bestaat er zelfs een officiële certificering voor dit beroep. Er zijn 3 niveaus te behalen in de certificering van beginner tot expert. Als expert wordt er ook van je verwacht dat je de kennis en vaardigheden bezit over verschillende koffiezet-methoden alsmede verschillende apparatuur om koffie mee te zetten.

De kunst van het melkschuim

Een goede barista beheerst ook de techniek van de melkkunst. Dit is een speciale techniek waarbij je opgeschuimde melk in de koffie schenkt op een dergelijke manier dat er bijzondere motieven zoals blaadjes of bloemetjes in de melklaag ontstaan.

Kampioenschappen

Er worden jaarlijks verschillende soorten kampioenschappen gehouden op het gebied van koffie:
  • Dutch Barista Championship: hier wordt er verschillende soorten kennis getest op het gebied van koffie en is mede hierom één van de belangrijkere kampioenschappen waar je als barista zijnde aan mee kunt doen.
  • Latte Art: tijdens deze kampioenschappen is het de bedoeling dat je de mooiste creaties maakt op het gebied van de melkkunst, dus figuren uit melkschuim.
  • Cuptasting: De bedoeling van deze kampioenschappen is dat je goede koffie van slechte koffie kunt onderscheiden. Dit wordt hier getest.
  • Coffee in good spirits: Je wordt beoordeeld op je ervaring in het maken van Irish Coffee en je moet 2 van je eigen creaties van koffie met alcohol laten beoordelen.
Gerelateerde artikelen
Cappuccino: de koffie met een heerlijke schuimlaagCappuccino: de koffie met een heerlijke schuimlaagDe koffievariant cappuccino is één van de bekendste koffiesoorten die op de wereld wordt gedronken. We drinken het in de…
Kampioen koffieleutenKampioen koffieleutenNederlanders zijn wereldkampioen koffieleuten. Nergens ter wereld worden zoveel kopjes koffie gedronken als in Nederland…
Starbucks en zijn koffiesoortenStarbucks en zijn koffiesoortenIn de Verenigde Staten vindt je inmiddels een Starbucks koffie-winkel op bijna iedere hoek van de straat. De Starbucks t…
Douwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafésDouwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafésIn Amerika zijn de koffiecafés van Starbucks al jaren een begrip. In Nederland ligt dat anders. Hier is het koffiecafé n…
Espresso, cappuccino, lungo en de rest: wat is het verschil?Espresso, cappuccino, lungo en de rest: wat is het verschil?In de meeste huishoudens vind je een koffiezetapparaat. Maar de afgelopen jaren zijn de espressomachines steeds populair…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat doet een barista precies?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-05-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!