Hoe krijg je meer fooi?
Het is een al eeuwen oude gewoonte in de horeca, het geven van fooien. Het wordt gezien als een beloning voor de extra service die het personeel heeft geleverd. Het wordt door het personeel dan ook gezien als een stimulans om extra je best te doen voor de gast. In de loop der jaren zijn er diverse onderzoeken gedaan naar het fenomeen fooi. Er is regelmatig onderzoek gedaan naar de fooi. Zo krijg je meer fooi als je hurkt naast de tafel en zelfs slecht eten kan tot een betere fooi leiden.
Waarom geven we fooi?
Het geven van een fooi zouden een beloning en stimulatie moeten zijn voor goede service. Het is echter steeds meer een gewoonte geworden die wordt gezien als een sociale norm, compensatie van de slechte lonen, het voorkomen van chagrijnige blikken bij het personeel en een manier om interactie te stimuleren met het personeel. Het is dan ook goed mogelijk dat deze redenen eerder een motivatie zijn om een fooi te geven dan de beloning voor goede service. Uit onderzoek van de psycholoog Michael Lynn bleek dat het geven van een fooi maar een erg zwakke relatie heeft met het krijgen van een goede service.
Uit onderzoek van RTL nieuws bleek dat negen op de tien Nederlanders altijd, regelmatig of soms een fooi geven. Ruim 11 procent geeft nooit fooi. Met name een bezoek aan een restaurant wordt in de meeste gevallen afgesloten met een fooi (91 %); de bediening op een terras of in een café kan op een fooi rekenen van ongeveer 60 % van de gasten.
Hoeveel fooi?
Uit het onderzoek van RTL nieuws bleek verder dat de hoogte van de fooi voornamelijk bepaald wordt door afronding van het bedrag naar boven, in 58 procent van de gevallen is dit de manier waarop de fooi berekend wordt. 27 procent van de gasten geeft een vast percentage van de prijs op de rekening als fooi. Gemiddeld geven ze in dat geval 8,3 procent boven op de totaalprijs. Eén op de tien consumenten geeft in de meeste gevallen een vast bedrag. De gemiddelde fooi is in dat geval twee euro veertig.
12 effectieve tips om een betere fooi te versieren
Uit onderzoek van de sociaal/psycholoog Michael Lynn van de Cornell University blijkt dat er een twaalftal zeer effectieve manieren zijn om je kans op een fooi te verbeteren:
- Draag iets ongewoons
- Stel jezelf voor aan je gasten
- Hurk naast de tafel
- Raak je klanten aan
- Vermaak je klanten
- Herhaal de bestelling
- Noem je klanten bij naam
- Maak een tekening op de rekening
- Glimlach
- Voorspel goed weer
- Schrijf 'dank je wel' op de rekening
- Geef de gasten snoepjes bij de rekening