Gastheerschap en gastvrijheid

Eten is meer dan een primaire levensbehoefte. Aan de ene kant kan een mens niet overleven zonder eten en drinken en aan de andere kant heeft de emotie en de ambiance rondom het eten een grote invloed op de beleving van het eten.

Eten en drinken

Eten en drinken iets iets heel gewoons. Je staat er vaak niet bij stil wat, waarom, hoe en wanneer je eet en drinkt. Voor iedere individu heeft eten en drinken mogelijk een andere betekenis. Het is bekend dat voeding een lichamelijke betekenis heeft maar zeer zeker ook een psychische en een sociale betekenis.

De psychische betekenis van eten en drinken

  • Voeding bepaalt je dagindeling
  • Voeding kan zorgen voor een moment van ontspanning
  • Met voeding kan je een ander of jezelf verwennen
  • Met voeding kan je emoties ´weg eten´

De sociale betekenis van eten en drinken

  • Met voeding kan je iets vieren
  • Voeding kan je status geven
  • Gezellig zien eten, doet eten

Gastvrijheid

Gastvrijheid is "gulheid in het onthalen van gasten". Gastheerschap en gastvrouwschap kan worden omschreven als het waarmaken van de verwachtingen van de gast, door deze te onthalen en te verzorgen. De primaire taak van de gastheer/gastvrouw is het waarmaken van de verwachting en de beleving van de gast, door in te spelen op de behoefte en de beleving van de gast.

Een restaurant verleent gastvrijheid. Deze gastvrijheid bestaat uit:
  • Service
  • Voedsel
  • Dranken

Service is, in tegenstelling tot voedsel en dranken, niet tastbaar. Service wordt ook wel de toegevoegde waarde van het product genoemd. Gastvrijheid is niet tastbaar, het is een beleving. Om de restaurantbezoeker het gevoel te geven dat ze 'uit' zijn, is service een belangrijk ingrediënt. Het is belangrijk erachter zien te komen wat de gast wil, waar komt hij voor (behoefte) en wat hij wenst.

Het verblijf van de gast kan in drie fases worden opgedeeld:
  1. De ontvangstfase
  2. De verblijfsfase
  3. De afscheidsfase

1. De ontvangstfase

De eerste fase is die van de oriëntatie en kennismaking. De gast moet wennen aan de omgeving, hij moet zich er thuis gaan voelen. De gastheer/gastvrouw speelt hierbij een belangrijke rol. Door een hartelijke, gastvrije ontvangst is het ijs snel gebroken en krijgt de gast het gevoel dat zijn behoeften en wensen begrepen worden en dat hij welkom is. Belangrijk is het dus om in deze fase het contact te leggen met de gast en aandacht te besteden aan de gast.

2. Het verblijf

Tijdens het verblijf zijn twee factoren van invloed op de gastvrijheidsbeleving. Het gedrag van de gastheer/gastvrouw, het inspelen io de verwachting van de gast is de belangrijkste taak. Een andere factor is de kwaliteit van het geboden product.

Communicatie

Als gastheer/gastvrouw is het belangrijk er voortdurend voor te zorgen dat er goed contact is met de gasten. Dit is voor een groot deel afhankelijk van communicatieve vaardigheden.
Enkele voorbeelden van communicatie bij de gasten zijn: de stem, gezichtsuitdrukking, woordgebruik en houding.

Voor een gastheer is communicatie:
  • Eerst luisteren, dan reageren
  • Méér dan een vlotte babbel
  • Open staan voor de gast

Het is belangrijk om te luisteren naar de gast, maar ook om de gast te begrijpen. Maak gebruik van het stellen van open vragen.
© 2011 - 2024 Nadd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De wederkerigheid van gastvrijheid in de zorgmijn kijk opDe wederkerigheid van gastvrijheid in de zorgAls iemand opgenomen wordt in een zorgcentrum, een verpleeghuis of een andere instelling, is het belangrijk dat iemand z…
Deze gebruiken en gebaren zijn onbeleefd in het buitenlandIeder land heeft zijn eigen gebaren en gebruiken. Bepaalde gebaren en gebruiken die in het ene land wel geschikt zijn, w…
Dresscodes, wat moet ik aan? | Black tie, Tenue de Ville.Dresscodes, wat moet ik aan? | Black tie, Tenue de Ville.Vaak wordt er op uitnodigingen een dresscode vermeldt. Houd je hieraan, anders kun je de plank volledig misslaan! Ook is…
Zelf een homeparty organiserenZelf een homeparty organiserenDe meeste mensen zijn wel bekend met het fenomeen homeparty of thuisparty waarvan de Tupperware-party natuurlijk de alle…

Wat doet een barista precies?Wat doet een barista precies?Nederland staat in de top 5 van landen die de meeste koffie verbruiken, maar koffie wordt over de gehele wereld wel gedr…
Menukaart ontcijferenMenukaart ontcijferenMenukaarten in restaurants bestaan soms uit een wirwar van buitenlandse termen of andere onbegrijpelijkheden, waarvoor j…
Nadd (6 artikelen)
Gepubliceerd: 24-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.