InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Informatie: bier

Informatie: bier

Informatie: bier In 2004 dronken alle Nederlanders samen bijna 1,3 miljard liter bier. Dat is ongeveer 78 liter per hoofd van de bevolking. In 2003 was het gemiddelde nog 80 liter. De bierconsumptie daalde met 2%. Het alcoholgebruik onder jongeren is in de laatste jaren flink gestegen.

Bier

Geschiedenis

6000 jaar geleden brouwden ze in Egypte al bier. Deze 'Gerstewijn' werd gebruikt als offerande aan de goden. Even later maakte ze al staatsbrouwerijen. Na de val van het Romeinse Rijk nam de kerk de controle over de landerijen over. De monniken waren geïnteresseerd in deze drank en elk klooster leek over brouwerijen te beschikken. Maar ook in herbergen, kastelen en in de gezinnen werd bier gedronken.

Hoe wordt bier gebrouwen?

De ingrediënten die het belangrijkst zijn, zijn: water, gerst, hop en gist.

Water

Voor perfect bier is bronwater water nodig. Veel goede brouwerijen gebruiken bronwater. Ze maken het bronwater dan zelfs nog is 3 keer schoon.

Mouten

Mouten is gerstkorrels laten groeien door de ze eerst in water te doen en er frisse lucht door laten blazen. Dat moet 2 maal. Zo ontstaan er eiwitten die zetmeel omzetten in suiker. Daarom zit er in bier alleen natuurlijke suiker.

Drogen

Om het groeien van de gerstkorrels te stoppen worden de gerstkorrels gedroogd. Dan wordt er hete lucht doorheen geblazen. Hoe heter de lucht, hoe donkerder de gerstkorrels. Als de lucht ongeveer 80 tot 100 graden is, krijgt het een goudblonde kleur. Na het drogen wordt de mout nog gezeefd en fijngemalen.

Brouwen

Dan gaat de gerst de kookketel in. Als de temperatuur hoger wordt, verandert het zetmeel in natuurlijke suiker. Er blijft dan een soort suikerwater over: 'de wort'.

Hop

In de brouwketel wordt hop toegevoegd aan de wort (dat is een soort van klimplant). Hop geeft het bier een bittere smaak. Het bitter/zoete bier wordt in de brouwketel gekookt.

Gisten

In de bier wordt gist gestopt. De gistcelletjes eten de suiker. Wat overblijft zijn koolzuur en alcohol.

Nagisten

Als het een week heeft gegist ontstaat er 'jongbier'. Dit moet nog enkele weken nagisten om het bier een goede smaak te geven.

Afvullen

Tot slot gaat het bier in flesjes/blikjes en gaat het naar supermarkten en horeca gelegenheden.

Kan bier een verslaving worden?

Als je over een lange tijd verspreid veel bier drinkt wordt het een verslaving. Meestal drinken ze omdat ze geen stress gevoel meer willen, en door bier te drinken worden ze gelukkiger. Het lichaam raakt er dan aan gewend om steeds maar bier te drinken. Op een gegeven moment ontstaan er onthoudingsverschijnselen zoals: slapen, trillingen in het lichaam, zweten, en last van spanningen krijgen.

De gevaren van alcohol

Als je bier drinkt gaat dat via de slokdarm naar de maag, en via de maag naar de darmen. Via de darmen komt het in het bloed terecht, en wordt het verspreid door heel je lichaam. Zo bereikt het binnen een paar minuten je hersenen en lever. Als je heel veel alcohol drinkt wordt je maagvlies dunner en kan je een maagbloeding krijgen. Ook je hersenen worden verdoofd en kan je niet meer helder nadenken. Je durft meestal ook meer. Je wordt vaak vervelender en je kan gaan vechten of dingen kapot maken. Je gaat dubbelzien en sommigen worden misselijk. Als je dan nóg meer drinkt, kan je bewusteloos raken. Je lever heeft ongeveer maar een half uur nodig om één glas bier te verwerken.

Verschillende Nederlandse biermerken

  • Amstel
  • Alfa
  • Bavaria
  • Brand
  • De pelgrim
  • De prael
  • De drie ringen
  • De roos
  • De konings hoeve
  • De snaterende arend
  • Dommelsch
  • Drie kruizen
  • Elegant
  • Erve kots
  • 'T ij
  • Grolsch
  • Grunn
  • Gulpener
  • Halvemaan
  • Het kuipertje
  • Heineken
  • Hertog Jan
  • Klein duimpje
  • Leeuw
  • Lindeboom
  • Scheldebrouwerij
  • Stadskasteel oudaen
  • Sint christoffel
  • Sint servattumus
  • Snab
  • Usheit

Een goed glas bier tappen

  • Doe een bierglas in de spoelbak zodat het glas nat wordt. Hoe meer de temperatuur van het glas in de buurt komt van het bier, hoe beter het schuim wordt.
  • Laat het glas uitlekken.
  • Houd het glas naast de opening van de tapkraan.
  • Zet de tapkraan open en laat een beetje bier weg lopen. Zo word het schuim die nog in de opening van de tap zaten verwijderd.
  • Houd het glas schuin onder de tap. Doe de tap open en laat het langs de binnenzijde van het bierglas lopen. De opening van de tap mag het glas en de schuim niet raken.
  • Beweeg het glas recht om een mooie schuimlaag te vormen. Als je extra schuim wil, dan moet je het glas een beetje laten zakken.
  • Als het bier bijna over het glas heen loopt, doe je de tap dicht.
  • Dan zet je het glas ergens neer zodat er geen druppels uit de tap tegen het glas vallen.

Het afschuimen

  • De spatel moet klaargelegd zijn in een glas water.
  • Schud het water van de spatel.
  • Laat het een klein beetje overlopen.
  • Dan veeg je met de spatel in één beweging een beetje schuim van het glas af.
  • Je veegt de schuim af in de richting waar het schuim er vanaf loopt.
  • Dan leg je de spatel weer terug in het glas met water. Laat de spatel niet op het lekblad liggen.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van HeinekenGeschiedenis van HeinekenHeineken is één van de grootste bierbrouwers ter wereld. Het Heineken merk is in vrijwel alle landen ter wereld verkrijg…
Het ontstaan van Heineken NVHeineken NV, één van de meest multinationale bieren ter wereld. Het Heineken bier wordt wereldwijd gedronken en is actie…
Bierbrouwerij HeinekenHeineken is een bekend bierbrouwerij met een lange geschiedenis. Sinds Heineken zijn eerste brouwerij kocht in 1864 is h…
Hoe een Beertender te kopenHoe een Beertender te kopenAnders dan de naam doet vermoeden, is de BeerTender een Nederlandse uitvinding. In eerste instantie zou de Beertender do…
Hoe wordt bier gemaakt en wat zit er in?Er zijn verschillende bieren in verschillende landen wereldwijd. Maar een biertje brouwen is zo makkelijk nog niet. In b…
Bronnen en referenties
  • Spreekbeurten.info
  • Allenamen.nl
  • Omepietverhuur.nl

Reageer op het artikel "Informatie: bier"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 20-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!