InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Leuke weetjes - Thee

Leuke weetjes - Thee

Op water na is thee het populairste drankje ter wereld. Toch valt er over thee veel meer te vertellen dan wat we over het algemeen weten. Wist u bijvoorbeeld dat ze in Tibet thee drinken op basis van zout en ranzige yak boter? Of dat zowel de thee als de theezakjes ‘per ongeluk’ werden uitgevonden? In dit artikel kom je alle leuke weetjes over thee te weten.

Tibet

De slechtste thee ter wereld kan je in Tibet vinden. Tibetanen maken hun thee immers van zout en voegen daar ranzige yak boter aan toe.

Theedrinkers

Hoewel Engeland al decennia lang bekend staat als het land waar het meeste thee wordt gedronken, heeft onderzoek recentelijk aangetoond dat de Ieren grotere theedrinkers zijn dan de Engelsen.

Populair

Wereldwijd worden er meer dan 3 biljoen kopjes thee per dag gedronken. Daardoor is thee, na water, het populairste drankje ter wereld. Het wordt dus meer gedronken dan koffie, melk en frisdrank.

Camelia Sinensis

De drie theesoorten – zwarte thee, groene thee en witte thee – zijn elk van dezelfde plant afkomstig: de camelia sinensis. Het verschil zit hem in de fermentatie.

Groene thee

Groene thee bevat minder cafeïne en meer gezonde eigenschappen dan zwarte thee. Het bevordert ons immuunsysteem en bestrijdt ziekmakende virussen en bacteriën. Tijdens het winterseizoen is groene thee ideaal om griep en verkoudheden te voorkomen.

Slechte adem

Door dagelijks enkele kopjes groene thee te drinken, voorkom je een slechte adem en rotte tanden. Door tandpasta en mondwater met groene thee aan te lengen, worden ze efficiënter.

Thee als geld

In sommige landen werd thee vroeger als geld gebruikt. In Siberië bijvoorbeeld kon men tot de negentiende eeuw betalen met grote blokken thee.

Uitvinding van thee

De uitvinding van thee gebeurde heel toevallig. In 2737 BC merkte de Chinese keizer Shen Nung op dat de thee bladeren die toevallig in een pot kokend water terecht waren gekomen, een aangenaam aroma verspreidden.

Theezakjes

Ook theezakjes werden per ongeluk uitgevonden. Thomas Sullivan, een importeur uit New York, vond de tinnen dozen waarin de thee oorspronkelijk zat te duur en zocht naar een goedkopere manier om de thee naar zijn klanten te sturen. De thee is stoffen zakjes stoppen, leek de beste oplossing. Zijn klanten hadden echter niet begrepen dat het om een verpakking ging en dompelden de thee met zakje en al in kokend water. Zonder het te beseffen heeft Thomas Sullivan dus het theezakje utigevonden.

China

Vanaf 1608 was China de enige thee producent voor de Westerse wereld. Tot op de dag van vandaag produceert China nog steeds dezelfde thee variëteiten als toen: groene thee, witte thee, oolong, gele thee, rode thee en Puer.

Beer Flavor Green Tea

Beer Flavor Green Tea is een soft drink dat de smaak van groene thee met die van bier combineert zonder daadwerkelijk één van beiden te bevatten. De drank is 100% vrij van alcohol. Gemaakt in Taiwan.

Labrador thee

Labrador thee is een specialiteit uit Canada en het noorden van de Verenigde Staten. De drank moet langer trekken dan normaal (ongeveer 13 minuten in kokend water) en bevat een zeer kleine hoeveelheid ledol, een gif dat krampen en stijfheid kan veroorzaken. De smaak is een mengeling van munt, aarde en witte thee. De inheemse volkeren van Canada gebruiken het al eeuwenlang om verschillende gezondheidsproblemen te behandelen, onder andere maagzuur, verkoudheden, tuberculose, duizeligheid, nierproblemen en een kater.
Gerelateerde artikelen
Zwarte thee, groene thee en witte theeZwarte thee, groene thee en witte theeThee is een frisse, aromatische drank die, na water, het meest gedronken wordt in de wereld. Thee wordt gemaakt van de b…

Reageer op het artikel "Leuke weetjes - Thee"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 01-09-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!